6 959 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Går det att byta spruckna i kakelplattor i badrum utan att skada fuktspärren?
Hej,
Mina föräldrar har flyttat in i en nybyggd lägenhet JM. Nu har ett antal kakelplattor börjat att spricka, fler är 10 stycken. Både i kanten mellan väggar, mjukfog saknades och mitt på väggen.
Nu vill JM byta de trasiga plattorna men hur går det då med fuktspärren.
Går det att knacka loss enstaka plattor utan att bryta fuktspärren?
Mina föräldrar har flyttat in i en nybyggd lägenhet JM. Nu har ett antal kakelplattor börjat att spricka, fler är 10 stycken. Både i kanten mellan väggar, mjukfog saknades och mitt på väggen.
Nu vill JM byta de trasiga plattorna men hur går det då med fuktspärren.
Går det att knacka loss enstaka plattor utan att bryta fuktspärren?
Spontant tycker jag att ni skall ifrågasätta varför plattorna spricker. Sannolikt är inte bärigheten i väggen tillräcklig, kanske inte i golvet heller. Då får de börja om från början istället för att byta enstaka plattor.
Be om bygghandlingarna, speciellt angående regelavstånd i väggar/golv, samt hur vägg- och golvbeklädnaden är utformad.
Be om bygghandlingarna, speciellt angående regelavstånd i väggar/golv, samt hur vägg- och golvbeklädnaden är utformad.
Det kan gå att byta plattor om man tar det lite vackert, men om plattsättaren har varit noggrann och om plattorna sitter på gips så kan det bli knivigare. Risken är stor att gipsen går sönder.
Sitter dom på puts/betong kan det gå lite lättare. Man får slå sönder plattan, pilla loss bitarna försiktigt och sedan slipa ner det gamla fixet bakom plattan.
Som sagt, varför spricker dom?
Vad är det för underlag?
Sitter dom på puts/betong kan det gå lite lättare. Man får slå sönder plattan, pilla loss bitarna försiktigt och sedan slipa ner det gamla fixet bakom plattan.
Som sagt, varför spricker dom?
Vad är det för underlag?
Klicka här för att svara