5 546 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
råspont, spånskiva, GIPSSKIVA HUMIDBOARD, är det OK??
hej,
har letat och letat men inte lyckats hitta nåt om detta
ska bygga badrum i mitt gamla hus,,utbyggnad gjort på -50talet (tror jag)
2 väggar i badrummmet blir mot yttervägg, råspont utan plast (ångspärr)
kan jag sätta 13mm spånskiva på råspontväggen och sedan GIPSSKIVA tex K-rautas HUMIDBOARD på väggen som grund
för kaklet ??
Humidboarden direkt på råsponten känns inte riktigt bra,,gammalt hus,, ojämn råspontvägg som torkat isär lite (glepar)
mvh
Anders
har letat och letat men inte lyckats hitta nåt om detta
ska bygga badrum i mitt gamla hus,,utbyggnad gjort på -50talet (tror jag)
2 väggar i badrummmet blir mot yttervägg, råspont utan plast (ångspärr)
kan jag sätta 13mm spånskiva på råspontväggen och sedan GIPSSKIVA tex K-rautas HUMIDBOARD på väggen som grund
för kaklet ??
Humidboarden direkt på råsponten känns inte riktigt bra,,gammalt hus,, ojämn råspontvägg som torkat isär lite (glepar)
mvh
Anders
Jag tror inte det är okej med spånskiva...efter att ha hängt på det här forumet i några månader tror jag experterna har kommit fram till följande(/överrens om?):
Inget organiskt material innanför våtrumsskivorna förutom reglarna, undantaget är om man har en bärande brädvägg (= det du har om jag tolkar det rätt) då det är okej att ha kvar brädorna.
Ska du stärka upp väggen ska du nog föra det med ytterligare en våtrumsskiva.
Detta är ju inte logiskt men om man har makten över reglerna behöver man inte vara logisk...
Inget organiskt material innanför våtrumsskivorna förutom reglarna, undantaget är om man har en bärande brädvägg (= det du har om jag tolkar det rätt) då det är okej att ha kvar brädorna.
Ska du stärka upp väggen ska du nog föra det med ytterligare en våtrumsskiva.
Detta är ju inte logiskt men om man har makten över reglerna behöver man inte vara logisk...
Alltså, BKR är ju lite knepiga. Om du har kvar plankväggen bakom humidboarden eller sätter spånskiva har ju ingen som helst praktisk betydelse för eventuella fuktskador. Om det i framtiden kommer bli mögel, vill du ha det i de bärande plankorna eller i spånskivan? Möjligen står rejäla plankor emot mögel bättre än spån.
Behöver du styva upp väggen så gör det.
Behöver du styva upp väggen så gör det.
Klicka här för att svara