0
007: Nåt särskilt att tänka på när det gäller takmaterial i badrum? Jag funderar på att använda vanliga gipsskivor, är det ok? Man måste ju måla med särskild färg, men stoppar den för ånggenomträngning eller är det bara skydd mot stänk? /007
0 svar · 2,5k läst
S
Svanteson: Låter ju kanonbra! Ska dubbelkolla med styrelsen om det finns några ritningar på värmesystemet men troligtvis är det som du säger. Tack kollegan... :) /Nicklas
5 svar · 5,8k läst
·
T
trosken: Hej igen! tack för ditt svar. jag har bilat ner en ny golvbrunn och fixerat den ca 2cm ovan bef. betongplattan, så då har jag lite utrymme att jobba på Nu blir det att jag kommer att använda flyt då det redan är inhandlat men undrar ändå om betong kan vara ett alternativ. Jag förstår helt din tanke att betong kräver lite mer utrymme, svårt att gå ner platt mot en brunn som ligger i
2 svar · 4,4k läst
K
kobban: Hur vet jag vad som är mineraliskt spackel, ursäkta min okunnighet... Om flytspacklet är som vatten, kan man då spackla till något fall? Gör man det när det just håller på och börjar brinna? Om det är så hinner man det, alltså brinner det inte extremt snabbt när det väl sätter igång?, och om man nu kan spackla till fall precis när det brinner riskerar man då inte att man sabbar
2 svar · 3,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Det där ser ut som fusk med tätskiktet, det finns ju inte ngn manschett iaf - jag ser inte ens ngt tätskikt "sticka fram". Det ser ut som rent fix eller avjämningsmassa som börjat vittra :S /K
1 svar · 8,2k läst
·
K
ktm250: BAS: Att golvet måste täckas med gips är inte riktigt sant, men spackel däremot.
3 svar · 3,1k läst
M
Myraa: Jag har funderingar att beställa av kungsfärg tycker att de har lite att välja på med olika styrkor på filmen!!! Bara ett litet tips http://www.kungsfarg.se/Insynsskydd/insynsskydd.htm
15 svar · 30,1k läst
M
Myraa: Hej vi bor i ett 70-tals hus och vi håller just nu på att renovera vårt badrum. vi har plast i väggen (på insidan), hur blir det med den. jag menar vi har hört att den kan bidra till fuktskador, men det har ju suttit plastmatta där tidigare och vi har inga problem med mögel i väggarna???? Tacksam för tips och ideer.... en ide är att man kanske kunde borra lite hål i plasten så att
0 svar · 3,0k läst
S
sveing: Idag kom vår leverans av HAFA Spirit badrumsmöbler med DHL, köpta på www.net-vvs.se. Kan varmt rekommendera denna nätbutik, något fattigt utbud men rejält mycket bättre priser än i butikerna!
5 svar · 5,2k läst
V
vagabondo: Beror på hur du vill ha det utmed kanterna. Vill du ha lika stora bitar på varje sida, som är snyggast, så måste du mäta fram mitten (centrum) av golvet och börja därifrån. Rita två linjer så att de korsar i centrumet och är naturligtvis vinkelräta mot varandra (har du tur så är dina väggar vinkelräta mot varandra också och då blir det ännu snyggare). Lägg ett klikerkors
1 svar · 5,2k läst
Z
Zenga: Jag köpte på Sigro,betalade 278kr(med Sigrokort ). Även om man får betala frakt så tror jag det lönar sig att beställa på nätet.Och du slipper starta bilen,bara vänta på att Posten levererar.
2 svar · 3,2k läst
R
Rogge69: Hej! Behöver råd ang. vår badrumsrenovering. Bor i 1 plansvilla byggd 1968 med betongplatta på mark och vattenburen golvvärme. För snart 1 år sedan gick det läck på ett golvvärmerör (dock ej i badrummet), fick bila upp golvet och en rörfirma skarvade i nya bitar. Fukten mättes och trots att det stod med infravärmare på mellan påsk och midsommar ville inte golvet torka upp till
0 svar · 3,5k läst
J
jay-p: Stort tack för era tips! Lutar åt mahogny, bra mycket billigare vilket är en fördel om jag inte blir nöjd med resultatet och vill hitta på nåt annat inom en snar framtid... Måste bara hitta någon återförsäljare av denna typ av plywood kring Umeå, börjar leta direkt!
3 svar · 5,2k läst
7
79:an: Kolla på blocket och köp ett begagnat, är det fult i emaljen så lämna in det på firma som lägger på ny emaljlack.
