Vad är din teori då att många BBV företag använder osb? Det är ju bara ytterligare en skiva att köpa såå i detta fall är det ju inte minsta möjliga arbestinsats som styr?

*nyfiken*

P
Okunskap.
På BBV-kursen går man inte igenom konstruktionsdetaljer, och dom som inte själva sätter sig in i reglerna fortsätter att bygga så som dom alltid har gjort.

Det är ett fenomen som genomsyrar allt byggande; Man gör som man alltid har gjort utan att egentligen veta varför. "Man gör ju så" och "Så gör ju alla andra".

"Assumption is the mother of all fuckups"

För ex. Masterboard krävs ju CC30 för 8 mm skivan.
Är det CC45, så är det 12 mm skivan som gäller.

P
8 mm Minerit VT, som Åsa syftar på, får sättas på c450.

ACME skrev:
Okunskap.
På BBV-kursen går man inte igenom konstruktionsdetaljer, och dom som inte själva sätter sig in i reglerna fortsätter att bygga så som dom alltid har gjort.

Det är ett fenomen som genomsyrar allt byggande; Man gör som man alltid har gjort utan att egentligen veta varför. "Man gör ju så" och "Så gör ju alla andra".

"Assumption is the mother of all fuckups"
Men satte man osb bakom gips tidigare? Låter konstigt....tycker jag. Om man nu bytt gips mot tex minerit så borde ju okunskap o vana leda till rätt då?

P
Det var mycket vanligt att man satte OSB eller plywood bakom gipsen.
Fast jag menade mer generellt när jag skrev;
Det är ett fenomen som genomsyrar allt byggande; Man gör som man alltid har gjort utan att egentligen veta varför

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.