Planerar för uppregling av golv samt vägg i ett utrymme på bottenvåningen som ska bli toalett samt utrymme för pumpautomat och varmvattenberedare.

Golvet är "rent" så här har jag stor frihet att regla som jag vill. Min tanke har varit att regla cc 600 och på det lägga 22mm golvspån, limma fast golvgips, lägga värmekabel, spackla upp fall mot golvbrunnen och klinkers på toppen.

Väggarna är reglade med cc 500 idag, på ett ungefär. Det diffar kanske +/- 100 mm mellan olika reglar. Tänkte här slänga på 15mm masterboard och sen kakel på det.

Och givetvis tätskikt överallt. Det behövs kanske tekniskt inte för en toalett, men det blir en bra övning inför det "stora" badrummet som ska byggas :-)

Kommentarer på detta?

Låter vettigt. Men skippa golvgipsen, den är helt meningslös. Och jag hade definitivt nöjt mig med tätskikt på golv och uppvik 50 mm på vägg, att tätskikta väggarna är helt onödigt om det inte kommer användas som badrum.

Edit: Förresten, hur menar du att golvet är "rent" och att du ska regla upp? Är det inte golvbjälkar där idag?

Redigerat:
Tack för svaret! Angående att det är "rent " så är befintliga golvreglar bortslitna i och med att vi var tvungen att byta en syll där tidigare, så det måste reglas upp från grunden.

Läs medföljande anvisningar till värmekablen så du har rätt underlag att förlägga kablen på.
Vissa kablar får förläggas på brännbart material, medans andra kräver golvgips.

Redigerat:
Bra poäng! Jag var tvungen att kolla igen, men som jag förstått det så är T2 Röd helt OK på golvspån, med ett litet lager avjämningsmassa under.

Det är inga problem att limma den kabeln direkt på den primade spånskivan. Spackla sedan minst 15 mm tjockt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.