Eftersom jag är nybörjare törs jag rätt öppet fråga så här dumt:

Jag är i färd med att montera ett litet toalettskåp, ca 40*55 cm på min relativt nygjorda toalett.
Skåpet är förhållandevis lätt, under 4 kg. Av oklara orsaker är jag lite skraj eller åtminstone ovillig att börja borra igenom monteringshål i kakelplattorna.
Min plan är att fästa fyra st. klossar på ca 5 ggr 5 cm bakom skåpet ( det ska sitta i en slags vik, så det blir alltså fästytor mot kaklet på två sidor av varje kloss ) mot kakelväggen.
Skåpet kan därefter anpassas så att dessa klossar s.a.s. går in i skåpet bakifrån ( har gjort öppningar ) och sedan skruvas fast i särskilda hållare/byglar som sitter i skåpet.

Finns det vad hållfastheten angår något att invända mot denna idé ?
Min egen erfarenhet är att fyra st. fastsilikonade klossor på detta sätt kommer att sitta rätt så bra och någon risk för nedfallande skåp skall eg. inte föreligga. Vad säger kännarna ?

Mvh Timba.

tycker det låter lite omständigt men men, du kan ju testa man jag skulle inte göra det jag skulle borra hål och plugga och så klart i med silikon i hålet klart bäst enligt mig då jag jobbar som snickare, men testa kan man ju altid göra

Frågan är väl om inte nedrivna kakelplattor gör mer skada än ett borrat hål. Om nu klossarna fastnar bättre än kakelplattan sitter fast i väggen. Hur hårt sitter egentligen en kakelplatta?

Och ska man inte använda riktigt lim? Silikon är väl för att täta?

Silikon är iaf inte att rekomendera.
Lenson polymersaler 303 eller casco superfix är 2 produkter som skulle klara tyngden utan problem. Det du måste vara säker på är att ytan du limmar på håller. Tex målade väggar eller som i detta fallet en kakel platta.

Precis som Mellanbarn är inne på, så tror jag säkert att ett av de nyare montagelimmen mycket väl skulle fixa att hålla själva skåpet. Risken är istället att kakelplattorna lossnar.

Är det inte i direkt anlsutning till duschutrymmet (vilket det inte låter som), så kan du lugnt borra hål och skruva, med rikligt med silikon.

P
Jag är övertygad om att plattorna utan problem kommer att hålla för den vikten, förutsatt att dom är satta enligt konstens alla regler. Jag skulle ha satsat på ett montagelim, t.ex. Sika T2, med reservation för att det är plattor med fet yta.

Av erfarenhet vet jag att PL400 och marmor inte går något vidare ihop. Det vet också en snickare jag känner till som försökte limma upp ett badrumsskåp i elvatusenkronorsklassen..."men det kändes ju så synd att borra i dom fina plattorna". Jag tyckte att det kändes mer synd på det fina skåpet som drog i golvet efter mindre än ett dygn.

Tack för era många och hjälpfulla tips. Detta blir nog en ytterligare funderare.....
Det lutar, om jag kör med "limnningsmodellen" naturligtvis åt de montagelim som ni nämner. Anledningen till varför jag "gillar" silikon är en erfarenhet från byggandet av själva badrummet. Jag fäste en riktlist mot den nakna betongväggen ( innan kaklingen ) med silikon på baksidan. Listen gick ICKE att få bort igen ! Jag använde stämjärn och kofot och fick till slut splittra träet för att få ren väggen igen. I det fallet hade silikonet uppskattningsvis hållt för vilka vikter som helst. Men det är naturligtvis dumt att chansa.

@ ACME= Tack för synpunkterna, vad innebär en "fet" yta när man pratar om kakelplattor ?

Med Vänliga Hälsningar
Timba

P
Fet yta = Marmor, sjösten och liknande. Vanligt kakel lär inte vara något problem. Rugga gärna ytan med ett sandpapper och tvätta med T-Röd innan du limmar.

Hej igen och tack för alla svar !
Jag tänkte kort låna tråden igen för en anslutande fråga. Vissa av er föreslog fästning av badrumsskåpet genom att helt enkelt, som jag vet många gör, borra hål i kakelplattorna och plugga- för att sedan skruva fast skåpet. Fråga= måste man borra in i en bakomliggande regel eller räcker det s.a.s. att borrhålet/plugga går igenom kakel och en 15 mm gipsplatta ?

Mycken tack på förhand
Timba

Timba2 skrev:
Hej igen och tack för alla svar !
Jag tänkte kort låna tråden igen för en anslutande fråga. Vissa av er föreslog fästning av badrumsskåpet genom att helt enkelt, som jag vet många gör, borra hål i kakelplattorna och plugga- för att sedan skruva fast skåpet. Fråga= måste man borra in i en bakomliggande regel eller räcker det s.a.s. att borrhålet/plugga går igenom kakel och en 15 mm gipsplatta ?

Mycken tack på förhand
Timba
En regel är att föredra.
Annars använder man expanderskruv (Molly)

Molly är inget som jag skulle köra med och om jag skulle göra det så skulle jag använda den typen som är av plast ;-)

Tack för svaren ! Jag är ju ingen expert- men låter det inte lite vågligt att köra med expanderskruv i kakel ?Porösa material har ju en viss "breaking point".....

Med Vänliga Hälsningar
Timba

Inga problem med expanderskruv om underlaget är riktigt. Kakel har ju aldrig varit OK på enkelgips. Med dubbelgips är det inga problem för ditt lätta skåp.

Jag har fått beskedet är kakel är OK på enkelgips vid regelavstånd på 30 cm eller mindre- vilket även är fallet på väggytan där skåpet är planerat. Dessvärre är reglarna placerade längst ut i kanterna och en i mitten - vilket försvårar planeringen/genomförandet avsevärt.

Mvh Timba

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.