K
Förlåt ACME, men nej, armering är inte alltid ett krav. :

Alternativa lösningar
Andra lösningar kan förekomma och skall
vara redovisade i konstruktion/monteringsanvisning
från ansvarig projektör/tillverkare.

ACME skrev:
Ja, om du skall följa branschreglerna;

"Armering skall utföras i underkant avjämningsmassa med punktsvetsat, korrosionsskyddat stålnät, tråddiameter min. 2,5 mm och maskvidd 50–100mm eller med armering av alternativt material med likvärdiga egenskaper.
Armeringen skall utföras för eliminering av sprickrisk i övergångsskiktet mellan trä och avjämningsmassa.
Skarvning av stålnätet utförs med överlapp enligt tätskiktstillverkarens anvisning."
 
tja, med den logiken kan ju faktiskt precis alla branschregler avvikas från bara:

"Andra lösningar kan förekomma och skall
vara redovisade i konstruktion/monteringsanvisning
från ansvarig projektör/tillverkare."
 
Lånar tråden lite, hoppas du ursäktar Garf. Hur fäster man elslingan i armeringsnätet på bästa sätt? Har 2,5mm nät med 50mm maskor.
 
K
abbe1001 skrev:
tja, med den logiken kan ju faktiskt precis alla branschregler avvikas från bara:

"Andra lösningar kan förekomma och skall
vara redovisade i konstruktion/monteringsanvisning
från ansvarig projektör/tillverkare."
Jag citerade texten, i den lilla röda rutan, i BBV under rubriken golvavjämning så det gäller inte hela BBV utan enbart det stycket.
 
P
jeppeknaster skrev:
Lånar tråden lite, hoppas du ursäktar Garf. Hur fäster man elslingan i armeringsnätet på bästa sätt? Har 2,5mm nät med 50mm maskor.
Små kattstrypare/ buntband. Se bara till att inte dra åt dom för hårt, annars finns det risk för att kabeln brinner av.
 
P
ktm250 skrev:
Förlåt ACME, men nej, armering är inte alltid ett krav.
I stand corrected..
Fast det är ju bättre med livrem å hängslen när vi inte vet vilket spackel som ska användas... ;)
 
K
Lugners, livrem och hängslen är aldrig fel :)

Små kattsrypare... hmm... det trodde jag inte om dig ;)
 
Ser ut som gipsskivor på golv, om nu så är fallet så AJA BAJA....inte godkänt i våtutrymmen(dvs utrymmen med golvbrunn)
 
Tycker det ser ut som golvspån, men vilket som så får man ha gips fram till Juli 2008.

Från bkr:
Övergångstid BBV:s krav att kartongklädda gipsskivor inte skall användas i våtrum träder i kraft den 1 juli 2008.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.