Eftersom jag är nybörjare törs jag rätt öppet fråga så här dumt:

Jag är i färd med att montera ett litet toalettskåp, ca 40*55 cm på min relativt nygjorda toalett.
Skåpet är förhållandevis lätt, under 4 kg. Av oklara orsaker är jag lite skraj eller åtminstone ovillig att börja borra igenom monteringshål i kakelplattorna.
Min plan är att fästa fyra st. klossar på ca 5 ggr 5 cm bakom skåpet ( det ska sitta i en slags vik, så det blir alltså fästytor mot kaklet på två sidor av varje kloss ) mot kakelväggen.
Skåpet kan därefter anpassas så att dessa klossar s.a.s. går in i skåpet bakifrån ( har gjort öppningar ) och sedan skruvas fast i särskilda hållare/byglar som sitter i skåpet.

Finns det vad hållfastheten angår något att invända mot denna idé ?
Min egen erfarenhet är att fyra st. fastsilikonade klossor på detta sätt kommer att sitta rätt så bra och någon risk för nedfallande skåp skall eg. inte föreligga. Vad säger kännarna ?

Mvh Timba.

tycker det låter lite omständigt men men, du kan ju testa man jag skulle inte göra det jag skulle borra hål och plugga och så klart i med silikon i hålet klart bäst enligt mig då jag jobbar som snickare, men testa kan man ju altid göra

Frågan är väl om inte nedrivna kakelplattor gör mer skada än ett borrat hål. Om nu klossarna fastnar bättre än kakelplattan sitter fast i väggen. Hur hårt sitter egentligen en kakelplatta?

Och ska man inte använda riktigt lim? Silikon är väl för att täta?

Silikon är iaf inte att rekomendera.
Lenson polymersaler 303 eller casco superfix är 2 produkter som skulle klara tyngden utan problem. Det du måste vara säker på är att ytan du limmar på håller. Tex målade väggar eller som i detta fallet en kakel platta.

Precis som Mellanbarn är inne på, så tror jag säkert att ett av de nyare montagelimmen mycket väl skulle fixa att hålla själva skåpet. Risken är istället att kakelplattorna lossnar.