B
byggsandra: Lika bra kvalitet som Duscholux med mycket kraftiga justerbara magnetlister som klipper ihop dörrarna. MVH ByggSandra [citat]
3 svar · 7,7k läst
J
jawen: Vad gäller ev reglerverk som kommer rekomenderas som branschregler i badrum så kommer nog detta med att förbjuda "vanligt gips" i badrum försvinna, då det inte finns logik i regel´n. Problemen har varit bristfälliga/dåliga läckande rörgenomföringar, felmonterade brunnar/manschetter mm, så det är där problemen måste lösas, vanlig gips i sig själv ger inga problem om branshregler
16 svar · 32,2k läst
M
mijaon: Har rivit i stort sett hela badrummet nu och på ytterväggen sitter det plank/råspont, är faktiskt osäker på vad råspont egentligen är :) Vad jag har förstått så är det ok att den sitter kvar. Dock blir det otroligt bökigt att skruva dit våtrumsskivor då väggen inte är helt rak. Gissar på att den kommer att bli väldigt vågig och att det kanske tillochmed knäcks här och där.
0 svar · 3,2k läst
Loner
Loner: Kan ev få tag i ett Gerberit's inbyggands stativ med cistern till fördelaktigt pris, passar den till IFÖ's stolar? /L
0 svar · 3,1k läst
H
hempularen: I princip nej. Finns en mängd trådar här i ämnet, läs även den klistrade tråden från Jon. Det du framförallt abolut inte skall göra är att spackla med vanligt väggspackel, det lossnar.
1 svar · 2,4k läst
h-man
h-man: Kan nån tipsa om nåt annat alternativ om man är på jakt efter duschväggar som inte kostar en förmögenhet (och inte kan vänta en massa veckor på leverans)? 90*70 alt 90*80 är jag på jakt efter Eller är alla såna här duschväggar av ungefär samma kvalitet? Jag tycker alla jag kollat på känns ganska smäckiga
3 svar · 6,4k läst
Åsa76
Åsa76: [citat] Jo, men det är ramen jag snackar om (purusplattan som den heter). Eller finns det andra ramar? Reglar under är en själkvklarhet.
10 svar · 4,0k läst
P
P.S: Jag håller på att renovera badrum och tänker dra dolda rör till dusch och handfat. På andra sidan väggen finns köket där vattnet kommer från under diskbänken. Min tanke är att dra vatten utvändigt under köksskåpen och göra en T-koppling till väggfäste när jag kommer till läget för handfatet(på andra sidan väggen) och vinkelkoppling till väggfäste när jag kommer till
0 svar · 2,8k läst
it-snubben
it-snubben: [citat] Du behöver inte höja den särskilt mycket alls. Tröskeln vill du väl säkert ha i rätt nivå på utsidan. Sedan bygger du på tröskeln på insidan för att få högre kant. Alternativt köper en tröskel som har hög kant redan om det finns sådana att köpa. Kanten byggs upp för att det ska finnas något att vika upp tätskikt/matta mot så vatten inte rinner ut i hallen.
10 svar · 4,7k läst
Ugglan
Ugglan: måste hänga på denna fråga.... som sagt finns det några tillverkare av duschkabiner för låg höjd eller firmor som specialtillverkar duschkabiner enligt mått. I mitt fall max 195x90x70.
2 svar · 4,7k läst
D
dalle: Tack för info puu! PM-hem "känns" trevliga, med en så pass ful hemsida så måste man nog vara trevliga och ha bra produkter... Ska kolla upp det också. Dryga 20' plus frakt är ju nice om det är bra prylar.
4 svar · 2,9k läst
U
uppsalajempa: Vi ska bygga en gästtoa under en trapp, det ska bara finnas toalett och handfat men även en liten varmvattenberedare! Ska jag ha tätskikt på golvet? Nu är det brädgolv och brädväggar, vilka material får jag använda på väggar, golv och tak? Tak och väggar ska målas medans golvet tänkte jag klinker. Hur mycket måste jag förstärka trägolvet och hur samt vad lägger man på och hur
0 svar · 2,7k läst
V
valleywood1: Någon som har handlat följande duchkabin RB303 ifrån badrumskompaniet.se eller YH303 ifrån HF-Trading. Tänker främst på vilken kvalitet det är samt om dem ser lika bra ut i verkligheten som på bild. Eller någon som har ett annat förslag på duschkabin som är ca 90x90 utan öppning i hörnet på kabinen. Bild på kabinen [bild]
0 svar · 5,0k läst
K
ktm250: Risken ligger i vidhäftningen. Asfalt är en oljeprodukt och jag tror inte någon tillverkare kan garantera god vidhäftning med sitt tätskikt på asfalt.
