9 108 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
hur bygger ni väggen i badrummet
Sida 1 av 3
för några månader sedan så var diskussionen att OSB inte fick vara bakom glasfiber gips - men råspont var ok - sedan ändrades det så att råspont inte heller skulle användas.
nu är det dags för mig att starta igång med badrummet på nedre våningen med kakel- idag finns board och plastmatta på väggarna.
jag hade tänkt ta bort boarden och köra med OSB och Gyproc som det är på övervåningen + duk som tätskikt - men det kanske är dumt.
vad sätter ni på väggarna?
nu är det dags för mig att starta igång med badrummet på nedre våningen med kakel- idag finns board och plastmatta på väggarna.
jag hade tänkt ta bort boarden och köra med OSB och Gyproc som det är på övervåningen + duk som tätskikt - men det kanske är dumt.
vad sätter ni på väggarna?
Ja, det vore ju dumt. Kör en godkänd skiva direkt på reglarna.
Om du använder duktätskikt eller rollat tätskikt har ingen som helst betydelse. Det viktiga är att det är ett tätskikt som uppfyller de nya kraven på ångmotstånd.
Om du använder duktätskikt eller rollat tätskikt har ingen som helst betydelse. Det viktiga är att det är ett tätskikt som uppfyller de nya kraven på ångmotstånd.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
skivorna ska bestå av oorganiskt material enligt bbv 7:1.. papper, träflisskivor, spånplattor, board ska inte finnas i väggarna
använd glasfiberarmerad gips eller någon annan godkänd skiva
använd glasfiberarmerad gips eller någon annan godkänd skiva
problemet med bara GIPS typ Gyroc är att det inte blir bra om man ska hänga upp saker - och kortla innan går ju där man vet att man ska ha möbler etc.
frågan jag ställer mig är om reglerna med inget trä eller skiva bakom att fästa i - i en bra tätad konstruktion - snarare försämrar läget när man senare ska hänga upp / fästa nya saker på väggarna - där det inte finns kortlingar - och om det ändå då är bättre praktiskt att sätta OSB eller råspont ( eller tätt med reglar).
Det har ju varit en hel del diskussion om att BKR tar i för mycket när de förbjuder skivorna - när det snarare är utförandet av jobben som brister och ger problem - men jag kanske har förstått det fel?
skulle ni sätta gips bara på reglar? - hur fixar ni att hänga upp saker där det bara finns gips att hänga i?
säg t ex att man kortlar lite fel kontra hur man sedan ska hänga upp spegeln eller väggmöbel och då finns det ingen kortling att skruva i - risken finns ju - precis som att man efter kakling inser att möblerna ska sitta annorlunda t ex 7 cm högre = missad kortling.
frågan jag ställer mig är om reglerna med inget trä eller skiva bakom att fästa i - i en bra tätad konstruktion - snarare försämrar läget när man senare ska hänga upp / fästa nya saker på väggarna - där det inte finns kortlingar - och om det ändå då är bättre praktiskt att sätta OSB eller råspont ( eller tätt med reglar).
Det har ju varit en hel del diskussion om att BKR tar i för mycket när de förbjuder skivorna - när det snarare är utförandet av jobben som brister och ger problem - men jag kanske har förstått det fel?
skulle ni sätta gips bara på reglar? - hur fixar ni att hänga upp saker där det bara finns gips att hänga i?
säg t ex att man kortlar lite fel kontra hur man sedan ska hänga upp spegeln eller väggmöbel och då finns det ingen kortling att skruva i - risken finns ju - precis som att man efter kakling inser att möblerna ska sitta annorlunda t ex 7 cm högre = missad kortling.
Redigerat:
kom på en annan aspekt - jag liksom många kommer hänga upp tunga möbler på en vägg som inte direkt vattenbegjuts såsom väggarna vid duschen kommer göra.
duschväggen - kommer jag inte hänga upp något i.
kan man då köra med OSB eller något annat som går att skruva i förutom där duschutrymmet är?
duschväggen - kommer jag inte hänga upp något i.
kan man då köra med OSB eller något annat som går att skruva i förutom där duschutrymmet är?
Branschreglerna är hårda, men det måste dom ju vara för att täcka in allt som badrumsbyggare kan tänkas göra fel på.
Det är klart att man kan frångå BKR's rekommendationer, men det är dom som är vedertagna som riktlinjer för vad som anses vara fackmässigt utfört när det gäller keramiska beklädnader i våtrum. Att montera träbaserade skivor kan därmed leda till nekad ersättning vid en framtida vattenskada, och det vore ju dumt när det kan undvikas genom noggrann planering.
Regla på c300 och kortla ordentligt där tyngre saker ska monteras så ska det mycket till för att det inte ska funka.
Lättare saker kan man hänga upp med t.ex. montagetejp.
Det är klart att man kan frångå BKR's rekommendationer, men det är dom som är vedertagna som riktlinjer för vad som anses vara fackmässigt utfört när det gäller keramiska beklädnader i våtrum. Att montera träbaserade skivor kan därmed leda till nekad ersättning vid en framtida vattenskada, och det vore ju dumt när det kan undvikas genom noggrann planering.
Regla på c300 och kortla ordentligt där tyngre saker ska monteras så ska det mycket till för att det inte ska funka.
Lättare saker kan man hänga upp med t.ex. montagetejp.
