Hej,

Jag bor i en lägenhet där det aviserats att stammarna troligtvis bara kommer hålla ca 3-10 år till. Efter det kommer det behövas antingen ett komplett stambyte eller en så kallad relining av befintliga stammar. Det kommer tyvärr inte att bestämmas vilken av dessa två lösningar som väljs förrän det blir nödvändigt att göra något åt stammarna.

Problemet är att jag har en del brister i mitt badrum som måste åtgärdas innan dess. Egentligen vore nog det bästa att göra om hela badrummet, men om det blir ett stambyte om 3 år så måste ju allt rivas ut igen vad jag har förstått, vilket inte är så kul. Så alternativet är ju att fixa till bristerna till en mindre kostnad fram tills dess. Frågan är ju då hur bra det blir och hur mycket billigare det blir?

Jag står och tvekar inför hur jag ska göra, och skulle gärna vilja ha lite synpunkter och uppskattningar av vad respektive alternativ skulle kosta.

Bakgrundinfo:

* Badrum 2x2 meter.
* Halvkaklat. 2-3 plattor har en mindre avslagen flisa i kanten pga tidigare borrhål. Fogarna är i lite taskigt skick på något ställe. I övrigt ok.
* En skada om ca 25 x 15 cm på golvets klinkers som lagats med fogmassa (täcks idag över med badrumsmatta).
* Inmurat badkar med sliten emalj => bör bytas ut alt remaljeras.
* Toalett & handfat är slitna och bör bytas.

Alternativ 1: Göra om hela badrummet

* Vad kan detta kosta? Har ni någon grov uppskattning för vad arbetet respektive material kan kosta? Utgå från att dusch sätts in, att det helkaklas, samt att "mellandyra" materialval används.
* Om det blir ett stambyte, måste allt göras om från grunden då?

Alternativ 2: Fixa till bristerna

* Remaljera badkaret (Pris: 9600 kr hos Remaljeringsbolaget)
* Lägga nytt klinkersgolv (ca 2.5 m^2) och ny golvbrunn. Pris för arbete respektive klinkers?
* Åtgärda kaklet på väggarna:
-Alt a) Kakla om. Pris för arbete respektive kakel?
-Alt b) Uppfräschning: Skrapa fogarna och sätta dit ny fogmassa, eller använda Tileguard FogFinish. Dessutom fixa till plattorna med avslagna flisor (är det möjligt, i så fall hur?).
* Byte av toalett & handfat. Pris för VVS arbete?
* Något mer att tänka på?

Alla synpunkter och all information ni har att dela med er av välkomnas varmt.

Tack på förhand!

Om du bor i en brf så vet jag att det finns åtminstone en brf där de lägenhetsägare som "nyligen" hade renoverat sina badrum fick tillbaka en viss del av kostnaden för renoveringen från brf:en när hela fastigheten skulle stamrenoveras.

Jag vet att det låter för bra för att vara sant :D men min syster satt faktiskt med i den styrelsen.

Ja, det är en bostadsrätt jag bor i, så det hade ju vara trevligt om man kunde få en del av kostnaden betald den vägen... ;) Dessvärre är det inget som styrelsen har föreslagit ännu sålänge så det är nog inget jag kan förlita mig på. Med andra ord får jag nog räkna med att stå för alla kostnader själv...

P
Riv ut och gör om alltihop, men ta ett snack med styrelsen innan du sätter igång.
Du kan byta stammarna i ditt badrum om du ser till så att man kommer åt skarvarna i golvet i lgh ovanför, resp. taket i lgh under. Se också till att peta in extra rör för varmvattencirkulation som föreningen kan komma att vilja installera vid ett framtida stambyte.
När stambytet väl utförs kommer dom inte att behöva röra ditt badrum, och du borde ha rätt till samma ersättning som alla andra i föreningen då får. Annars ska du ju inte vara med och betala på det stambytet heller.
Föreningen borde också betala för bytet av själva stammen när du renoverar.
En del styrelser är emot ett upplägg som det här eftersom dom inte vet om det blir schyst utfört, men om du involverar dom i processen och dokumenterar allt noggrant så borde dom ge med sig.

Ungefär hur mycket kan det tänkas kosta (arbetskostnad respektive materialkostnad) om man gör om hela badrummet på det sätt som du beskriver? Räkna med helkaklat, att dusch sätts in istället för badkar, samt att mellandyra materialval används? Jag vet att det kan vara svårt att uppskatta, men en grov estimering (eventuellt med prisintervall) kanske är möjlig att göra?

