jon_h skrev:
Jo, det står såklart var och en fritt att göra det som man bedömer som bäst. Men jag vet att marginalerna är väldigt stora om man spacklar på korrekt vis, inklusive en omsorgsfull primning. Att golvgipsen gör det ytterligare lite styvare är i sammanhanget oväsentligt, det som behövs är att det blir tillräckligt styvt och det det blir det långt mer än väl med 12 mm spackel. Samma sak med att gipset rör sig mindre än spånet, det är oväsentligt i och med att spacklet utan några problem klarar rörelserna i spånet. Man kan till och med spackla på trägolv, spacklet klarar förvånansvärt mycket rörelser.

Jag lyssnar mer på försäkringsbolagen, Byggkeramikrådet och materialleverantörerna än folket i bygghandeln och plattsättare i allmänhet.

För övrigt är det lite konstigt att du använder kartonggips om du vill ha marginalerna på din sida, det är ett känt riskmaterial i badrum och bara tillåtet i några månader till. Det är bättre att lägga en fuktokänslig skiva om du tvunget vill ha en skiva innan spacklet.

Hur kommer det sig att försäkringsbolaget vi jobbar åt (stort) och vi har hur mkt jobb som helst tycker det är bra att vi lägger gipsen, sen så visst är det bara ett par månader kvar innan man får börja använda luxskivor ex men att hävda att gipsen var boven i det hela så har man inte koll. Konstigt att alla badrum vi gjort med gips inte har blivit mögelskadade.... men vi hade väl bara tur.

Denna diskussionen är ju lite spännande.. Det som förvånar mig mest är att man som fackman påstår att det är olämpligt att spackla på spånskiva. Man undrar ju varför denna spetskompetens inte finns hos BKR.

Sen håller jag med Jon_h att det är onödigt att lägga gips på spånet, men inte fel. det är klart att det har en styvande funktion men som sagt det är inte nödvändigt. 600c/c, golspån, armering och 12mm spackel räcker utmärkt. Det är ungefär som att regla 300cc, inte fel men onödigt.

boyzone skrev:
Denna diskussionen är ju lite spännande.. Det som förvånar mig mest är att man som fackman påstår att det är olämpligt att spackla på spånskiva. Man undrar ju varför denna spetskompetens inte finns hos BKR.

Sen håller jag med Jon_h att det är onödigt att lägga gips på spånet, men inte fel. det är klart att det har en styvande funktion men som sagt det är inte nödvändigt. 600c/c, golspån, armering och 12mm spackel räcker utmärkt. Det är ungefär som att regla 300cc, inte fel men onödigt.
Det som jag tycker är mkt intressant är att ni läser bkr och kopierar att att man kan spackla på spånskiva men ratar 300 cc som står där, hur funkar det? Kanske är bristen på spetskompetens som du nämde hos dom.
Nu vet jag själv att 600 cc räcker då jag gjort några badrum men jag väljer att lägga golvgips och senare när de nya reglerna börjar gälla så blir det lux skiva lr liknande.
Vatten är inget kul när det inte håller sig där det är menat, jobbar uteslutande med vattenskador alla dagar i veckan året om med undantag för diverse brandskador.
Men kör ni på erat att spackla på spånskiva, klarar sig säkert galant eftersom det står i bkr men jag tar det säkra före det osäkra iaf.

"Träbjälklag kräver anpassning till
en keramisk beläggning så att denna inte kan
skadas av fuktrörelser och/eller av nedböjning
i underlaget mellan reglar."

Känns inte som om att lägga trämatrial på ett träbjälklag är rätt för att anpassa så det inte kan skadas av rörelserna...

Bara mina kommentarer och det känns inte som vi kommer någon annastans med detta då vi tydligen har skilda meningar om saker och ting.

Jag håller med dig att vi inte kommer längre med detta, men uppenbart är ju att du inte har läst BBV när du påstår att det inte får vara 600cc.

Den texten du citerar är ju precis det som man gör med spackel. Det står lite längre ner på samma sida...

boyzone skrev:
Jag håller med dig att vi inte kommer längre med detta, men uppenbart är ju att du inte har läst BBV när du påstår att det inte får vara 600cc.

Den texten du citerar är ju precis det som man gör med spackel. Det står lite längre ner på samma sida...

Ledsen jag som läste fel ang kortlingar my bad,
Ang spackling eller ej på spånskiva så tas båda upp som godkända om du läser ex GVK lr GBR och ingen av dom är fel, men jag skulle ändå lägga golv gips då jag känner att det blir bättre mot rörelser och så länge försäkringsbolagen vill att vi lägger gipsskivor tills vi såklart måste byta till dom nya så kör vi på det.

P
Försäkringsbolaget ställer knappast några krav när det gäller utförandet, annat än att det ska "följa gällande branschregler" och att ersättning utgår för att "återställa skadan till ursprungligt skick med moderna och rationella byggmetoder".
Min erfarenhet av 14 år i försäkringsbranschen (jobbat åt bl.a. LF, T-H och Zürich) är att skadereglerarna inte är speciellt pålästa när det gäller annat än försäkringsvillkoren. Det är upp till entreprenören hur han vill bygga, och konstigt vore det annars eftersom han ska stå för garantin.

Jag håller f.ö. med Jon om att det är ett helt onödigt moment att limma gips i våtrum när man ändå måste spackla fall. Det kostar bara tid och materialpengar, och anledningen till att 95% av byggarna gör det beror nog på att "så har man alltid gjort" och "alla andra gör ju så". Förvånansvärt få funderar på varför dom gör det.

Sorry för arkeologin...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.