Kave
Kave: [citat] Hmm, de instruktioner jag läst mig till från samtliga golvvärmetillverkare och spackelproducenter, så ska spacklet aldrig gå ända fram till väggen utan där ska någon form av skydd sitta som hindrar spacklet. Därigenom fås en självbärande golvyta som inte påverkas av väggarnas eventuella rörelser. Varför man då ska låta primern gå upp på väggarna förstår jag inte?
21 svar · 7,9k läst
K
kamy: Vi hade glasmosaik på golvet i vårt förra badrum. Det var inte halare än klinkergolv och inte fick vi några repor i det under de 5 år vi levde med det.
3 svar · 2,4k läst
F
fonkymonky: Hur gick det, DALE? Håller det fortfarande? Du har inga bilder på konstruktionen?
11 svar · 7,1k läst
S
Skeppars5: jag funderar på samma sak. I mitt fall blir innerväggen mellan dusch och hall. Resten av väggarna har jag isolerat med cellulosa/ekofiber. Bör jag isolera rören ytterligare med något annat material?
1 svar · 3,3k läst
R
Richard A: Till den följde en gummi "hylsa" som hade dränerings hål ner till som man skulle ha inne i dosan. Vattnet skulle rinna in och runt denna hylsa och ut. Går du in på elbutik.se så heter detta tätningssats. Jag körde även en silikon sträng runt mellan kaklet och dosan. Men jag tror att det går lika bra som du tänkte att köra kabel ut och sedan denna typ av tvättmaskinsbrytare.
4 svar · 4,7k läst
·
Q
qrz: Håller på och bygger ett stort badrum, cirka 15 kvadrat och tänkte lägga ut själva arbetet med våtrumssäkring till ett auktoriserat företag. När vi diskuterade pris från början nämdes siffran 25000 för golv och väggar, sen lade vi till installation av elektrisk golvvärme, 1050 Watt, samt montering av lite mosaik (typ 1 kvadrat). Det är ganska låg takhöjd, 2,05, och lite murstock
0 svar · 3,4k läst
F
flelle: Jag har precis satt upp wetstop i mitt badrum och det funkade klockrent. Jag använde mig av newstart och tyckte inte det var kladdigt, tvärtom så är det bara att rolla ut limmet och sedan "tapetsera" fast duken, mycket enkelt och bra. Inga problem att efterjustera. Då är det mer kladdigt att blanda fix tycker jag iaf.
4 svar · 2,7k läst
M
marcus75: Insåg till slut att jag gör bättre nytta på andra områden än flytspackling och hittade en billig hantverkare på rekommendation som fixar mina två fall. Men tack så himla mycket för alla tips och goda råd som hjälpt mig till denna insikt. På återhörande!
6 svar · 3,7k läst
S
SvenD: OBS att latex är statiskt och "måste" övermålas om den inte skall bli svart med tiden.
4 svar · 11,0k läst
A
abbe1001: Förstår inte riktigt frågan. Man låter väven & färgen täcka över den uppvikta kanten på tätskiktet som är bakom klinkern.
1 svar · 3,7k läst
fantasi
fantasi: Perfekt....känns skönt att inte behöva slänga något i onödan!
4 svar · 5,4k läst
A
Anonymiserad 48234: Vi fick offert på vårt 5.5 kvm stora badrum, med kakel, klinkers, golvvärme, rivning, vvs, el o allt annat pyssel för 120.000.
7 svar · 4,6k läst
K
ktm250: Därför att de inte rekommenderar sina spackel där det finns tillskjutande fukt.
7 svar · 13,1k läst
L
LitenFamilj: Min gamla hyresrätt hade inbyggt badkar och där öppnade man en liten lucka fram och kunde städa in under :) Sen beror det på hur stort badkar man tänker ha men med en lång mopp lär man nog kunna nå ändå och har man torrt under och inte vattnet rymt ut på sidorna så kan man ju dammsuga med under och avloppet sätter man precis innanför luckan så det är lättrensat :)
1 svar · 3,7k läst
RobertC
RobertC: Håller på att bygg mitt badrum nu och ska ju sätta dut elen och undrar var jag ska dra ut den från väggen så att jag jag kan koppla in den i mitt badrums skåp trend tror jag det heter från ido. Är det i mitten på skåpet eller? Eller kan man bara sätta det så det säkert koer bakom skåpet? Eller finns det nån standard för sånna skåp?
