Alltså toaletten är inte dåligt rengjord, jag har i rengöringsmedel ca 2 ggr i veckan och skurar med toaborste.
Men runt vattenlinjen är en brun rand som jag inte får bort, vet inte om det är rost i rören, för mycket kalk i vattnet eller vad? Någon som har ett dundermedel för att få bort detta, toalettstolen är bara 4 år gammal så det känns inte kul att den ser så ofräsch ut.

Vi har samma problem, tycker att vi provat det mesta utan resultat....

Testa kalklösaren PRI röd. ;)

K
Jag kör med Tomic WC-pulver. Det funkar bra.

Klorin slår allt vid tvätt av porslin ( hukar för miljövänner)
Är randen permanent eller återkommer den två ggr per vecka ?

Toarengöring är för mesar ;) Kör med VIM eller JIF som det numera heter. Ta en svamp och få ut det mesta vattnet innan bara. Handskar är trevligt.

Det bästa är ändå ättiksprit. Häll i och låt dra. Skura.

v-g skrev:
Toarengöring är för mesar ;) Kör med VIM eller JIF som det numera heter. Ta en svamp och få ut det mesta vattnet innan bara. Handskar är trevligt.
Jag måste hålla med dig, JIF är jäklig bra. Skit bra för toa som för rengöring av plats grejer eller t.ex. båten, Tänk bara på att det är sipmedel i det ;)

lindhaga skrev:
Tänk bara på att det är sipmedel i det ;)
Jo, det kan vara bra att känna till att om man putsar flitigt med slipmedel på porslin så kommer "skiten" att sitta permanent sen när man polerat bort den fina ytan och endast har en matt smuts sugande yta kvar.

Nån påstod att cillit bang (eller vad det nu heter) funkade finfint i deras toa.

Töm ur vattnet med en kopp eller motsvarande, skrapa bort randen med färgskrapa och rengör alltihop med rikligt med kalklösande. Fungerade när jag gjorde det i alla fall.

Skrapa med "färgskkrapa", men då sförsvinner ju emaljen, det kan väl inte vara bra!

• Gilla
tornberg
  • Laddar…
Tar du vatten från egen brunn?
Har samma problem och vad jag har förstått så beror
problemet (mitt i alla fall) på att brunnen är otät.
Efter allt regnande började problemen.
Skall täta brunnen till våren.

Mvh.// Fredrik

Hejsan Fredrik!
Nej, jag har kommunalt vatten så det kan inte vara samma problem som du har.

Guns skrev:
Skrapa med "färgskkrapa", men då sförsvinner ju emaljen, det kan väl inte vara bra!
Jag kanske har missat något men brukar inte toalettstolar vara av porslin? Det är väldigt svårt att repa porslin med stålverktyg.

Cillit Bang funkade jättebra när jag körde min flyttstädning senast. Det som inte gick bort "automatiskt" skrapade jag bort med en metallgrej. Funkar säkert bra med en matkniv också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.