Badrum
putte_1: Hej acme Kolva är det samma som kortla? Fick ungefär samma svar på ett PM precis fast utan golvgips, att för mig i badrum armera och flyta direkt ovanpå. Det lutar åt att jag gör på det sättet..
nicke: tack för svaret.Det bör alltså vara plast i ytterväggen,om jag fattar rätt?
Åsa76: Vet du, kave, om man kan byta sånt via en stor inspektionspolknapp? Det måste ju vara lika svårt att nå till de nedredelarna i den vägghängdatoan från inspektionshällen som via en lite mindre spolknapp, eller tänker jag fel?
HusByggarTomten: [citat] Okej, men då har ju inte tv:n någonting med din fråga att göra egentligen, eller? Då är det ju en fråga om tätskikt generellt som avhandlats en hel del på sistone :)
lordi: Rören som ska passera igenom tätskiktet måste vara monterade, annars kan de ju inte täta runt dem. Tänk på att det inte är tillåtet med rörgenomföringar i golvets tätskikt numera.
v-g: Tack för råden. Smart med olika tandspacklar, hade jag inte alls tänkt på. Tandspacklar är ju billiga på Biltema så det är ju inget som är problem med den lösningen alls! Mange tack!
Mikael_L: [citat] Ja då blir väl jordningsledningen mycket grövre än armeringsnätet i sig ...;) nästan 5mm i diameter ... Jag vet inte var gränsen till större konstruktioner dras... Armeringen i husets platta bör potentialutjämnas, men om flytspackelarmeringen ska det... det vete tusan ...
fantasi: puffar... Undrar om det räcker med att slipa bort den målade våtrumsfärgen och sen köra med Gypsum eller om ag måste ta bort spacklet under oxå?
Anonymiserad 23608: 22 mm spån, primer, ev. armering och minst 12/15 mm spackel.
AndersQ: När jag köpte ett litet hyreshus hade jag rätt att säga upp en hyresgäst eftersom jag skulle bo där själv. Så vräk dom jävlarna bara :D
skamiro79: alltså . . . jag TROR att det är betongväggar i badrummet . har ej fått tillträde ännu det är en bostadsrätt vi pratar om ( hoppas att jag inte är på fel forum nu )
smiler: Varför måste limmet bort, är det heltäckande så de blir dubbla tätskikt? Antar att du ändå ska flytspackla...
abbe1001: Jag vet inte om jag kan vara tydligare i min högst personliga åsikt, någon annan kanske tycker annorlunda än mig även om bristen på aktivitet i den här tråden tyder på annat: Det du har på väggarna nu är gjort enligt ett annat regelsystem och vi har inte retroaktiva bygg eller branschregler. När du bygger om eller ändrar i våtrumskonstruktionen blir du ansvarig för densamma om du
silfwerpihl: Jag vill ha, som rubriken säger, en blandare där pipen är skild från pipen. Men till ett någorlunda vettigt pris. Som bilden nedan visar, eller om det inte blev någon bild så kolla länken. (Just den som är på bilden tycker jag inte är så jättesnygg utan det är mest för att illustrera vad jag menar med "skild från pipen") Hittar endast svindyra exempel på dessa, typ vola, men med
fantasi: Jag undrar hur jämn ytan på ett betonggolv måste vara innan golvläggaren lägger sina slingor. Har små gropar/revor på ca 0,5cm på många ställen över golvet. Ibland går de även upp till 1 cm.
Consensus: Jag har likadant som du, inga problem bara man inte stänker runt som en galning när man duschar.
Rikard Ågren: Ursäkta om jag lånar tråden lite :) Jag kommer också att gjuta med EPS, men jag behöver komma upp 150mm (sedan golvvärme och spackel) Min fundering är om jag lägga ner isolering, leca, grus eller något annat för att slippa gjuta så djupt? Det blir lite dyrt med EPSen
andersgust: Jo det hade jag tänkt men jag har inte lyckats hitta någon snygg rörmanschett. Så kanske jag borde ställt frågan...någon som vet vara jag kan hitta snygga rörmanschetter som ser bra ut. Anders
osueco: Snackade just med Torgny på LIP och han sa att de rekommenderade att man först penslade på ett lager med Primer 54 där man tar en del primer och en halv del vatten, detta innan man börjar med Primer VS20 om man har masterboard på väggarna. I övrigt skulle det bara vara att följa anvisningarna.
Anonymiserad 23608: Prima golvspånet noggrant och flytspackla med fiberarmerat spackel. Eventuellt behövs det ett armeringsnät som stiftas fast på spångolvet, men det beror som sagt på vilket fabrikat ni väljer på spacklet. Maxit kräver det inte om ytan är under 10 kvm. 15 mm tjockt vid golvbrunnen gäller när du har elgolvvärme.
Anonymiserad 23608: Om spännvidden inte är mer än 2,5 m kommer det garanterat inte att behöva förstärkas något mer än den förstyvning som flytspacklingen ger. Minst 12/15 mm plus falluppbyggnad med fiberförstärkt flytspackel som ev. armeras, beroende på fabrikat.
Ardexsmitten: [citat] Manchetten monteras enligt tillverkarens anvisningar....
Apprentice: IFÖ Electrics vita porslin har hur som helst NCS S 1502-G50Y, alltså lite limefärgad brytning. Då ligger ju S 0502-G50Y ganska nära tillhands som är en ljus vit kulör med brytning åt "lime-hållet". S 0603-G80Y är aningen mer neutral, men fortfarande med mer grön än S 0502-Y.
jenfor: Tror nog inte så många skrubbar detta utrymme, i likhet med resten av den inkaklade ytan. Det hamnar ju bakom luckan och lär inte synas.
HusByggarTomten: Inga bilder någon? Hur löser man golvbrunn till det här karet? Vi har redan monterat golvbrunn och golvvärme varför någon förflyttning inte är aktuellt. Försökte få fram en monteringsanvisning på svedbergs hemsida men pdf:en funkade inte. Man vill ju inte gärna dra ett synligt rör eller så. Någon som vet hur det funkar?
Kave: Av anledningarna ovan avser jag ha ett lock ovanpå fixturen som jag kan lyfta på och kika ned för att se eventuellt läckage på mitt tätskikt, med jämna intervall för att se om något har läckt, detta oavsett vad diverse experter säger på bkr. Ungefär som med allt annat man går och kollar på som husägare :)