Lämnade nycklarna till plattsättaren i tisdags och kom hem nu ikväll och såg lite märkliga grejer i badrummet...
Han har inte använt våtrumsremsorna i vägg/vägg vinklarna (han har istället användt de för skivskarvar trots att jag märkte de "riktiga" med vägg/vägg och vägg/golv) vad gör man åt detta ???, han har bara dragit på ett lager vs30 ser det ut som på väggarna men helt lämnat golvet. Ska man inte lägga remsorna i vägg/golv vinkeln först innan man över huvud taget tätskiktar väggarna ???
Vet inte om det var för att väggarna var snea och vinda men i duschhörnan så verkar han ha spacklat upp för att få ett jämnare underlag. Det går väl inte att först tätskikta, sen spackla upp väggen och sen remsa vägg/golv vinkeln ?

Har smått panik här.

Det låter som flera fel, ja. Ta upp det med honom, och be honom förklara avvikelserna från monteringsanvisningen.

Spacklet måste också vara av gipsbunden typ. Och man kan inte spackla efter tätskikt nej.

Det var fix som han hade användt för att ordna till väggen. Funkar det ?

Fix utanpå tätskiktet är inga problem där ska det ju så småningom vara så.

Skönt att höra. Dock lite orolig...han har inte tätskiktat golvet ännu och därför inte remsat i vägg/golvvinkeln. Men remsa utanpå fixet med tätskikt bakom, rinner vattnet inte bakom och under remsan då ?

Nu är jag inte med jag tror jon får svara och rätta mig då det går över mina trötta kvällskunskaper.

Är dock rätt säker på att tätskikt utanpå fixet som ligger på tätskikt inte är något som jag ser som normalfall/rekommenderat i hur man bör bygga upp väggbeklädnanden.

Att inte vinkeln är remsad tycker jag också är lite skumt men det kan tänkas att han gör det när han "tar golvet".

Jag gjorde dock så att jag satte alla remsor/tätband osv och sen rollade ut VS30 en liten bit på golvet för att sen överlappa när jag "gör golvet". Det var OK enligt LIP. (i efterhand skulle jag tätat ALLT sen gjort golvet först och täckt över det hela med plast när jag satte väggarna men det är en annan historia).

Efter två månaders läsande på nätet och i LIP´S anvisningar skulle jag också gjort så, men nu tog jag in en plattsättare
som tyvärr inte verkar vara särskilt kunnig. Lade fram allt material plus monteringsanvisningen men
det verkar ha blivit fel ändå. Tyvärr så tog jag honom utan kvitto också. Dumsnål ? Ja kanske, men han är anställd på
firma och har jobbat ett par år och åker runt på jobb själv, trodde att man kunde räkna med att det blev bra då....

Han har nog gjort så ja att han tar golvet sist och därför låtit bli att remsa vägg/golv vinkeln. Gissar på att han tätskiktade och sedan när han skulle börja sätta plattor och upptäckte att väggen inte var rakt började spackla upp den med fix. Förmodligen lär det ju då inte ligga tätskikt på golvet under fixet just i hörnan där. Frågan är vad fan gör man åt detta ??? Han har redan börjat sätta kakel. Måste man riva ner allt, slipa bort tätskiktet och göra om hela badrummet ?

Att man jobbat i en viss tid med något innebär inte någon automatisk garanti att man gör rätt. Däremot bör man ju uppfattat de små saker/knep man lär sig med tidens gång.

Tätskiktet bör också få vila i 12 timmar tror jag det var.

Men om han nu skulle spackla där varför lade han inte bara mer under just den plattan? Fixet tar ju upp den ojämnheten inom rimliga gränser ändå.

Tror inte man behöver göra om allt men jag vill inte säga något i den frågan då jag inte vare sig sett hur det ser ut eller vet till 100% hur man ska göra i dessa situationer. Att ringa LIP och höra är ju aldrig fel iaf.

Enligt honom så buktade väggen in 5-6 cm vilket jag tycker låter j-t konstigt då jag själt kollat med ett pass och några 5-6cm var det inte frågan om. Ska ställa honom mot väggen imorron, vill inte riskera en fuktskada till då vi renoverar pga just det.
Fortsättning följer, tack för svar.

/Mikael

K
Alltså, om jag tänker rätt så tätskiktar han väggarna, innan golvet (vanligt), men inte vägg/golvvinkel (ovanligt). Sen börjar han spackla ut med fix 5-6 cm. Min tanke då: Hur skall tätskikten överlappa? Lägger han golv/väggvinkel på spacklingen så har han ju en öppen väg för vatten in under tätskiktet = noll garanti = ej fackmannamässigt utfört.

Redigerat:
Hur gick det med det här till slut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.