1 583 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Badrumstak
Nu har jag funderat och läst allt jag hittat här om badrumstak men blev inte det minsta klokare för det :/
Badrummet ligger i hörnet på huset så där är kattvind över halva taket. Detta gör ju att det måste vara ångspärr där, om jag nu sätter gipstak med VT(som verkar vara det som förespråkas här?) så får jag ju instägnd papp som väll bara måste börja mögla? jag ser dock att måleribranchen bara kräver VA?
Om jag istället för gipstak lägger panel hur göra då? jag tänker framförallt på avslut mot de kaklade väggarna. ska jag försöka täta mellan vägg och ångspärren i taket? Väggarna är av mineritVT.
Badrummet kommer ha utsug till Frånluftsvärmepump så ventilationen kommer vara mkt god.
Måst säga att det är lite störande att ingen av branchreglerna ens har någon rekomendation om hur detta ska gå till.
Badrummet ligger i hörnet på huset så där är kattvind över halva taket. Detta gör ju att det måste vara ångspärr där, om jag nu sätter gipstak med VT(som verkar vara det som förespråkas här?) så får jag ju instägnd papp som väll bara måste börja mögla? jag ser dock att måleribranchen bara kräver VA?
Om jag istället för gipstak lägger panel hur göra då? jag tänker framförallt på avslut mot de kaklade väggarna. ska jag försöka täta mellan vägg och ångspärren i taket? Väggarna är av mineritVT.
Badrummet kommer ha utsug till Frånluftsvärmepump så ventilationen kommer vara mkt god.
Måst säga att det är lite störande att ingen av branchreglerna ens har någon rekomendation om hur detta ska gå till.
Tror inte att du skall ha tätgucka i taket va? Om du sätter ångspärr så är ju det lite annorlunda. Eller menar du att du skulle bygga in gipset mellan två ångtäta skikt? Som sagt har aldrig hört att man ska ha gucka i taket.
Nä inte tätskickt att ha bakom kakel utan samma system som när du målar vägg alltså våtrumsgrund som ger VT(vatten tätt) men utan våtrumsgrund får du VA (vatten avvisande), men visst det är bara lite mer lättflytande version av samma sak.
Har för mig att VT färg inte är ångtät.. alltså i jämförelse med ångspärren ovan gipsen så blir VT skiktet diffusionsöppen och fukten kommer således inte stanna mellan skikten.. Ganska logiskt.. om VT är vattentät men släpper igenom ånga åt ena hållet så bör den även göra det åt andra hållet..Egil skrev:
MVH: Marcus
Klicka här för att svara