Idag kom äntligen rörkrökarna till mig efter mycket om och men.
De skulle dels sätta nya brunnar efter att jag bilat bort de gamla i källaren, samt kapa de gamla vattenrören så jag fick "rena" väggar att jobba vidare med.
Det tråkiga som då märktes är det som syns på bilden. jag har två ställen där rör kommer ner genom taket från ovanvåningen. På det ena stället så kommer de ner "utanför" väggen, men på det andra så är väggen urgröpt och där kommer rören ner.
Detta är förstås i det hörnet som duschen ska vara i, och det rör sig om yttervägg.
Hur gör man för att få till detta snyggt? Så vitt jag förstår så får jag inte bygga in den där kopplingen på något sätt heller, men jag vill inte ha en grop i väggen längst upp vid taket...
# bror
De skulle dels sätta nya brunnar efter att jag bilat bort de gamla i källaren, samt kapa de gamla vattenrören så jag fick "rena" väggar att jobba vidare med.
Det tråkiga som då märktes är det som syns på bilden. jag har två ställen där rör kommer ner genom taket från ovanvåningen. På det ena stället så kommer de ner "utanför" väggen, men på det andra så är väggen urgröpt och där kommer rören ner.
Detta är förstås i det hörnet som duschen ska vara i, och det rör sig om yttervägg.
Hur gör man för att få till detta snyggt? Så vitt jag förstår så får jag inte bygga in den där kopplingen på något sätt heller, men jag vill inte ha en grop i väggen längst upp vid taket...
# bror
Dra nya pexrör uppifrån och fräs utrymme åt dem ner till höjden för duschblandaren så slipper du synliga rör...
Eller regla igen hörnet och sätt en inspektionslucka 15x15 eller nä nu tänkte jag fel, det går ju inte hm
Eller regla igen hörnet och sätt en inspektionslucka 15x15 eller nä nu tänkte jag fel, det går ju inte hm
Jag kommer tyvärr inte åt rören från våningen ovanför utan att slakta den väggen...schlebrugge skrev:
Usch. Min tanke annars är att snygga till urgröpningen såpass mycket att det går att kakla in bakom och under rören. Då kan rörkrökaren få sätta sin koppling där utan problem, jag kan kakla men får en liten nisch in i väggen längst upp, typ så här:rogge_vvs skrev:
|
\
|
|
Det känns som den enklaste lösningen, utan att för den delen göra avsteg från reglerna.
Klicka här för att svara
