Badrum
Anna_Robban: Tre till, bara för att det är lite kul! På en bild är badkaret direkt vid dörren men det tycker jag inte blev nån höjdare. Hmm... Bilderna blev konstigt ljussatta men det går väl med lite fantasi! ;)
piculell: Yes! Scotch briten fixade det! Tack tank77, nu ska jag tvätta snabbt och noggrannt nästa omgång. /Johan
Mig2006: Jag vill bara nämna att det kan vara värt att ta in fler än en offert. Jag har fått två offerter på samma renovering där den ena landade på ca 170 000 kronor och den andra landade på 105 000 kronor (Priserna gäller exkl kakel, klinker, badrumsinredning). Jag har goda referenser på den firma som gav mig offert nummer två. Firman som gav mig offert nummer ett är ett stort företag.
Carl: Det är inte den nya glasfibergipsen som avses, utan den nu utgående impregnerade "blåa" gipsen.
Radbandet: Jag bygger om en del (cirka 20 m2) av vår källare. Jag har grävt ut, isolerat och gjutit nytt golv med vattenburen golvvärme. Planen är att bygga en liten toa, en dusch och en bastu i detta utrymme. Huset är från 1940, suteräng, inga av de nu aktuella källarväggarna ligger under jord. När det gäller hur stor yta man kan lägga tätskikt på har jag fått lite olika bud. Eftersom det
jon_h: Om du har 22 mm golvspån på 300 c/c så är ju böjstyvhetskravet uppfyllt. Då räcker det att du lägger så tjockt att du inte riskerar sprickor på grund av temperaturrörelser och liknande. Min bedömning är att det behövs minst 5 mm över slangarna för att säkerställa detta, men det kan alltså behövas mer beroende på vad leverantören säger. Att kortla tätare än 300 c/c under
jon_h: Jupp, med Cascos system ska du tydligen prima.
jenfor: Har också installerat Mora takdusch (Ebro) i bastuavdelningen och nu vill jag ha en likadan i badrummet... Förbrukningen är nog lite större, främst för att man tenderar att duscha längre än i den vanliga duschen...
000hello000: Denna tråd kanske kan hjälpa dig: http://forum.byggahus.se/badrum/80553-varfoer-kakla-vaeggen-innan-golvet.html
Tigersågen: Jag läste någonstans att man bör se upp med vägghängda toastolar, eller snarare bör man se upp så att ingen tungviktare som väger 130 kg eller mera sätter sig på stolen. Risken för ras bedöms då som stor :).
drakbane: Han e på G :-) Och så kan det ju alltid hjälpa någon som ska till o bygga om nu under 2008, som jag tex. /Joakim
v-g: Inspektionslucka med skvallerrör kanske? Skulle lägga den i det nedre jag om JAG fick välja. Bättre en lucka än två liksom.
Dublin: Förutsättningarna i det här fallet är trähus, där nuvarande badrum kommer att rivas ut helt. Det kommer finnas möjlighet att dra nytt både i väggar och golv.
jon_h: Du svarar i en tre år gammal tråd..? Det som står här stämmer inte riktigt längre, reglerna har ändrats.
gearbox: Hej, jag har inte spacklat ännu så ingen fara. I hallen får jag lägga på mer inga problem. För badrummet så räknar jag också med att böjstyvheten är OK. Från instruktioner så står det Casco minst 3mm, Sopro 5mm. Frågan är bara om kaklaren kan fixa att få ut 3-5mm över hela ytan nu när slangen nästan ligger i samma höjd som golvbrunnen, även om jag lämnat gott om utrymme
v-g: Jag har 95x45 reglar c:a 2,50 från golv till tak. Var tvungen att fästa dessa på mitten också annars gick toaletten att vrida åt sidan. Har man målade väggar är ju det inga problem men jag tror att ev. kakel skulle spricka, åtminstone efter en tid. Har vägghäng med extern cistern, gillar inte tanken på tankar i väggarna och det merarbete det innebär.
