Badrum
dario99: Jag har aldlrig tidigare spacklat fall och skulle göra det för två brunnar. Jag hade flytspackat övriga golvet. Den ena handspacklade jag och den andra använde jag flytspackel, allt för att lära mig något. Att flytspackla fallet var betydligt enklare. Det gick snabbare, blev planare och var billigare.
te96usn: Jag tycker att den fungerer som du beskriver det, jag har eget vatten och har fått gjort ren "hållen" i takduschen en gång eftersom några håll satt igenn efter att vi inte använde den på ett tag!
f91jsw: Det beror ju på badrummets form, var dörren är samt badkarets exakta form. Om ni kan bära in badkaret med samma orientering som det kommer att stå borde det fungera. Om ni måste vända badkaret inne i badrummet kommer det kanske inte fungera. Det är bara att mäta noga och fundera.
jon_h: Avjämningsmassa på spånet uppfyller kraven precis lika bra, menar du att det inte skulle göra det? Det finns inga fördelar med att limma skiva. Inte en enda. Edit: Förresten, nu pratar du om BBR, inte BBV som jag läste först lite slarvigt. Vilka krav är det du syftar på som man inte uppfyller med den lösning jag förespråkar?
jon_h: Ja, du måste slipa ner spacklet så att flänsen blir synlig. Slipa så långt ut att fallet blir max 1:50. Möjligtvis kan du gå lite brantare allra närmast brunnen och sedan kompensera detta genom att ha mer fix under plattorna och slukristen.
jon_h: Ja, man skär eller drar bort den, och fogar om. Det är våtrumssilikon du ska använda.
jon_h: Jag tycker att du ska flytspackla eller ta in någon som gör det åt dig. I Uppsala finns det i alla fall på Woody (Järlåsa brädgård).
BAS: Jag har betonggolv/platta på mark. Det har då varit fuktspärrat där i 20 år. Vid renovering blev det ny fuktspärr då plastmattan revs ut. Om det inte hade varit fuktspärrat skulle det tränga in vatten från duschen till hela betongplattan, vilket inte är så bra. Jag har kollat under plattan (då jag drog radonsug). Där är det snustorrt.
BAS: Hej. Jag har just gjort det du frågar om. Jag tog kontakt med ett proffs innan och så här sa han och så gjorde jag även. Om tätningen är rätt gjord i brunnen (det ser du om du kikar ner, det ska sitta en klämring där som håller tätningen) kan du spackla upp med spackel som tål att ligga vått. Sånt spackel som används i pooler t.ex. Golvet ska tvättas noggrant och primer ska
v-g: MDF är skört och väldigt mjukt jämfört med spån. Sen är ju golvspånen spårade så att de passar i varandra och skarven också blir stark. Lägg på det priset till fördel för golvspånen.
SnickareEk: Åk till en byggmarknad och köp ett plåtinnerhörn 50x50, klipp av den i lämplig längd och skruva fast den i träregeln i den låga väggen så har du att skruva plyfa/gips i sen.
DVE: Annars kan du Pe-Ge dra upp avloppet, sen vinkla de 90grader och sätta en vägghängd mugg med en extern citern. Då slipper du alla funderingar med cicernen inne i väggen, och du kan bygga ut väggen som du tänkt och sen dra upp avloppet och vinkla de, "inne i väggen" så att säga. Sen får du ju då en vägghägd mugg som är lätt att på serva och städa under. DVE
jOranD6000: Jobbar som elektriker. Hållbarheten i kabel är jätte lång. Det enda man skall tänka på är all inte lägga slingan under eventuella ben på komoden eller hellst inte i duschutrymmet. Oftast är det termostaten som ger sig.
funkypirate: [citat] jag litar på dig ;) Nu när du säger det så håller jag med om att det är rätt naturligt att det ska ligga torrt. Ibland kanske man inte ska tänak så mycket utan läsa mera. Tack för hjälpen.
viktor66: Köpte från Rinkabyrör (minns inte modellbeteckningen dock) för de var billigast av alla firmor jag jämförde. Snabb leverans och trevlig säljare!
jon_h: Låter som en ganska rimlig mängd. Jag hade tagit hem några säckar extra, för säkerhets skull.
jon_h: Jotun lady våtrumsfärg är den som är mattast på marknaden, mig veterligen. En del av våtrumsfärgens funktion ligger i att den har svårare att få mikrobiell påväxt. Målar man över den med vanlig färg förlorar man den biten. Men tätheten borde ju inte påverkas.
phl: Är klamringen i ett duschutrymme i en källare? Om ja, så känns det inte så värst oroväckande även om man kan tycka att man borde låtit bli att klamra kablar i våtrum.
jennyn_: Lånar lite av trådens utrymme.... Vi ska riva ut hela källaren, det är två minimala fuktskador på två olika ställen. Problemet är att nuvarande ägare har haft organiska material; spånskiva i detta fallet på väggarna som sedan tapetserats. Som sagt allt ska rivas ut, och därefter ska vi fixa till i tvättstuga och även duschen som är i anslutning till bastun. Jag vill kakla
susannesjostrom: Hej! Vet någon var man kan få tag på ett tvättställ/ överdel till badrumsmöbel i porslin, gärna inkl badrumsmöbel som är ca 180-200cm med 2 hoar Tacksam för snabbt svar/Susanne
jon_h: Visst fäster det på trä. Det ska bara fylla en funktion i nödfall, så att säga, så då kan man absolut köra direkt på trä.
Lucgo446: jag visst! sök på klinkerolja på webben så har vi lösning, tack Richard för instämningen