Om firman finns kvar ja. Annars är inte en garanti mycket värd. Och vad händer om skadan kommer när garantin gått ut?

Hör med tätskiktsleverantören så att denne godkänner att man lappar tätskiktet i duschzonen på det sättet. Om de inte gör det så blir inte jobbet fackmannamässigt gjort (och det kan i sin tur innebära problem med försäkringsbolaget om en skada uppstår).

Tack för infon. Men vad innebär detta egentligen, dvs det kan ju vara flera saker som firman inte gjort fackmannamässigt men som jag inte har en aning om som lekman. Då måste väl ändå försäkringsbolaget täcka skadan om jag kan visa upp att renoveringen utförts av en certifierad firma och visa upp det tätskikitsbevis som de utfärdar även om firman har konkursat? Vad har jag annars för nytta av ett tätskiktsbevis och av att göra en badrumsrenovering vitt?

Är det verkligen mitt jobb att kolla upp så att allt är fackmannamässigt gjort. Jag har ingen koll överhuvudtaget på detr området. Det är ju därför jag har anlitat en firma för att göra hela jobbet.

Vad jag förstår (efter att ha kollat i försäkringsvilkor m.m.) så är försäkringsbolagen egentligen inte så intresserade av vem som utfört jobbet. Vid en skada tittar de på hur arbetet är gjort. Och har t.ex. inte gällande branchstandard eller tillverkarnas anvisningar följts så anses inte utförandet vara fackmannamässigt och ersättningen kan reduceras.

Ditt försäkringsbolag har ingen skyldighet att täcka upp för missar som dina hantverkare gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.