Skulle inte sätta några pengar på att man kan byta stammarna utan att röra ditt badrum som ASME påstår. Det beror helt på hur stambytet görs och var de nya stammarna dras.

Remaljera badkar har jag aldrig hört talas om, men det innebär väl att du skickar iväg badkaret någonstans? Du måste altså göra om inmurningen.
På din beskrivning låter det ganska risigt och även alternativ två innebär ju nästan en helrenovering

Men!
Ny toalett och handfat borde ju gå att behålla efter ett stambyte. Även nytt eller remaljerat badkar och övriga badrumsskåp och inredning. Kolla lite i föreningens stadgar vad som är ditt och vad som är föreningens.

Mitt förslag är att göra om hela badrummet men kanske satsa på en billigare våtrumstapet tills vidare. (Jag tror det är billigare) Håll det enkelt tills vidare och invänta den stora kalabaliken som ett stambyte kan innebära. Risken finns förstås att stammarna relinas och du känner dig lite snopen att du inte gjorde som du ville från början. Men då kanske badrummet ändå är 10 år gammalt.

Kan väl tillägga att jag förmodligen skulle välja våtrumstapet oavsett, men av andra orsaker än ett väntande stambyte.

P
Mellanbarn skrev:
Skulle inte sätta några pengar på att man kan byta stammarna utan att röra ditt badrum som ASME påstår. Det beror helt på hur stambytet görs och var de nya stammarna dras.

Remaljera badkar har jag aldrig hört talas om, men det innebär väl att du skickar iväg badkaret någonstans? Du måste altså göra om inmurningen.
Vad menar du med "hur stambytet görs"?
Visst kan det innebära problem om man flyttar stammarnas placering, men jag tror inte att det är speciellt vanligt förekommande.
Modulsystem förekommer också, men även det tror jag är en ovanlig lösning i bostadsrätter där brf-innehavarna ska vara med och bestämma.
Jag kan tillägga att jag renoverade mitt badrum på det viset, och har även utfört liknande operationer hos div kunder.

Remaljering av badkar kan utföras på plats.

Ingen som vågar gissa hur mycket det skulle kosta (arbete respektive material) för att göra om badrummet helt enligt tidigare angiven beskrivning?

Remaljering på plats, det var som tusan.

Bodde själv i en hyreslägenhet när dom bytte stammarna, eller egentligen borrade dom dit nya på en annan plats. Därav min tveksamhet till att bara stambyta en lägenhet i förskott. Men det är ju bara ett enda exempel så du har förmodligen rätt ACME (fick namnet rätt den här gången :) ) att det inte är så vanligt.

Man kan ju göra om väggarna och golvet på enklaste sätt genom att sätta matta på golv och köra våtrumsgrund/väv/täck och det kalaset (gissar jag) kan man klara på 10-15000 i material beroende på underlaget. Sen tillkommer arbete och ev. vitvaror.

Är egentligen inte så förtjust i matta/våtrumstapet och liknande om jag ska vara ärlig. Känns nästan som ett bättre alternativ då att remaljera badkaret samt att lägga nytt klinkersgolv och skaffa ny toalett + handfat. Remaljeringen går lös på 9600 kr och golvet ca 7000 inkl arbete. Fogarna i kaklet kan jag skrapa ur och sätta dit nya själv. Totalt borde jag kunna landa på strax över 20.000 kr då. Och då är i princip det mesta i nytt eller bra skick. Iofs inte precis som jag skulle vilja ha det om jag gjort om allt från grunden, men att göra det skulle kosta ca 60.000 kr i arbete + material enligt hanterverkare som jag hört med (om det nu kan stämma)?

Så vad tror ni?

Du verkar ju veta vad du vill så det är väl bara att köra på? Försök få någon slags besked från BRF bara det är ju egentligen där allt hänger. Ta det på pränt också så inte den som "lovade" inte finns kvar längre om det är något viktigt.

Kanske inte så populärt att bila ner till grannen och uppför
den delen och peta i nya rör ;) .
Krävs bra sämja och bra läge på stammarna.

Mvh Putte

P
Det räcker ju att ta sig ner/upp och lägga skarven i bjälklaget, så grannen kan vara lugn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.