Tar man rejält breda(höga) kortlingar så blir det inte så precist, då fixar man även 7cm förändring i höjdled. Jag gjorde också så att när jag var klar med att fästa kortlingar så fotade jag regelväggen med digitalkameran (innan skivorna kom på), skrev ut några foton och skrev in avstånd och mått på utskrifterna.JanneSjo skrev:
Jag bryr mig snart inte om reglerna längre, känner att om man skulle få en vattenskada och allting är gjort enligt boken utom kanske ett moment så skulle förmodligen försäkringsbolaget säga att det inte är fackmannamässigt utfört o neka mig ersättning. Håller på med mitt badrum och det är i ett Hultfredshus från 73 där alla innerväggar består av spånplatta med wellpapp emellan. jag kan inte riva alla väggar bara för att jag inte får ha spånskiva bakom gipsen/mineriten. Jag kommer att göra mitt badrum med godkända tätskikt och godgända gipsskivor mm men jag kommer att töja på reglerna. O skulle jag få en vattenskada så fixar jag det själv.
ok att fota och mäta upp var en god ide - får nog också försöka med att räkna ut var skåpen bör hängas - men jag känner att det finns klar risk att jag missar där även om jag är noggrann - murphy brukar komma in särkilt när man inte gör saker så ofta - tänkte regla själv men överlåta tätskikt och kakling till ett proffs.
om man nu ändå måste fästa i gips / gyroc skivan - håller det eller kommer det ge med sig och läcka - är fortfarande en fundering jag inte kan släppa - och funderar lite som verktygsgurun ovan.
verktygsgurun verkar ha en knepig situation om jag förstår rätt - ta bort spånskivan i badrummet = hela väggen försvinner - tveksamt om det är värt att göra det - kanske bättre att få det bra gjort och vara beredd på att förs bolaget nekar vid ev vattenskada...
om man nu ändå måste fästa i gips / gyroc skivan - håller det eller kommer det ge med sig och läcka - är fortfarande en fundering jag inte kan släppa - och funderar lite som verktygsgurun ovan.
verktygsgurun verkar ha en knepig situation om jag förstår rätt - ta bort spånskivan i badrummet = hela väggen försvinner - tveksamt om det är värt att göra det - kanske bättre att få det bra gjort och vara beredd på att förs bolaget nekar vid ev vattenskada...
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
En anledning till att skivorma är förbjudna är ju just att du FÅR inte sätta upp saker där det inte är kottlat.
Om du skall sätta upp något på väggen så skall du borra hål och köra i silikon, Hålet får inte gå igenom vad det nu är du har på amdra sidan. Dvs inga skivmaterial.
Teorin är att om det är hål rakt igenom så blir det inte tryck på silikonet i hålet och man kan inte vara säker på att det blir helt tätt.
Om du skall sätta upp något på väggen så skall du borra hål och köra i silikon, Hålet får inte gå igenom vad det nu är du har på amdra sidan. Dvs inga skivmaterial.
Teorin är att om det är hål rakt igenom så blir det inte tryck på silikonet i hålet och man kan inte vara säker på att det blir helt tätt.
Är det limmade kassetter utan riktiga reglar? I så fall borde det ju rimligen falla under samma kategori som plankväggar i äldre hus. Dessa är undantagna i regeln om träbaserade skivor/råspont.verktygsgurun skrev:
Det är väl bara att dra iväg ett mail till BKR och höra vad dom säger. Anser dom samma sak så är det ju bra att ha på pränt om oledolyckan bestämmer sig för att knacka på.
hempularen skrev:En anledning till att skivorma är förbjudna är ju just att du FÅR inte sätta upp saker där det inte är kottlat.
Om du skall sätta upp något på väggen så skall du borra hål och köra i silikon, Hålet får inte gå igenom vad det nu är du har på amdra sidan. Dvs inga skivmaterial.
Teorin är att om det är hål rakt igenom så blir det inte tryck på silikonet i hålet och man kan inte vara säker på att det blir helt tätt.
det låter ju som en vettig anledning - jag har för mig att jag läst tidigare att man inte heller får sätt spontat virke under gipsen - vet inte hur man ställer sig till att "sponta" tätt med reglar.
med med virke får du ju tjockare del och ingen genomgående skruv - jag gissar att det finns annan anlending till ej tillåtet med spontat?
ang spontat - jag hittar inget i BKrs anvisning om att spontat inte är tillåtet - bara "5.7.1 Väggar
Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader."
är spontat ok? - om inte var står detta i BKR:s regler?
Glömt den här tråden...?
http://www.byggahus.se/forum/badrum/78862-obs-angaende-raspont-i-badrumsvaegg.html
http://www.byggahus.se/forum/badrum/78862-obs-angaende-raspont-i-badrumsvaegg.html
tack - minnet sviker när man bygger - mycket att tänka på - jag hade ju dessutom inlägg i tråden! - man börjar bli gammal... ;-)ACME skrev:
men frågan kvarstår - om man tittar i PDFen från BKR så står inte något (vad jag hittar) om att spontat inte är tillåtet .
om nu Jon_h fick ett utskick för 6månader sedan tycker jag att BKR borde hunnit uppdatera sin PDF med denna info - hur ska man annars kunna veta om det?
särskilt eftersom det varit sådan turbulens inom detta område senaste året
Verktygsgurun, hur gör du med infästningar för skåp, handfat mm. Jag har samma typ av väggar som du har i ditt hus men jag vet inte hur det ser ut just där handfat och vägghängda skåp är fastsatta på väggen. Ska man öppna väggen och stoppa dit några reglar och kortlingar?
