finns det snygga plastmattor???

trodde det hörde till 70-talet.

el_richard skrev:
finns det snygga plastmattor???

trodde det hörde till 70-talet.
Välkommen till 2008, det har hänt en del sedan 70-talet.

Varför inte köra dubbla lager så slipper ni "svaj" och dylikt iväggen. Skulle också inte köra spån ytterst då det har en förmåga att spricka vid skarvar med tiden.

Mikael_L
ACME, har jag alltså helt fel?
Eller är det så att den där Maxit-duken är synnerligen tät, jämfört med de tätskikt man anbringade för något år sedan.

OK, 10mm spån är väl tillräckligt starkt.
Håller med om att det är mycket lättare att köra hammaren rätt genom en 13mm gips än en 10mm spån. Spånskivan skallrar och hoppar och låter rejält då, så den känns ju inte så stabil. Men ett hål blir det ju inte så jättelätt.

nä, tycker bara plast mattor är så fruktansvärt fult.

någon som har en länk till någon plastmatte tillverkare?

P
Mikael_L skrev:
Nja, jag ville med mitt inlägg bara påtala att ingen av produkterna är HELT täta, men mycket tätare än så kan man nog inte få det.

Hempularen nämner plattsättarens slarv här ovan, men det är minst lika viktigt att resten av yrkesgrupperna sköter sitt. Den största skadeorsaken är inte tätskiktet, utan rörläckage med ca 60% av skadorna år 2002. Jag vill minnas att tätskiktsskadorna stod för ca 25% av totalen.

Eller är det så att den där Maxit-duken är synnerligen tät, jämfört med de tätskikt man anbringade för något år sedan.
Z-Line duken är mycket tätare än Maxits rollade tätskikt som användes för ett år sedan, innan dom nya kraven kom, men andra tillverkare har säkert lika täta system idag. Jag har bara valt att hålla mig till Maxit's produkter då jag tycker att det är bättre att ha "full" koll på en tillverkares produkter, än att veta lite grann om en massa olika.
Att det blev just Maxit beror väl främst på att dom går lätt att få tag på, har en bra support och jag gillar att jobba med produkterna. Att dom numer ingår i en väldigt stor koncern (Saint-Gobain med ca 210.000 anställda) ser jag också som en fördel, då dom sannolikt får större resurser och kan ligga långt fram i utvecklingen.

P
Mikael_L skrev:
Glömde en sak...

Gipsen får inte användas enligt BKR, men det beror inte på att tätskikten inte är tillräckligt täta, utan att det lätt uppstår håligheter vid slarvig uppsättning av saker i badrummet. Jag gissar att samma anledning ligger till grund för beslutet gällande träbaserade skivor.

Jag är också tämligen säker på att 99% av alla som monterar saker i sitt badrum inte gör det på det vis som BKR förespråkar;

- Kortla där skruven ska sitta.
- Borra ett hål in i regeln, men inte igenom den.
- Fyll med silikon.
- Tryck i en plugg.
- Fyll med silikon igen.
- Skruva.

ACME skrev:
Jag är också tämligen säker på att 99% av alla som monterar saker i sitt badrum inte gör det på det vis som BKR förespråkar;

- Kortla där skruven ska sitta.
- Borra ett hål in i regeln, men inte igenom den.
- Fyll med silikon.
- Tryck i en plugg.
- Fyll med silikon igen.
- Skruva.
Det kan ju vara lite problem att kortla i efterhand om man vill byta ut något i badrummet...
Eller inte riktigt bestämt vilken modell på handfat man vill ha (Som i mitt fall).
Så jag satte en bit OSB skiva bakom gipsen för att ha lite "sömsmån".

P
Visst är det så. Det krävs lite planering för att få det rätt när badrummet byggs, och det krävs ett j-vla mirakel för att få det rätt när nästa hus/badrumsägare börjar sätta upp sina prylar i det.

Det börjar dock dyka upp grymma montagelim som ska funka bra till detta ändamål.

Hur är det med platsmatta på golv, är det tillåtet med enbart golvspån som underlag?

Jag har nämligen just nu golvspån i duschen (U-formad del i badrummet) samt spontat brädgolv i resten. Jag hade tänkt lägga humidboard ("fuktåligt gips") på golv samt väggar för att få en slät yta på framförallt golvet. Nu påpekade mattläggaren att golvet i duschen bör (läs måste) vara ca 10 mm lägre än resten av rummet för att få till fallet korrekt.

Jag tänkte då först lägga 10mm spån under humudboard skivan för att få upp golvet. men nu kom jag på att det vore enklare om jag lägger humidboard på allt golv utom i duschen, där det redan är 22mm golspån, så kommer golvet i duschen vara ca 13mm lägre. Detta kommer ju då bespara mig både arbete och material. Golvspånet i duschen kommer ju dessutom täckas med spackel.

En ytterligare fråga är vad som gäller som material bakom målad glasfiberväv i badrum. Denna är ju tillsammans med målarfärgen ett tätskickt i sig. Jag hade tänkt att ha humidboard, med spånskiva bakom på vissa ytor. Väven kommer ej vara i dusch (där blir det kakel), dvs ej där väggen ständigt får vatten på sig.

/Per

Golvspån är helt ok, fast de flesta verkare vill flytspackla först för att jämna ut samt få bättre fall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.