Nu har jag rivit allt det gamla, och ska börja med golvet.

Har idag ett träbjälklag, som ligger med 450cc.

Jag vill ha vattenburen golvvärme, och som jag kan se det så finns det 2 alternativ:

1 Jag lägger 22mm spån och fäster golvvärme slingorna i golvspån/armeringsnätet, sedan flytspacklar jag allt.

2 Jag lägger 22mm spån (eller kanske tunnare??) sen lägger jag 22mm spårad spån för att sen flytspackla.

Någon som vill dela med sig om erfarenheter?

Alt. 1 kommer att förbruka mer flytspackel än alternativ 2.
Någon som kan kommentera om bygghöjd på dom 2 alternativen)

Lyfter tråden lite, och tillägger en ytterliggare idé.

Om jag lägger 22mm spån +22mm spårad spån, så behöver jag inte så mycket flytspackel.
Om jag dessutom skippar den spårade spånen under badkaret, och bara har enkelspån under badkaret, så blir det bra fall där.
Kan detta vara någon nackdel?

Har du bestämt vilken dimension på gv-slang som du ska använda?
Vilket fabrikat på flytspacklet?
Ska också börja med badrumsrenoveringen nu, har konverterat till vattenburet och vill gärna lägga vattenburen golvvärme.
Hade tänkt göra renoveringen för ett år sedan men oklarheter kring reglerna gjorde att jag avvaktade.
Jag frågade då LIP vilken tjocklek det skulle vara på flytspacklet om man använde vattenburen golvvärme (10,5mm eller 12mm gv-slang) och fick svaret att SP höll på med tester och att LIP fram tills testerna var klara rekommenderade minst 15mm flytspackel ovan gv-sligorna.
Har du kollat upp vilken tjocklek på flytspacklet som rekommenderas nu? Edit: förmodligen inte eftersom du frågar om bygghöjd?
Jag tänker nog köra på alternativ 1, har också varit inne på alternativ 2 men tycker det är svårt att avgöra om golvet blir tillräckligt styvt eller om konstruktionen medför andra problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.