Hej

Håller på och renoverar mitt badrum och har kaklat en 30 cm bred pelare upp i duschhörnan där duschblandaren ska sitta i mitten på pelaren. Hantverkarna har dock dragit ut de dolda rören 3 cm för långt åt höger så att duschblandaren in te hamnar i mitten på pelaren utan 3 cm för långt till höger vilket ser för taskigt ut. och de vägrar göra om rördragninge eftersom de då måste ta bort hela den kaklade pelaren ner till golvet. Finns det något smart sätt att lösa detta på snyggast möjliga sätt, t ex med excenterkopplingar som gör att man kan flytta själva duschblandaren så att den hamnar på mitten? Men själva blandarfästet kommer väl i alla fall hamna 3 cm för långt till höger? Kan man begära prisavdrag för det här?

Tack på förhand!

Mvh
Michael

Tror iofs att det finsn excenterkopplingar, men har lite svårt att se att inte det skulle bli ännu fulare.

Om du har varit tydlig med hur det skall se ut så borde det "bara" vara att få dem att göra om. Lite underligt att felet inte upptäcks förrän det redan är kaklat.

Hajar inte riktigt... dragit ut de dolda rören? Är rören utdragna efter att de är kaklat??
Om rören redan fanns där så är de ju upp till plattsättaren å sätta efter dessa.

Sen att demontera kakel utan å förstöra tätskikten kan ju va klurigt, om de nu inte är nya systemet med duk.

smiler skrev:
Hajar inte riktigt... dragit ut de dolda rören? Är rören utdragna efter att de är kaklat??
Om rören redan fanns där så är de ju upp till plattsättaren å sätta efter dessa.

Plattsättaren hade också behörighet att dra rören och han drog rören innan ha kaklade så att de stack ut ur väggen på samma ställe som de stack ut ur väggen tidigare innan renoveringen. Tyvärr så är inte det riktigt i mitten på duschväggen som är 70 cm bred utan 3 cm för långt åt höger. Sedan kaklade han den 30 cm breda pelaren på rätt ställe (dvs 20 cm annat kakel på vardera sida om pelaren). men då rören sticker ut 3 cm för långt till höger hamnar ju blandaren 3 cm för långt till höger vilket ser riktigt fult ut. Tanken var ju att duschen skulle komma i mitten på pelaren. Han måste ju definitvt märkt det när han satte kaklet som utgör pelaren. Jag hade i och för sig endast givit direktiv om var pelaren skulle sitta men antog att de då fattade att rören ska sticka ut i mitten av pelaren och inte 3 cm åt sidan!!

Sen att demontera kakel utan å förstöra tätskikten kan ju va klurigt, om de nu inte är nya systemet med duk.
Det plattsättaren sa var att de i så fall får ta ner hela pelaren och göra nytt tätskikt vilket jag tyckte lät bra. Sen kom dock hans chef och tittade på det och han sa att det inte går att fta bort pelaren nu i efterhand vilket låter som skitsnack. Vet ni om det går? Om det inte går, kan man begära prisavdrag på sånt här?

smiler skrev:

.
Plattsättaren hade också behörighet att dra rören och han drog rören innan ha kaklade så att de stack ut ur väggen på samma ställe som de stack ut ur väggen tidigare innan renoveringen. Tyvärr så är inte det riktigt i mitten på duschväggen som är 70 cm bred utan 3 cm för långt åt höger. Sedan kaklade han den 30 cm breda pelaren på rätt ställe (dvs 20 cm annat kakel på vardera sida om pelaren). men då rören sticker ut 3 cm för långt till höger hamnar ju blandaren 3 cm för långt till höger vilket ser riktigt fult ut. Tanken var ju att duschen skulle komma i mitten på pelaren. Han måste ju definitvt märkt det när han satte kaklet som utgör pelaren. Jag hade i och för sig endast givit direktiv om var pelaren skulle sitta men antog att de då fattade att rören ska sticka ut i mitten av pelaren och inte 3 cm åt sidan!!

om du inte har sagt var rören skall sitta är det nog svårt att få ett prisavdrag.

mb29661 skrev:
om du inte har sagt var rören skall sitta är det nog svårt att få ett prisavdrag.
Så det skulle innebär att de kunde dragit rören hur de ville och satt duschen utanför duschdörrarna kanske till och med?? Herrejösses! Jag beskrev ju att jag skulle ha en pelare i mitten av väggen där duschen skulle istta på. Då borde plattsättern som också drog rören fatta att rören måste sticka ut i mitten på väggen för att duschen ska hamna i mitten på pelaren. Alternativt säga till när han ser att den inte kommer hamn på mitten? Förstår inte riktigt vad du menar för jag tycker att man implicit sagt var rören skall sitta när man säger var pelaren ska sitta och att duschen ska sitta på pelaren. Håller du inte med om det?

Tycker de låter som en riktig nöt... man måste ju utgå varifrån rören sitter när man sätter även om de blir nån centing fel mot centrum av duschen. Satt han rören själv kan han ju knappast skylla ifrån sej me.
Skulle bli riktigt irriterat om ja lejt å de blev så, varje gång du duschar så blir du ju irriterad hehe...

Nu har det uppstått ett ytterligare problem. De säger att duschblandaren jag köpt är av europeisk standard och de har dragit för för svensk standard och att jag därmed måste köpe ett nytt duschset. Stämmer verkligen detta? Vore ju trist då öppet köp tiden har gått ut och duschsetet kostar 6 000 kr.

Dessutom, om man skulle vilja ändra rördragningen så att rören kommer ut i mitten på pelaren, måste man då riva ner hela pelaren ner till golvet och göra nytt tätskikt eller kan det räcka med att ta bort en 30x30 cm bricka och gräva hål i väggen för att på så sätt dra rören 3 cm längre åt vänster och sedan sätta dit en ny 30x30 cm bricka med nytt tätskikt under?

Mellan svensk och europeisk standard finns i alla fall smidiga excenterkopplingar, det ser inte så illa ut. Har själv gjort samma miss....

mikeyboy123 skrev:
Dessutom, om man skulle vilja ändra rördragningen så att rören kommer ut i mitten på pelaren, måste man då riva ner hela pelaren ner till golvet och göra nytt tätskikt eller kan det räcka med att ta bort en 30x30 cm bricka och gräva hål i väggen för att på så sätt dra rören 3 cm längre åt vänster och sedan sätta dit en ny 30x30 cm bricka med nytt tätskikt under?
Vi hade samma problem men vi löste det med att gå in på andra sidan väggen. (Ingen yttervägg)

Detta innebär att vi gjorde minimal åverkan på tätskicktet och på kakelplattorna...

Kanske en lösning ;)

Skibbo skrev:
Vi hade samma problem men vi löste det med att gå in på andra sidan väggen. (Ingen yttervägg)

Detta innebär att vi gjorde minimal åverkan på tätskicktet och på kakelplattorna...

Kanske en lösning ;)
Tack så mycket för infon. Kan du beskriva lite mer i detalj hur det gick till? Tog ni då bort en kakelplatta där rören kommer ut eller behövde ni inte ens göra det? Om man inte tar bort kakelplattan borde det väl bli fula hål där rören tidigare kom ut? Behöver man lägga nytt tätskikt? Man borde väl även då kunna passa på att ändra rördragningen så att den passar min blandare på 160 cc istället för 150 cc som de nu har dragit för och därmed slippa excenterkopplingar?

mikeyboy123 skrev:
Tack så mycket för infon. Kan du beskriva lite mer i detalj hur det gick till? Tog ni då bort en kakelplatta där rören kommer ut eller behövde ni inte ens göra det? Om man inte tar bort kakelplattan borde det väl bli fula hål där rören tidigare kom ut? Behöver man lägga nytt tätskikt? Man borde väl även då kunna passa på att ändra rördragningen så att den passar min blandare på 160 cc istället för 150 cc som de nu har dragit för och därmed slippa excenterkopplingar?
I vårt fall använde vi Högnäs Arkitekt 50x50mm kakel så vi fick ta bort två plattor och givetvis fixa till hålet som blev efter rördragningen (Hålen fylldes igen från baksidan innan vi la på tätskicktet) Detta innebar att vi kunde göra stora utsågningar från baksidan så VVS kunde få plats med sina nya kopplingar och dragningar utan att påveka framsidan, endast två kakelplattor om 50x50mm fick vi byta.

Vad gäller dina c/c mått så är det inga problem för en aktoriserad VVS kille att fixa detta, jag är rätt så övertygad om att det blir en billigare lösning för dig om du tar bakvägen till framsidan om du förstår vad jag menar. ;)

Lycka till och låt mig få veta om det fungerar för dig !

/Skibbo

Skibbo skrev:
I vårt fall använde vi Högnäs Arkitekt 50x50mm kakel så vi fick ta bort två plattor och givetvis fixa till hålet som blev efter rördragningen (Hålen fylldes igen från baksidan innan vi la på tätskicktet) Detta innebar att vi kunde göra stora utsågningar från baksidan så VVS kunde få plats med sina nya kopplingar och dragningar utan att påveka framsidan, endast två kakelplattor om 50x50mm fick vi byta.

Vad gäller dina c/c mått så är det inga problem för en aktoriserad VVS kille att fixa detta, jag är rätt så övertygad om att det blir en billigare lösning för dig om du tar bakvägen till framsidan om du förstår vad jag menar. ;)

Lycka till och låt mig få veta om det fungerar för dig !

/Skibbo
Tack för hjälpen. Ursäkta om det blir många (och dumma) följdfrågor. Men förstår inte riktigt varför det inte bara skulle gå att ta bort en platta från framsidan (dvs utan att gå in bakifrån). Kan man inte ta bort en platta, gå igenom tätskiktet, förlänga rördragningen 3 cm, spackla, täta och sätta dit en ny kakelplatta? Dvs varför är det lättare att gå in bakvägen? Problemet är att jag har mitt kök på andra sidan med kakel på det stället man skulle behöva gå in på. I och för sig ska köket renoveras inom det närmsta året men ändå. Enligt kakelkillen sa han att han kunde flytta rördragningen 3 cm om han tog bort plattorna som utgör pelaren från där rören sticker ut och ner till golvet. Är inte det smidigare än att gå in bakvägen då kanske?

Bifogar en bild så att ni kan se hur det ser ut. Skulle ni godkänna det här?

• Badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.