8 899 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
OSB skiva + VT minerit
Sida 1 av 2
Hejsan!
Jag håller på och bygger ett badrum.
I duschhörnan är en vägg, hjärtväggen, av målad puts. Den andra en innerträvägg som jag förstärkt med OSB skiva.
Övriga stående väggar är träreglade och på dessa OSB skivor. Snedväggarna på var sida om kupan där fönstret sittar i är där spikad panel.
Till mina frågor.
Jag har minerit VT skivor. Ska jag sätta plast mot ytterväggen eller strunta i den?
I taket har jag plastat och glesat.
Om jag inte sätter plast limmar jag då mineritskivorna mot OSB skivan med sättlim samt skruvar den?
Limma fast en minerit skiva mot den putsade (och målade) väggen samt spikplugga fast den (putsen är gammal kalkputs som inte sitter så där jättebra)?
Ska jag lämna 5 mm mellan mineritskivor och mot golvet (spånskiva) för att sedan lägga en mjukfog?
Tacksam för lite råd. Står precis och ska påbörja uppskruvning av mineritskivorna.
Glad Påsk på er alla och god fortsättning!
Hälsningar familjen Rehnberg
Jag håller på och bygger ett badrum.
I duschhörnan är en vägg, hjärtväggen, av målad puts. Den andra en innerträvägg som jag förstärkt med OSB skiva.
Övriga stående väggar är träreglade och på dessa OSB skivor. Snedväggarna på var sida om kupan där fönstret sittar i är där spikad panel.
Till mina frågor.
Jag har minerit VT skivor. Ska jag sätta plast mot ytterväggen eller strunta i den?
I taket har jag plastat och glesat.
Om jag inte sätter plast limmar jag då mineritskivorna mot OSB skivan med sättlim samt skruvar den?
Limma fast en minerit skiva mot den putsade (och målade) väggen samt spikplugga fast den (putsen är gammal kalkputs som inte sitter så där jättebra)?
Ska jag lämna 5 mm mellan mineritskivor och mot golvet (spånskiva) för att sedan lägga en mjukfog?
Tacksam för lite råd. Står precis och ska påbörja uppskruvning av mineritskivorna.
Glad Påsk på er alla och god fortsättning!
Hälsningar familjen Rehnberg
Produkter som diskuteras: "spikplugga"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Strunta i plasten, och du behöver inte limma, bara skruva.
Men...jag är inte säker på att du bör montera minerit på OSB pga att dom rör sig för olika. Jag vill minnas att jag har hört att Ljungbergs säger aja-baja.
BKR godkänner inte OSB, eller några andra träskivor heller, på dina reglade väggar. På plankväggen är det däremot OK från BKR's sida.
Mineritskivorna monteras stumt mot varandra.
En bit ner i denna PDF avhandlas våtrum; http://www.ljungberg.se/broschyrer/masterboard.pdf
Men...jag är inte säker på att du bör montera minerit på OSB pga att dom rör sig för olika. Jag vill minnas att jag har hört att Ljungbergs säger aja-baja.
BKR godkänner inte OSB, eller några andra träskivor heller, på dina reglade väggar. På plankväggen är det däremot OK från BKR's sida.
Mineritskivorna monteras stumt mot varandra.
En bit ner i denna PDF avhandlas våtrum; http://www.ljungberg.se/broschyrer/masterboard.pdf
Hej och supertack för snabbt svar.
Läste detta på Ljungbergs:
Inner-/mellanväggar
VTv väggtyper delas upp i två kategorier:
1 Normal belastning.
Detta gäller till exempel i vanliga bostadsvåtrum. Denna klass uppfylls med
Masterboard som kan monteras på regelstomme av trä eller stål.
2 Hög belastning
Enligt PERs branschregler skall vägg ej byggas med skivmaterial. Dock kan
man göra detta under förutsättning att väggkonstruktionen byggs helt med
fuktokänsliga material. Reglar och skruv bör då utgöras av korrosionsbeständigt
(varmförzinkade eller motsvarande) stål och skivmaterial baksida (alt utan
beklädnad) skall också utgöras av Masterboard.
