Hej hopp!

Jag ahr gått o funderat lite på fibercement skivor. De som jag kommi i kontakt med är ju väldigt porösa, lätta att knäcka rakt av. Ponera att man har små kakel (max 10x10 eller mosaik) och har enbart fibercement på vägg med cc45...........det känns som att en vuxen person borde kunna sätta en knytnäve rakti igenom detta utan problem.

Är det någon som vet hur hållfasta de är, har BBV testat sådana punkt slag?

Speciellt om man på en tom vägg utan regel sätter nått tungt på små kakel, då lär det inte behövas mycket kraft för att slå ett hål i väggen........eller? Stabiliserar kakelfixet väldigt mycket?

1 Pax för att slippa göra försöket med knytnäve genom kakel och skiva.

2 Man sätter inget tungt på en skiva utan regel bakom...

P
Jag drar hellre näven rakt igenom en gipsskiva än en fibercementskiva, alla sju dagar i veckan.

He,he nej jag tänkte inte heller testa, men ingen som har erfarenhet av jobbiga tonåringar....

Fibercementskivorna känns så himla spröda. Ok, om man snabbt lutar sig eller en 100kg man trillar in mot badrumsväggen, snubblar på mattan. Tolka fritt. De känns ju inte jätte hållfasta för punktbelastning......?

Det är nog bäst att ni bygger om badrummen, det här låter ju inte bra.. ;)

He,he...vi har faktiskt osb bakom.....men det får amn ju inte enligt BBV. Så jag kan nog dunka in i väggen på fyllan eller ha tonåringar på besök! *ler*

Har man reglat upp med cc 45 ska det väl hyfsat mycket våld till för att man ska dundra igenom. Visst, en välriktad spark med trätoffel/Dr. Martens kommer nog att gå genom om man missar regeln, men då ser jag snarare att man har ett uppenbart uppfostringsproblem snarare än ett konstruktionsproblem. :)

Jo det är ju sant. Jag tror dock inte det behövs så mycket styrka. jag tror de är bräckligare än så....men jag skall utföra ett eget garagtest med minerit VT o kakel på cc45...

Med den lifsfarliga osb´n bakom så lär det hålla. Kör själv cc30 och osb mellan regel och cementskiva.

Hus-kvarna skrev:
Med den lifsfarliga osb´n bakom så lär det hålla. Kör själv cc30 och osb mellan regel och cementskiva.
Jo, jag tror att detta är anledningen till att även BBV behöriga företag sätter osb. De vill inte få bygga om inom garanttid pga att någon lutat sig snabbt mot väggen???

:D

P
Lyckas man knäcka en vägg med kakel på fibercementskiva så har man inte brukat badrummet på det sätt som det är tilltänkt och då sätts garantin ur spel blixtfort, så den teorin faller ganska hårt..

Jo iofs. Menom de thänder så skulle du som kund väl inte säga att du tog i med allt våld du hade utan du skulle säga att du lutade dig. Känner jag försäkringsbolagen rätt skulle de hjälpa dig att ställa kravet mon entreprenören................

Men det beror ju på hur mycket som krävs.

Man skall ju kunna luta sig hårt mot väggen? det anser jag vara normalt......sen att man inte skall slå med en hammare är ju en anna sak- då hjälper ju varken balkar eller osb....

P
Den diskuterade väggkonstruktionen går inte sönder av att man lutar sig mot den.

Okej. Jag skall som sagt testa. Tänk dig en 100kg man på 1.80 och punktbelastningen att luta sig efter att ha snubblat på mattan.....jag är inte 100. Jag tyckte minerit 8mm var vääääälidigt spröd.

P
Jag väger närmare 100 kg och är 1,83. Med arbetskläder och diverse skrammel i fickorna så har jag passerat 100 kg.
Jag kan trycka till en skiva ordentligt utan att den går sönder, och den blir ännu styvare när den är skruvad på max c450 och är beklädd med brunnet fix och kakel som hjälper till att styva upp.

Skruva och klä en skiva och testa så kan du återrapportera här. Eller så ringer du till Tepro och frågar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.