Badrum
jon_h: Nix, har inte någon jättekoll på det. Jag skulle inte tro att det är någon större skillnad dock, jag vill inte minnas att det blev någon märkbar skillnad den gången jag körde med duk.
jon_h: Ah, då är det nog ingen dum idé med lite isolering. Men det blir ju en del bygghöjd. Tänk på att de 55 mm vi pratar om är vid brunnen, sedan blir det ju högre ju längre bort man kommer, i och med fallet. Men som sagt, ring runt och kolla, jag minns inte helt säkert att det var 25 mm och att det var just Finjas grejer jag använde.
jon_h: I praktiken räcker det säkert, det borde ju inte vara någon större risk med tvättmaskin jämfört med diskmaskin. Men jag vet faktiskt inte hur försäkringsbolagen ser på det. Och för att förtydliga, tätskiktskravet i tvättstuga och gästtoalett gäller bara om man har keramikbeklädnad, och vill följa BBV.
Richard A: Jag pratade med flugger färg idag och man måste använda väven i våtrums-systemet på snedtak för att det skall vara godkänt. Då fick jag klarhet i detta också.
jon_h: Tror egentligen att det kan stå hur länge som helst (om det inte utsätts för UV-ljus eller liknande, det vet jag inte om det tål). I teorin skulle kanske fixets vidhäftning kunna bli lite sämre om det blir dammigt, men det tror jag kompenseras om man kammar in fixet ordentligt.
Kippeman: Hittar ingen möbel man kan ställa mot ett hörnbadkar? Nån som vet om det finns någon möbel för detta ändamål? MVH // Kippeman
Consensus: Nu är jag kanske negativt färgad av min egen vägghängda toa som orsakat en vattenskada, men vad är det för vits med att bygga en låda med fixtur som är tre gånger så stor som en vanlig toatank? Det blir ju per definition inte en vägghängd toa av det - snarare "lådhängd plus att arrangemanget är dyrare och tar mer plats? Snyggt badrum förresten.
FLKR: Vi har satt ett genomskinligt duschdraperi fram för vårt fönster...fungerar jättebra Mvh FLKR
schwarre: Har haft fuskklinker hemma på öppet köp från Jula idag och provlagt en dryg m2. Extremt enkelt. Skulle fixa 10m2 på en kvart och det lockar ju en amatör som får ångest av termer som flytspackling och brunnsmanschett. Det blir dock inte tillräckligt snyggt och ser - som jag själv förmodade - lite för mycket "B" ut, så plattorna åker tillbaka till Jula med ett tack och hej imorgon.
jon_h: Då ska du definitivt skippa den. I badrum gör diffusionsspärren i princip ingen nytta.
Carnivore: Riktigt snyggt och nu föll det även på plats för oss, frugan är ute efter svart stengolv och grå väggar och jag har varit skeptisk tills jag såg ert.
piculell: [citat] Har också snedtak, valde att måla det med våtrumssystem. Känns rätt jobbigt att kakla halvt uppochner om du förstår vad jag menar (det var iofs rätt jobbigt att sätta väven också). Golvvärmen spacklar man in i minst 15 mm flytspackel, vilket blir kring brunnnen, högst kring väggarna svårt att säga hur mycket utan att räkna på fall/avstånd. Tätskiktet är ju
mb29661: Det kanske finns någon lyxdetalj som din fru drömmer om att ha i badrummet men som ni inte skulle ha råd med om ni körde på alternativ tre, den finns ju inom räckhåll med alternativ 1. Jag använder den linjen och bygger ett mycket lyxigare barum än vi skulle haft råd med under alternativ 3.
mb29661: Har du luft bakom så utjämmnas väl fukthalten lättare och tas vädras ut i bakomliggande konstruktion, om man inte har ett ganska stort läckage med rinnande vatten. Det är min gissning iallafall.
Håkan.E: Jo phl de e ju oxå en lösning....funderar på att måla dit något snyggt istället...frågan är då VAD?
jon_h: Jag skulle nog inte säga att jag rekommenderar det ena eller det andra mer. Men i och med att enkelgips fungerar så tycker jag att det egentligen räcker.
OlaE: Tack jon_h för din åsikt! Visst blir det knepigt. Nu är det så att mattan är på plats så det får nog bli andra plattor isåfall. Vi har tänkt att ha en annan sorts platta på gaveln samt uppe på denna vägg så då kanske det blir bra om man kör det på alla sidor istället. Ja, jag menar mjukfog endast vi denna vägg. /Ola
jritsval: Tack skall du ha. Ibland gör man sig dummare än man är :-). mvh /Jan
PokAB: Jag köpte Uniplan fiberarmerat flytspackel från www.kakelplattan.se för 125:-/ 25kg. Nu tar de 150:-/25kg men rätt billigt ändå
phl: Rostfritt funkar i mitt tycke bättre än krom till ek. Dock tycker jag personligen att krom alltid är lättare att matcha mot allting annat. Kromade blandare, skithuspappershållare och liknande blir aldrig fel på något sätt. Jag skulle nog till och med kunna påstå att krom är ganska tidlöst medan rostfritt mer känns som ett innematerial just nu. Vad gäller spottarna så hade jag
vagabondo: man skär av dem INNAN man lägger på spackel - de har ju mått på sig så du skär av till den höjd som spacklet ska vara, det blir ju lite olika beroende på fallet men de blir kvar i golvet för alltid. Jag körde med skruvar istället - mycket enklare att justera i höjden och går att ta bort sen om man vill.