7 780 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Flytspackla runt brunnen
Förlåt ACME, men nej, armering är inte alltid ett krav. :
Alternativa lösningar
Andra lösningar kan förekomma och skall
vara redovisade i konstruktion/monteringsanvisning
från ansvarig projektör/tillverkare.
Alternativa lösningar
Andra lösningar kan förekomma och skall
vara redovisade i konstruktion/monteringsanvisning
från ansvarig projektör/tillverkare.
ACME skrev:Ja, om du skall följa branschreglerna;
"Armering skall utföras i underkant avjämningsmassa med punktsvetsat, korrosionsskyddat stålnät, tråddiameter min. 2,5 mm och maskvidd 50–100mm eller med armering av alternativt material med likvärdiga egenskaper.
Armeringen skall utföras för eliminering av sprickrisk i övergångsskiktet mellan trä och avjämningsmassa.
Skarvning av stålnätet utförs med överlapp enligt tätskiktstillverkarens anvisning."
tja, med den logiken kan ju faktiskt precis alla branschregler avvikas från bara:
"Andra lösningar kan förekomma och skall
vara redovisade i konstruktion/monteringsanvisning
från ansvarig projektör/tillverkare."
"Andra lösningar kan förekomma och skall
vara redovisade i konstruktion/monteringsanvisning
från ansvarig projektör/tillverkare."
Lånar tråden lite, hoppas du ursäktar Garf. Hur fäster man elslingan i armeringsnätet på bästa sätt? Har 2,5mm nät med 50mm maskor.
Jag citerade texten, i den lilla röda rutan, i BBV under rubriken golvavjämning så det gäller inte hela BBV utan enbart det stycket.abbe1001 skrev:
Ser ut som gipsskivor på golv, om nu så är fallet så AJA BAJA....inte godkänt i våtutrymmen(dvs utrymmen med golvbrunn)
Klicka här för att svara