leinad: Hej! Behöver hjälp... Jag har ett gammalt (sent 1800?) hus där jag håller på och bygger om lite. Jag har ett utrymme där jag rivit och satt upp nya väggar på 3/4 sidor. Jag har klätt väggarna med osb och gips (samtliga 4, även den gamla timmerväggen). Golvet är plank. Utrymmet är en gammal toa som jag gjort större, så där finns kallvatten in och så ett avlopp för handfat och
Faidros: [citat] http://forum.byggahus.se/bygglov/25639-regler-regler.html#post394034 http://forum.byggahus.se/arkitektritat-extern-design/26761-vad-saeger-egentligen-bygglagen-om-toalett.html#post279275
hogberg1000: Ons och Torsdag nästa vecka så har jag badrums byggare som kommer och tittar. Ska bli kul och höra vad dom säger. Dom ståltserar väldigt på sina fina hemsidor. Mvh / Martin
jonas.gustafsson: Hej! Vi har nyligen köpt (har inte fått tillträde än) ett gammalt timmerhus från 1901 som behöver moderniseras när det gäller badrum. Vår tanke är att på ovanvåningen ersätta det om idag är ett helt onödigt andra-kök. Detta gamla kök har endast kallvatten draget, så det blir till att dra allt nytt där uppe. Kök och toalett på nedervåing är direkt under det nya badrumet. Vi
Roggert: Ingen som stött på liknande problem och hittat en lösning? Är det någon som testat att köpa ett par duschdörrar och låta en glasmästare kapa bort ett par centimeter? Är det en möjligt med fästen och liknande?
joros: de nya reglerna säger ju att Menertit, Masterboard eller liknande skall användas bakom tätskikt i våtutrymme. Om vi kalklar 1,20 up på väggen i tvättstugan och sedan målar med en vattenavisande färg ovanför. Räcker det då att sätta Masterboard bakom kakel och sedan ah vanlig gips bakom det som målas?
Dublin: Många klinkers finns ju i flera storlekar för att man ska kunna ha mindre klinker kring golvbrunnarna och större i resten av rummet. Vi har valt ganska stora (33X33) att ha i större delen av badrummet och en betydligt mindre platta att ha kring golvbrunnen, det är iofs ett mindre badrum med 1 golvbrunn, vilket gör det lite enklare. Samma platta finns i en 60X60 variant som vi hade tänkt ha
jon_h: Jepp, risken finns. Men det som brukar hända om man täcker är att rester av täckmaterialet sitter kvar på tätskiktet sedan. Dessa rester tvättas lätt bort med vatten.
AnnaNe: Har hittat ett italienskt kakel - Asia Jaipur från Ceramica Magica S.P.A - som jag gärna vill lägga i hall och kök. Supersnyggt, men dyrt. Funderar på om man skulle kunna beställa det från nån internetbutik i Italien (eller nån annanstans billigare än Sverige). Har letat runt på nätet men hittar inget....nån som känner till nån sajt? mvh Anna
funkypirate: Hej! Håller på med att skapa ett SPA nere i vår källare med tillliggande Dusch. Värmegolv som dras in från SPA rummet med 2-3 slinglänger in i duschen. Fråga and Duschen och tätning. Just nu ligger det en snygg våtrummsmatta från 70 talet i den och jag antar att den är/var good enough på den tiden och kanske nu. MEN, det ska dit med kakel och klinker istället. Väggarna är betong
Åsa76: Speca så mycket som möjlig och skriv tydligt.Utgå från ett standard kontrakt typ ABS05. Skriv dit utförande noggrant och speca vad som skall ligga utanför fast pris. Se till att ha med en formulering som "Allt material och arbete som krävs för att genomför entreprenad skall ingå i fast pris som är ..... ink moms". Ju mer specat destå mindre risk för tjafs.