1 svar · 4,5k läst
S
Svanteson: Gött! Tack för hjälpen! /Nicklas
6 svar · 7,9k läst
K
ktm250: Sen finns det ju inget som heter dolda fel på bostadsrätt, har jag fått erfara i en tidigare bostad där man hade kaklat på perstorpsskivor. Skulle det finnas det så skulle ändå inte brunnen hamna under den rubriken eftersom den är inspekterbar.
2 svar · 5,1k läst
·
M
Moltas: Ok, men det finns inga skivor som tål fukten utan målning? Tänker bara ifall latmasken sätter till och målningen inte blir gjort direkt:o
2 svar · 2,4k läst
Nusnäs
Nusnäs: Kolla vad Mora Armatur kan erbjuda, dom har produkter som heter Family i slutet av namnet som har både och, vet dock inte om det är prisvärda alternativ.
1 svar · 2,3k läst
P
prodigy: Tack för svaret, det får bli lite ny matta. Som du säger så gör det inget då detta kommer vara under ett skåp.
2 svar · 4,2k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Praktiskt: Kranar gömda bakom en murad pall låter inte bra. Hål i golvet i en dushhörna låter inte bra. Lagligt: En murad pall över detta borde väl resultera i kopplingar akom en vägg? Försäkringsproblem har jag för mig. Så mest troligt: Duschhörnan bör inte vara där förrän du flyttat rören, eller åtminstone kranarna. --- Mats ---
6 svar · 5,4k läst
·
Z
Zombocom: Puffar upp denna igen.. ingen som varit med om nått liknande??.. nån som bor i kedjehus?
1 svar · 2,8k läst
M
m71: Jag googlade lite och fann bl.a. detta; http://tumba-antik.se/beslag.htm http://www.kulturbeslag.se har jag kollat på tlll mig själv och dom har ju mycket kul när man renoverar i gammal stil.
1 svar · 3,0k läst
N
NyfikenVit: Från bottenventilen går den ett rör under badkaret. Röret mynnar ut i golvbrunnen. Så vattnet rinner alltså från bottenventilen, via ett rör, och sedan ut till golvbrunnen (som man kommer åt).
3 svar · 8,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Kan kanske vara bra att ta in en oberoende besiktningsman för att få ett utlåtande. Föreningen kanske har någon de brukar anlita.
4 svar · 5,1k läst
B
BAS: Ett badrum tar minst en vecka om det görs från grunden. Mycket av tiden är torktid. Under den tiden kan andra jobb utföras. 3 st badrum fixas lätt på 2 veckor av två personer. Köket tar ca 2-3 veckor om allt mtrl finns och inget strul sker med leveranser. Den övriga tiden som angetts beror mycket på väntan på rörmokare,elektriker m.m. samt att de troligen har flera byggen på gång
1 svar · 3,0k läst
M
MatforsLars: Har precis lagt ut samma frågor till en försäljare (han tyckte det var en bra fråga, alltså anslutningen glov/vägg). I nischer/fönster sätter man väl en list ytterhörn/innerhörn mm men det var också en fundering som de skulle kolla upp. Väntar med spänning på svar, tycker den verkar för bra för att vara sann. Finns en liknande som Heter Fibo-Trespo, har kollat de också, ska se
6 svar · 7,1k läst
B
Bobby 2: För att inte blanda korten för mkt så när man talar om BKR/BBV så hamnar man i 99,9% av fallen i BBR:en, se nedanstående sammanställning över BBR och BKR. (initialt så verkade det för mig som om frågan gällde BKR (Byggkeramikrådet) och sammankopplingen med BKR/BBV men som moderatorn tar upp så finns det från Boverkets sida Konstruktionsregler. Se nedanstående sammanställning så
4 svar · 2,6k läst
M
mesh: Tack för snabbt svar. Nu blev jag lite klokare och lite bedrövad...
2 svar · 2,8k läst
T
thorax76: Fick dit en besiktningman som mätte fukten. Det var faktiskt ett ok mätvärde värde. Men han sa att det lika gärna kunde ha varit fukt där. Det kunde även vara så att det hade torkat upp och att det skulle kunna finnas mögel i väggen.
4 svar · 2,6k läst
M
Micke123: Hej! Vi håller på att inreda vår andravåning och är i full gång med badrummet. Jag har för avsikt att regla upp stommen till handfaten i 45*95 regel och sedan klä stommen med våtrumsskiva, därefter kakel. Vi ska ha en vägghängd toalett och fixturen ska fästas i golvet så frågan gäller den med. I vilken fas ska jag regla upp handfatet? På golvspånskivan? På den limmade
0 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.