8 899 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
OSB skiva + VT minerit
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kan man tolka reglerna som att det är okej att kottla med en eller flera 2"8 mellan reglarna?
Reglerna e så luddiga .... Frågade Gyprocs säljare hur de va me kortlingar, han sa då att de va ok.
Frågade då va gränsen gick för hur mkt man fick kortla, kan man kortla hela väggen hehe... där va de svårt å få ett svar =p
Frågade då va gränsen gick för hur mkt man fick kortla, kan man kortla hela väggen hehe... där va de svårt å få ett svar =p
Hej,Fox67 skrev:Jag tolkar det som om man inte enbart ska ha träbaserade skivor att tätskikta på och sedan klinkra.
Här är ju OSB skivan bakom mineriten och mineriten skruvas i reglarna precis som den skulle göras även om OSB skivan inte suttit där.
Hittade tråden där detta diskutterades av Jon och Åsa. Verkar som dom kom fram till att det var ok med OSB bakom men inte limma den utan skruva den i reglarna.
Natti natt på er alla ännu vakna.
jag tolkar reglerna precis som du, att man med väggbeklädnad avser den yta som tätskikt och kakel sätts på. I avsnitt 5.1 går följande att läsa, d.v.s. underlaget kan kompletteras med icke fuktkänsligt material.
Vägg- och golvunderlag som avses utgöra
underlag för montering av keramiska plattor i
våtutrymmen skall i första hand vara av icke
fuktkänslig karaktär d.v.s. ha formstabilitet
efter nedfuktning. Om så inte är fallet skall
underlaget bytas ut till, eller kompletteras
med, icke fuktkänsligt material.
Mitt badrum håller nu på att renoveras av "godkänd" firma och då lät dom spånskivan sitta kvar och kompletterade med glasfibergipset. Jag frågade både säljaren och snickaren om det verkligen var godkänt och enligt dom så skulle det vara det.
Hur som helst så blir vårt badrum bättre än tidigare då det var plastmatta med massa borrhål och en skarv som släppt i duschhörnet. Det såg mycket bra ut efter att tätskiktet hade lagts på så jag är inte speciellt orolig, det kritiska är ju infästningarna som görs i duschutrymmet.
Nojjor får man ju när man läser på detta forum.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden