Byggahus.se

Tillåten lampa bredvid badkar?

1. M
    Medlem · 3 inlägg
    Hej!

Jag har en lampa med IP-klass 21 som sitter ca 5 cm från badkaret och 175cm över golvet i mitt badrum. På undersidan av lampan finns en strömbrytare för att stänga av och sätta på lampan. Efter vad jag kunnat läsa på internet ska IP21 vara tillräckligt när den sitter så högt upp.

Är det tillåtet att ha en lampa med strömbrytare där?

2. Linus_E
    Medlem · 491 inlägg
    inte tillräckligt !
    zon 1

3. Åsa76
    Medlem · 1 456 inlägg
    Kör på IP67! Så är det ok om ett barn badar....

Eller oj, nu läste jag lite snabbt. Vad är för en elektriker som satt en ip21 där? Låter inte bra, jag skuyulle prata med elektrikern om att byta ut den.

4. M
    Medlem · 3 inlägg
    Lampan satt där när jag flyttade in, så jag vet inte vilken elektriker det är som satt upp den. Har i alla fall fått svar från elsäkerhetsverket:

Badrum är indelade i områden, enligt din beskrivning sitter armaturen i
    område 2.
    Enligt Standard SS 4364000 Ljusarmatur i område 1 och 2 ska vara fast
    ansluten, IP 24 i område 2. I område 2 får ljusarmatur som i sin helhet
    är placerad lägst 1,5m över golvet ha IP 21.
    Dessutom gäller tillverkarens installtionsanvining för armaturen

5. Åsa76
    Medlem · 1 456 inlägg
    Är det verkligen zon 2 så närar....5 cm låter ju väldigt nära vatten. Men vårtzonsindelningen kanske utgår från blandarens placering samt dusch?

6. H
    Moderator · 42 556 inlägg
    Är ingen jätteexpert på zonerna, men vid badkar är det nog zon 1 i ovanför själva badkaret, begränsat av badkarets kant, zon 2 börjar vid kanten och går 60cm ut.

När det bara är en dusch räknar man zon 1 60 cm ut från duschmunstycket.

7. J
    Medlem · 3 inlägg
    Gå in på elsäkerhetsverkets sida, för att insupa kunskapen, vilken din elektriker troligen ine gjort, som installerat enligt din beskrivning.

8. pefo
    Medlem · 2 810 inlägg
    Jag antar att lampan sitter 5cm utanför badkarets kant och sedan upp 175. I så fall är IP21 ok om lampan är fast ansluten vilket den alltid ska vara i zon 2.Det kan låta lite lite med IP21 men lampor är lite specialfall i badrum då de oftast sitter högt upp.

9. Linus_E
    Medlem · 491 inlägg
    aaahaaaa

då ber jag lite om ursäkt.
    läste för fort. 5cm "SIDAN OM" badkaret o sen 175 upp..

10. M
    Medlem · 3 inlägg
    Ja, lampan sitter 5 cm utanför badkaret och 175 cm över golvet. Den är fast ansluten och har ingen kontakt på sig. Tack för hjälpen alla!