Vi bor i ett nybyggt 1 ½-planshus med oinredd övervåning. Vi gör det mesta själva men kommer att låta hantverkare göra delar av badrummet. Badrummet är på 7 kvadrat och är beläget i ena hörnet på övervåningen.

Tacksam för lite hjälp innan vi drar igång…!

1. I övriga rum på övervåningen har vi satt åldersbeständig plast mellan isolering och innertak. Ska detta göras i badrummet eller funkar enbart tätskiktet (som man har när man kaklar)?

2. Funderar på om vi ska kakla snedtaket i badrummet, alltså den delen av badrummet som går mot yttertaket (taklutning 38 grader). Är det en smaksak eller finns det några svårigheter/nackdelar?

3. Gavelväggen i badrummet är inte helt rak utan lutar tyvärr någon/några centimeter utåt från golv till tak. Finns det någon enkel metod att ”bygga bort” detta? Jag är inte så sugen på att regla upp en ny vägg framför gavelväggen… Och jag vet inte hur kaklingen ser ut när en vägg är något sned medan den andra är helt rak…

4. Många sätter dubbla gipsskivor för att få stabila väggar vid kakling. Hur gör man med de nya våtrumsskivorna. Ska man köra med dubbla skivor av dessa också (blir ganska dyrt)? Eller får man ha en traditionell gipsskiva bakom den nya skivan?

5. Vi kommer troligtvis välja bort klinker på golvet och i stället köra plastmatta på golv och kakel på väggar. Detta på grund av att vi från flera håll hört att man ska undvika att ha klinker på golvet på övervåningen i nya trähus då dessa riskerar att spricka när huset rör sig. Någon kommentar?

Tacksam för svar!

P
1. Nej, ingen plast.
2. Smaksak. Nej, om du frågar mig.
3. Är det bara 1-1,5 cm så märks det inte så mycket. Kaklet skärs ju så att det följer med snedheten.
4. Ett lager våtrumsskiva med extra reglar för att hantera styvheten. Och kortlingar där saker ska skruvas upp.
5. Bygg korrekt så håller det. Kolla bara så att spännvidden på bjälklaget inte överstiger rekommenderade 4,2 meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.