0 svar · 3,4k läst
Å
Anonymiserad 23608: [citat] Ja, bortsett från försämrad vidhäfting för spacklet, så har dom inget som skyddar golvspånet från fukten i spacklet. Spånet kan svälla för att sedan krympa igen när det torkar ur och en luftspalt kan då bildas under spackelkakan, som kan knäckas när man går på den. Jag tycker inte att det ser primat ut på fotona i alla fall. Primern är blå-vit och brukar kunna synas
5 svar · 4,0k läst
·
Å
Anonymiserad 23608: Förbehandlingen är primern som ingår i tätskiktet, så dina knegare kan lägga Mira's tätskikt på Maxit's spackel om dom vill. Dom kan också välja fogbruk fritt eftersom det bara är kosmetika.
1 svar · 2,2k läst
E
ejwbegysv: Ja då har vi rivit klart snart och ska bygga upp nya väggar/golv... River väggarna (som också var angripna av möggel) : http://www.flottleden.com/cmd/files/Renovering/April2008/img_1213.jpg Gör badrummet större : http://www.flottleden.com/cmd/files/Renovering/April2008/img_1214.jpg Alla golvbjälkarna snart borta... : http://www.flottleden.com/cmd/files/Renovering/April2008/img_1215.jpg
6 svar · 2,7k läst
M
matosov: Hej Jag har fått för mig att jag ska ha en gammeldags bidé. En med en liten fontän i botten, detta kallas tydligen för underspolning. Hur som helst så verkar det helt omöjligt att få tag på en sådan bidé som är vit. Det finns av och till på blocket men är då i någon glad 70-talsfärg. Är det någon som vet var man kan köpa en vit bidé med fontän i botten? Tacksam för svar
0 svar · 2,7k läst
S
super70: Tror fan jag fuskar och kör med mina 550+554 får väl säga att badrummet renoverades för ett år sen, tror nog tätskiktet är helt ok ändå. Kanske viktigare att köra med dom nya skivorna (åtminstånde i duschen) och sedan se till att ha bra ventilation???
23 svar · 8,5k läst
F
Freddy-79: Hejsan Har idag ett badrum med plastmattavpå väggar och golv. Tycker dock detta är något tråkigt så jag planerar att göra om detta till ett helkaklat. Jag är medveten om att man då måste riva ner mattan och sen tillföra lämpligt skivmaterial och fuktspärr. Men det jag funderar på är golvet. Golvet har ju nu ett fungerande fall men jag antar att jag kommer behöva flytspackla golvet
0 svar · 2,2k läst
A
AndersS: En fundering efter att ha läst alla dialoger om nya "regler" som ska följas och vad man får ersättning för från försäkringsbolag. Om vi tänker oss att jag fortsätter att använda samma metod som jag gjort i 3 olika duschrum, dvs gips och rullat tätskikt, ett av dem 20år gammalt (och tunnare tätskikt än dagens rullade) och besiktat och fuktmätt av försäkringsbolag vid byte utan
81 svar · 25,1k läst
phl
phl: Det låter som om du, efter läggning av utjämningsmassa kommer ha täckt gipset. Då lär du garanterat kunna göra så utan några nackdelar.
1 svar · 3,0k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: [citat] Den har lyftande gångjärn och det är ju trevligt. Får googla om den funkar bra (jobbigt när det inte gör det).
3 svar · 3,8k läst
J
jgranbo: Ingen som vet?
1 svar · 2,6k läst
J
Loner
Loner: Sitter häör med en liten broschyr från röris och skall välja sil till golvbrunnen i duschen, är nån av purus perfection silarna sämre? Tänkte på om hår och skit fastnar lättar på nån av dem? /L
0 svar · 2,5k läst
E
Erik_V: Tack. 1.4 står på min också, då vet jag. Jag trodde det kanske kunde vara någon funktion som visade hur många kwh den hade förbrukat från start eller nåt sånt. :)
2 svar · 3,9k läst
E
Erik_V: Hej, jag har helt nytt badrum, klart idag. Vad upptäcker man då, jo en spricka i en av mosaikplattorna på golvet i duschutrymmet. :-( Kan detta innebära någon ökad risk för fuktskada? (Se bild som jag försöker bifoga) Det är en väldig närbild, plattan är ca 2.2cm så sprickan är hårfin.
0 svar · 2,3k läst
·
Bezt
Bezt: Då får den sticka ut lite.. Tack för svaren.
5 svar · 6,5k läst
S
Strandberg: Jag använde en slät björkfaner lucka från ikeas köksprogram, med ikea köksstomme i badrummet. 12 år senare så funkar det mycket bra. //
4 svar · 16,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.