För både typ 1 och 2 skall tätskikt utföras enligt PERs branchregler.
Innebär det att jag kan ha kvar mina OSB skivor? Eller ska jag skruva ner dom?
MVH Joakim Rehnberg
Läste detta på Ljungbergs:
Inner-/mellanväggar
VTv väggtyper delas upp i två kategorier:
1 Normal belastning.
Detta gäller till exempel i vanliga bostadsvåtrum. Denna klass uppfylls med
Masterboard som kan monteras på regelstomme av trä eller stål.
2 Hög belastning
Enligt PERs branschregler skall vägg ej byggas med skivmaterial. Dock kan
man göra detta under förutsättning att väggkonstruktionen byggs helt med
fuktokänsliga material. Reglar och skruv bör då utgöras av korrosionsbeständigt
(varmförzinkade eller motsvarande) stål och skivmaterial baksida (alt utan
beklädnad) skall också utgöras av Masterboard.
För både typ 1 och 2 skall tätskikt utföras enligt PERs branchregler.
Innebär det att jag kan ha kvar mina OSB skivor? Eller ska jag skruva ner dom?
MVH Joakim Rehnberg
Med tanke på att ni tänker använda minerit VT och inte Ljungbergs så skulle jag hellre läsa på www.tepro.se
Tackar för tips om Tepro.
Läste detta på deras sida "Monteringsanvisning"
www.tepro.se/UPLOADED_FILES/documents/18.pdf
Skivorna monteras med stum fog.
Om väggen skall förstärkas med underliggande skikt av
Minerit Normal, trä- eller gipsskivor skall även dessa
vara 900 mm breda och monteras stående. Undre laget
skivor skruvas fullt enligt resp. tillverkares anvisningar.
Minerit VT-skivan skall alltid skruvas fast i regelstommen.
Förskjut skivfogarna mellan lagen ett regelavstånd.
Om jag förstår det rätt så får jag ha OSB skivorna kvar.
Försökte leta på
www.gardinpersson.se/pdf/BKR_branschregler.pdf
och läsa om det stod något där men hittar inget.
Plasten ska bort ialla fall har jag förstått, men OSB skivorna får nog vara kvar.
Skruvar Minerit skivorna med golvspånskruvar i bakomvarande reglar.
Jag limmar och spikpluggar fast en mineritskiva mot den gammla målade putsväggen.
Drar en mjukfog mellan mineritskivorna som bildar hörn. (Speciellt mellan putsade väggen och träväggen).
Hoppas detta kan bli bra.
MVH Joakim Rehnberg
Läste detta på deras sida "Monteringsanvisning"
www.tepro.se/UPLOADED_FILES/documents/18.pdf
Skivorna monteras med stum fog.
Om väggen skall förstärkas med underliggande skikt av
Minerit Normal, trä- eller gipsskivor skall även dessa
vara 900 mm breda och monteras stående. Undre laget
skivor skruvas fullt enligt resp. tillverkares anvisningar.
Minerit VT-skivan skall alltid skruvas fast i regelstommen.
Förskjut skivfogarna mellan lagen ett regelavstånd.
Om jag förstår det rätt så får jag ha OSB skivorna kvar.
Försökte leta på
www.gardinpersson.se/pdf/BKR_branschregler.pdf
och läsa om det stod något där men hittar inget.
Plasten ska bort ialla fall har jag förstått, men OSB skivorna får nog vara kvar.
Skruvar Minerit skivorna med golvspånskruvar i bakomvarande reglar.
Jag limmar och spikpluggar fast en mineritskiva mot den gammla målade putsväggen.
Drar en mjukfog mellan mineritskivorna som bildar hörn. (Speciellt mellan putsade väggen och träväggen).
Hoppas detta kan bli bra.
MVH Joakim Rehnberg
Ah, sorry! Jag rörde ihop Masterboard och minerit.
