5 656 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Ska renovera badrum!en del frågor
Fabian-Bom: Det var ju verkligen jättesnyggt!
Är dusch hörnan 90/90cm?
Vad är det för kakel o klinkers du har vilket märke o tillverkare?
Pris?
Jag va inne på grå o svart men detta va oxå himla snyggt..
Hade ju tänkt väldigt liknande men med blanka liggande vitt kakel
Är dusch hörnan 90/90cm?
Vad är det för kakel o klinkers du har vilket märke o tillverkare?
Pris?
Jag va inne på grå o svart men detta va oxå himla snyggt..
Hade ju tänkt väldigt liknande men med blanka liggande vitt kakel
Gör han säkert men det tar mycket längre tid att lägga stora plattor då man måste bygga upp med olika mycket fix under plattorna på grund av fallet. Samt att man inte kan garantera helt ett jämnt golv utan tandningar.GoForIt skrev:
Längre tid = mer kostnad.
Likadant med dörr/fönsternischer, tar en jäkla tid att göra dessa.
Om man ska få det riktigt bra så få man göra ett lokalt fall i duschhörnan och sedan planflyta resten utav badrummet och då kan man lägga in hur stora plattor som helst.
Men helt plötsligt följs inte reglerna med fall i hela badrummet.........
Redigerat:
Duschväggarna som ska dit är 90*90 men mosaiken täcker 100*100.
Får återkomma med märke på kaklet. Priset var i alla fall 9490kr och mosaiken stod väl för ca halva den summan. När plattsättaren var färdig fick jag 3kvm klinker, 9kvm kakel och 1,5 kvm mosaik över.
I efterhand får det väl anses som ett lyckat impulsköp från "kakelhuset någonting" när de var här med sin lastbil och hade outlet.
tank77
Får återkomma med märke på kaklet. Priset var i alla fall 9490kr och mosaiken stod väl för ca halva den summan. När plattsättaren var färdig fick jag 3kvm klinker, 9kvm kakel och 1,5 kvm mosaik över.
I efterhand får det väl anses som ett lyckat impulsköp från "kakelhuset någonting" när de var här med sin lastbil och hade outlet.
tank77
Jo den hade jag nog inte gjort själv, men å anda sidan så hade nog inte resten blivit lika bra då heller. Håller på att kakla min sunkiga källare nu och man lär sig så länge man håller på. Det plattsättaren gör på en dag tar för mig tre dagar med sämre resultat, men kul är det
Men fallet bygger man ju genom flytspacklingen...?tank77 skrev:Gör han säkert men det tar mycket längre tid att lägga stora plattor då man måste bygga upp med olika mycket fix under plattorna på grund av fallet. Samt att man inte kan garantera helt ett jämnt golv utan tandningar.
Längre tid = mer kostnad.
Likadant med dörr/fönsternischer, tar en jäkla tid att göra dessa.
Om man ska få det riktigt bra så få man göra ett lokalt fall i duschhörnan och sedan planflyta resten utav badrummet och då kan man lägga in hur stora plattor som helst.
Men helt plötsligt följs inte reglerna med fall i hela badrummet.........
Jag tycker inte att 20x20 plattor brukar innebära några större problem utanför våtzonen, men större plattor än så kräver att fallet kan göras i ett lutande plan för att inte få fogsprång.
Typen av plattor och fogbredd är ju också lite avgörande för hur slutresultatet upplevs.
Typen av plattor och fogbredd är ju också lite avgörande för hur slutresultatet upplevs.
Självklart byggs fallet med flytspacklingen men på grund av just "fallet" så är det väldigt svårt att få ett fint resultat med just "stora" plattor såsom 30*60.GoForIt skrev:
Vem skulle säga så? självfalle tklarar alla firmor detta innan du konntrollerar det. vi har haf två som på "pappret" och innan tyckte attl ALLT var "nemas problemas"....men de blev en hel del provlem tom med 10x10, fast de fick inte ens rätt fall utan plattor på själva spaklet först så.....tja.GoForIt skrev:
'
Generellt så intygar ju alla firmor sin extrema kompetens innan ett projekt startar.....sen blir det andra bullar.
Klicka här för att svara

