T
Fabian-Bom: Snyggt, förutom ihopaskärningen ovanför dörren!
 
Fabian-Bom: Det var ju verkligen jättesnyggt!

Är dusch hörnan 90/90cm?
Vad är det för kakel o klinkers du har vilket märke o tillverkare?
Pris?
Jag va inne på grå o svart men detta va oxå himla snyggt..
Hade ju tänkt väldigt liknande men med blanka liggande vitt kakel
 
Åsa76 skrev:
Du har säkert rätt, men vad jag läst på forumet och mina hantverkare har tillräckligt svårt att få till ett fall över huvudet taget.....så man kanske inte skall försvåra.
Klarar plattsättaren inte 20x20 cm, så anlita inte honom!
 
T
GoForIt skrev:
Klarar plattsättaren inte 20x20 cm, så anlita inte honom!
Gör han säkert men det tar mycket längre tid att lägga stora plattor då man måste bygga upp med olika mycket fix under plattorna på grund av fallet. Samt att man inte kan garantera helt ett jämnt golv utan tandningar.

Längre tid = mer kostnad.

Likadant med dörr/fönsternischer, tar en jäkla tid att göra dessa.

Om man ska få det riktigt bra så få man göra ett lokalt fall i duschhörnan och sedan planflyta resten utav badrummet och då kan man lägga in hur stora plattor som helst.

Men helt plötsligt följs inte reglerna med fall i hela badrummet.........
 
Redigerat:
Duschväggarna som ska dit är 90*90 men mosaiken täcker 100*100.

Får återkomma med märke på kaklet. Priset var i alla fall 9490kr och mosaiken stod väl för ca halva den summan. När plattsättaren var färdig fick jag 3kvm klinker, 9kvm kakel och 1,5 kvm mosaik över.

I efterhand får det väl anses som ett lyckat impulsköp från "kakelhuset någonting" när de var här med sin lastbil och hade outlet.

tank77
Fabian-Bom: Snyggt, förutom ihopaskärningen ovanför dörren!
Jo den hade jag nog inte gjort själv, men å anda sidan så hade nog inte resten blivit lika bra då heller. Håller på att kakla min sunkiga källare nu och man lär sig så länge man håller på. Det plattsättaren gör på en dag tar för mig tre dagar med sämre resultat, men kul är det :)
 
tank77 skrev:
Gör han säkert men det tar mycket längre tid att lägga stora plattor då man måste bygga upp med olika mycket fix under plattorna på grund av fallet. Samt att man inte kan garantera helt ett jämnt golv utan tandningar.

Längre tid = mer kostnad.

Likadant med dörr/fönsternischer, tar en jäkla tid att göra dessa.

Om man ska få det riktigt bra så få man göra ett lokalt fall i duschhörnan och sedan planflyta resten utav badrummet och då kan man lägga in hur stora plattor som helst.

Men helt plötsligt följs inte reglerna med fall i hela badrummet.........
Men fallet bygger man ju genom flytspacklingen...? :confused:
 
T
GoForIt skrev:
Men fallet bygger man ju genom flytspacklingen...? :confused:
Har du lagt "stora" plattor i ett badrum någon gång?
 
lena26
Vad är det för kakel o klinkers du har vilket märke o tillverkare?
Kakel: Olas Pergamon, fabrikat Mayolica
Klinker: Altai Crema, fabrikat Vives
Mosaik: Mosaico Altai Crema, fabrikat Vives
 
P
Jag tycker inte att 20x20 plattor brukar innebära några större problem utanför våtzonen, men större plattor än så kräver att fallet kan göras i ett lutande plan för att inte få fogsprång.
Typen av plattor och fogbredd är ju också lite avgörande för hur slutresultatet upplevs.
 
tank77 skrev:
Har du lagt "stora" plattor i ett badrum någon gång?
Nej, men det är ju 20x20 vi diskuterar (vilket jag också lagt vid flertal tillfällen) och där hävdar jag fortfarande att det inte är några problem.

Men det jag kommenterade var ju din kommentar ang. fallbyggnad.
 
T
GoForIt skrev:
Nej, men det är ju 20x20 vi diskuterar (vilket jag också lagt vid flertal tillfällen) och där hävdar jag fortfarande att det inte är några problem.

Men det jag kommenterade var ju din kommentar ang. fallbyggnad.
Självklart byggs fallet med flytspacklingen men på grund av just "fallet" så är det väldigt svårt att få ett fint resultat med just "stora" plattor såsom 30*60.
 
tank77 skrev:
Självklart byggs fallet med flytspacklingen men på grund av just "fallet" så är det väldigt svårt att få ett fint resultat med just "stora" plattor såsom 30*60.
Absolut ingen avvikande uppfattning.
Men det var 20x20 vi snackade om.
Att lägga 30x60 hade jag avböjt.
 
Vi har 20x20 och det innebar inga som helst problem för vår plattsättare. Det ser mycket bra ut. På din fråga om 30x30 är för stort för 10 kvm, vi har 45x45 i gästtoan på cirka 1,5 kvm och det ser bra ut (visserligen som fortsättning av hallgolvet, men ändå).
 
  • SG103303_stor.JPG
  • SG103314_stor.JPG
GoForIt skrev:
Klarar plattsättaren inte 20x20 cm, så anlita inte honom!
Vem skulle säga så? självfalle tklarar alla firmor detta innan du konntrollerar det. vi har haf två som på "pappret" och innan tyckte attl ALLT var "nemas problemas"....men de blev en hel del provlem tom med 10x10, fast de fick inte ens rätt fall utan plattor på själva spaklet först så.....tja.
'
Generellt så intygar ju alla firmor sin extrema kompetens innan ett projekt startar.....sen blir det andra bullar.
 
P
Och många plattsättare klarar också av att sätta plattorna, men kunden förstår inte hur stora marginaler man har och blir därför inte nöjd, trots ett godkänt arbete.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.