Branschreglerna säger att; "5.7.1 Väggar: Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader". http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
Branschreglerna säger att; "5.7.1 Väggar: Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader". http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
När vi ändå är inne på ämnet med skivor...hur tusan skall jag göra ? Jag har ett hultfredshus -73 där 3 väggar i badrummet består (läs alla innerväggar) av 2 spånskivor med wellpapp emellan o glest mellan reglarna. e lösningen för mig att jobba som tusan o göra färdigt badrummet innan 1/7 när reglerna ändras ?
Jag tolkar det som om man inte enbart ska ha träbaserade skivor att tätskikta på och sedan klinkra.ACME skrev:
Här är ju OSB skivan bakom mineriten och mineriten skruvas i reglarna precis som den skulle göras även om OSB skivan inte suttit där.
Hittade tråden där detta diskutterades av Jon och Åsa. Verkar som dom kom fram till att det var ok med OSB bakom men inte limma den utan skruva den i reglarna.
Natti natt på er alla ännu vakna.
Nej, det får inte förekomma träbaserade skivor på våtrumssidan av reglarna.
Diskussionen var uppe här på forumet tidigare, och när några medlemmar tolkade texten olika mailade jag BKR och frågade hur det ska tolkas. Svaret blev;
"Ang 5.7.1 "Träbaserade skivor skall inte användas i keramisk väggbeklädnad". så gäller det.
Det generella kravet under 5.1 Skall tolkas så att om du har en gammal vägg med plank och råspont, så kan den vara kvar. Det beror på att den då är bärande och vi skall inte ge oss på en redan bärande väggkonstruktion. Utan här kompleterar vi med annat material. Vidare syfter denna generella text till golvet, där det fortfarande är OK med golvspånskiva, men som kompleteras med annat material.
Men har vi en lättväggskonstruktion, då skall det inte vara skivor av trä, oberoende kompletering."
Detta bekräftades också av andra forummedlemmar (bl.a. jon_h om jag inte missminer mig) som ringde till BKR.
Diskussionen var uppe här på forumet tidigare, och när några medlemmar tolkade texten olika mailade jag BKR och frågade hur det ska tolkas. Svaret blev;
"Ang 5.7.1 "Träbaserade skivor skall inte användas i keramisk väggbeklädnad". så gäller det.
Det generella kravet under 5.1 Skall tolkas så att om du har en gammal vägg med plank och råspont, så kan den vara kvar. Det beror på att den då är bärande och vi skall inte ge oss på en redan bärande väggkonstruktion. Utan här kompleterar vi med annat material. Vidare syfter denna generella text till golvet, där det fortfarande är OK med golvspånskiva, men som kompleteras med annat material.
Men har vi en lättväggskonstruktion, då skall det inte vara skivor av trä, oberoende kompletering."
Detta bekräftades också av andra forummedlemmar (bl.a. jon_h om jag inte missminer mig) som ringde till BKR.
ah då har jag oxo gjort fel, kört med sån glasfibergips, norgips tror ja de var.
har haft osb bakom all gips i huset så självklart körde jag det där med i badrummet.
fast var det ändå inte kartongen i gipsen som blev dålig, om man inte får ha träbaserad skiva bakom borde man väl knappt ha träreglar heller då?
har haft osb bakom all gips i huset så självklart körde jag det där med i badrummet.
fast var det ändå inte kartongen i gipsen som blev dålig, om man inte får ha träbaserad skiva bakom borde man väl knappt ha träreglar heller då?
Tycker det är lite väl extremt, jag har satt spån bakom allt och kommer så förbli.
Finns ett ställe till jag kommer runggå reglerna, genomföring av vattenrör genom golv vid handfatet, tyckte det var bättre att gå igenom golvet på ett ställe som inte vattenbegjuts än att ta hål i väggen vid duschen.
Men ska man hålla sig till reglerna så finns det bara ett sätt.
Finns ett ställe till jag kommer runggå reglerna, genomföring av vattenrör genom golv vid handfatet, tyckte det var bättre att gå igenom golvet på ett ställe som inte vattenbegjuts än att ta hål i väggen vid duschen.
Men ska man hålla sig till reglerna så finns det bara ett sätt.