1 753 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Väggar och golv - kommentarer önskas
Planerar för uppregling av golv samt vägg i ett utrymme på bottenvåningen som ska bli toalett samt utrymme för pumpautomat och varmvattenberedare.
Golvet är "rent" så här har jag stor frihet att regla som jag vill. Min tanke har varit att regla cc 600 och på det lägga 22mm golvspån, limma fast golvgips, lägga värmekabel, spackla upp fall mot golvbrunnen och klinkers på toppen.
Väggarna är reglade med cc 500 idag, på ett ungefär. Det diffar kanske +/- 100 mm mellan olika reglar. Tänkte här slänga på 15mm masterboard och sen kakel på det.
Och givetvis tätskikt överallt. Det behövs kanske tekniskt inte för en toalett, men det blir en bra övning inför det "stora" badrummet som ska byggas
Kommentarer på detta?
Golvet är "rent" så här har jag stor frihet att regla som jag vill. Min tanke har varit att regla cc 600 och på det lägga 22mm golvspån, limma fast golvgips, lägga värmekabel, spackla upp fall mot golvbrunnen och klinkers på toppen.
Väggarna är reglade med cc 500 idag, på ett ungefär. Det diffar kanske +/- 100 mm mellan olika reglar. Tänkte här slänga på 15mm masterboard och sen kakel på det.
Och givetvis tätskikt överallt. Det behövs kanske tekniskt inte för en toalett, men det blir en bra övning inför det "stora" badrummet som ska byggas
Kommentarer på detta?
Låter vettigt. Men skippa golvgipsen, den är helt meningslös. Och jag hade definitivt nöjt mig med tätskikt på golv och uppvik 50 mm på vägg, att tätskikta väggarna är helt onödigt om det inte kommer användas som badrum.
Edit: Förresten, hur menar du att golvet är "rent" och att du ska regla upp? Är det inte golvbjälkar där idag?
Edit: Förresten, hur menar du att golvet är "rent" och att du ska regla upp? Är det inte golvbjälkar där idag?
Redigerat:
Klicka här för att svara