4 svar · 3,8k läst
M
Anonymiserad 23608: 1. Nej, ingen plast. 2. Smaksak. Nej, om du frågar mig. 3. Är det bara 1-1,5 cm så märks det inte så mycket. Kaklet skärs ju så att det följer med snedheten. 4. Ett lager våtrumsskiva med extra reglar för att hantera styvheten. Och kortlingar där saker ska skruvas upp. 5. Bygg korrekt så håller det. Kolla bara så att spännvidden på bjälklaget inte överstiger rekommenderade 4,2
1 svar · 3,2k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Vi hade bra fall från början i vårt badrum men tröttnade på att det ändå blev blött längre ut än vi önskade. Numera har vi en klack av samma plattor som vi har på golvet (5*5). Funkar bra och ingen har än så länge slagit i tårna! /Lisa
7 svar · 13,5k läst
G
Gittan62: Har sett handfat i Spanien med olika mönster. Bl a ett runt med en målad olivkvist i. Skulle gärna vilja ha ett liknande, men var hittar jag sådana? Har bara hittat vita eller helfärgade när jag letat runt.
0 svar · 3,1k läst
R
rudivoller: Tack för svar. Ska kolla upp det. /Rudi
1 svar · 3,0k läst
P
pettersvarte: ...Eftersom vi haft så mycket strul så orkar jag inte bråka mer med hantverkarna utan det blir väl att man själv får måla om taket. Borde väl fungera att enbart måla över befintlig färg med våtrumsbaserad takfärg?
4 svar · 3,6k läst
sandhall
sandhall: Vad jag förstår (efter att ha kollat i försäkringsvilkor m.m.) så är försäkringsbolagen egentligen inte så intresserade av vem som utfört jobbet. Vid en skada tittar de på hur arbetet är gjort. Och har t.ex. inte gällande branchstandard eller tillverkarnas anvisningar följts så anses inte utförandet vara fackmannamässigt och ersättningen kan reduceras. Ditt försäkringsbolag
47 svar · 13,4k läst
·
A
abbe1001: Enligt monteringsanvisningarna till förhöjningsringen: "MONTERING Om det är en befintlig golvbrunn som ska förhöjas, börja med att ta av silen, lossa skruvarna i klämringen och ta bort klämringen. Placera bifogad O-ring i spåret på golvbrunnssätet. Placera därefter förhöjningsringen i golvbrunnssätet så att de försänkta hålen i förhöjningsringen ligger över skruvhålen i
1 svar · 7,8k läst
·
GoForIt
GoForIt: Normalt har man väl inte så mycket överhäng på en badrumskommod, men varför inte? Fördel - skyddar öppna kortsidan Nackdel - vasst hörn?
1 svar · 3,0k läst
S
SvenD: Jag tror inte att detta är ett problem. Det finns speciella skarvmufffar och det vore konstigt om dessa bara skulle få användas synligt. Vill man ha en RiR installation med utbytbart innerrör så bör ytterröret vara väl förankrat. Detta gäller speciellt vid skarven och skarven bör nog inte ligga i en böj. Som jag förstår så skall du skarva vara inne utrymmet för cisternen och dar
1 svar · 3,0k läst
A
abbe1001: Utan golvbrunn finns bara krav på tätskikt i golv med uppvik. Personligen hade jag aldrig haft gipsskivor som underlag för pärlspont i din situation, jag tycker det rimmar dåligt i ett gammalt trähus. mvh
1 svar · 2,6k läst
L
Luc!fear: Hej på er. Jag beskriver först hur det ser ut och ställer mina frågor sen. Fakta: Huset är från -20-talet. Badrummet är 2,2m djupt & 2,5m brett. En tidigare betonplatta gjuten på grövre stenar är uppkapad & nya avloppsrör är monterade. (Under dom grövre stensarna finns befintlig mark, dessa material är snustorra) Runt hela rummet syns träbjälkar & trä väggar, dessa är klädda
0 svar · 4,5k läst
·
R
robertdigital: Har du bestämt vilken dimension på gv-slang som du ska använda? Vilket fabrikat på flytspacklet? Ska också börja med badrumsrenoveringen nu, har konverterat till vattenburet och vill gärna lägga vattenburen golvvärme. Hade tänkt göra renoveringen för ett år sedan men oklarheter kring reglerna gjorde att jag avvaktade. Jag frågade då LIP vilken tjocklek det skulle vara på
2 svar · 3,3k läst
K
ktm250: Min sambos mor målade sina gamla våtrumsmattor för ca 10 år sen. Sitter fortfarande och ser bra ut, så det går. Lyssna i en färghandel vad du ska använda. Där får du bästa och snabbaste svaret.
1 svar · 2,4k läst
Consensus
Consensus: Golvspån är helt ok, fast de flesta verkare vill flytspackla först för att jämna ut samt få bättre fall.
25 svar · 15,1k läst
H
halloy: Vi hade glasväggar 70x90, fast böjda i vår förra lägenhet. Dörrarna gick inte att öppna utåt pga handfat resp badrumsskåp. Det gick utmärkt att komma in i duschen. Man öppnade den ena dörren inåt duschen, klev in, tog ett steg åt sidan och stängde dörren. Nu vet jag ju inte om det är skillnad på raka och böjda dörrar, men hos oss funkade det utmärkt (och jag är vad man bäst
4 svar · 3,9k läst
L
lgf02001: Tack, jag lägger ett inlägg i VVS forumet istället.
2 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.