3 999 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Duschrum i källare
Hej alla proffs och hemmapulare.
Jag håller på att renovera ett hus från -55 och ett av projekten är att skapa ett duschrum i källaren för att kunna skölja dykutrustning men även för att duscha "vanligt" i.
Jag har röjt hårt och en hel del väggar har försvunnit. Plastmattan på betonggolvet är också borta och gammal färg och limrester är bortslipade.
Jag har murat upp nya väggar runt duschrummet med lekablock och golvytan blev ca 3 kvm.
Mitt bekymmer är golvet i duschrummet. Det finns fall åt 3 håll i golvet till olika "gamla" golvbrunnar. Jag vill jämna ut golvet och skapa ett nytt fall till den nya brunnen mitt i rummet.
Eftersom det är ett källargolv vill jag inte täppa till golvet utan låta det andas.
Min idé är att jämna ut de större fallen, 5cm i ena hörnet, med Ardex EB2 cement som är diffusionsöppen. Det nya fallet ska även skapas med denna cement. Sen tänkte jag jämna ut hela golvytan med Ardex K301, som också är diffusionöppen. Sen tänkte jag täta med Ardex 8+9 systemet som också är diffusionsöppet. Slutligen blir det klinkers på golvet och kakel på väggarna.
Behöver jag vara så nervös för att golvet ska kunna andas på den här ytan eller kan jag göra på något annat sätt? Det finns kanske andra material eller tekniker.
Jag är total nybörjare men villig att lära......
Jag håller på att renovera ett hus från -55 och ett av projekten är att skapa ett duschrum i källaren för att kunna skölja dykutrustning men även för att duscha "vanligt" i.
Jag har röjt hårt och en hel del väggar har försvunnit. Plastmattan på betonggolvet är också borta och gammal färg och limrester är bortslipade.
Jag har murat upp nya väggar runt duschrummet med lekablock och golvytan blev ca 3 kvm.
Mitt bekymmer är golvet i duschrummet. Det finns fall åt 3 håll i golvet till olika "gamla" golvbrunnar. Jag vill jämna ut golvet och skapa ett nytt fall till den nya brunnen mitt i rummet.
Eftersom det är ett källargolv vill jag inte täppa till golvet utan låta det andas.
Min idé är att jämna ut de större fallen, 5cm i ena hörnet, med Ardex EB2 cement som är diffusionsöppen. Det nya fallet ska även skapas med denna cement. Sen tänkte jag jämna ut hela golvytan med Ardex K301, som också är diffusionöppen. Sen tänkte jag täta med Ardex 8+9 systemet som också är diffusionsöppet. Slutligen blir det klinkers på golvet och kakel på väggarna.
Behöver jag vara så nervös för att golvet ska kunna andas på den här ytan eller kan jag göra på något annat sätt? Det finns kanske andra material eller tekniker.
Jag är total nybörjare men villig att lära......
Dem råden jag har fått är att man kan ha tätskickt men bara där de kommer som mest vatten, alltså kring golvbrunnar, och sen väggar som inte är ytterväggar.
Fast om du har en stor källare så kanske de inte gör något att ha tätskickt på bara 3kvadrat?
Fast om du har en stor källare så kanske de inte gör något att ha tätskickt på bara 3kvadrat?
Jag hade liknande bekymmer när jag renoverade mitt badrum/tvättstuga i källaren.
Också fall åt flera håll, det slutade med att större delen av golvet var uppbilat och jag gjorde om avloppen.
Har satt in ett dusch hörn och gjorde ett separat fall i det hörnet.
Har satt kakel och klinkers i hela badrummet/tvättstugan, och enl att antal fackmän jag pratat med så skall man vara väldigt försiktig med tätskikt (Som du redan vet) dom rekommenderade mig att bara använda tätskikt runt brunnar och i dusch hörnet.
Rätt eller fel??? Inte vet jag men det blev bra tillslut.
Lycka till
Också fall åt flera håll, det slutade med att större delen av golvet var uppbilat och jag gjorde om avloppen.
Har satt in ett dusch hörn och gjorde ett separat fall i det hörnet.
Har satt kakel och klinkers i hela badrummet/tvättstugan, och enl att antal fackmän jag pratat med så skall man vara väldigt försiktig med tätskikt (Som du redan vet) dom rekommenderade mig att bara använda tätskikt runt brunnar och i dusch hörnet.
Rätt eller fel??? Inte vet jag men det blev bra tillslut.
Lycka till
Har du typ platonmatta på dina källarväggar utvändigt så kan du tätskikta väggarna vid duschutrymmet oxå. Tätskikta annars bara golvet vid duschen.
Duschrummet blir ett eget separat rum med tvättstugan på ena sidan och ett förrådsrum på andra sidan. Det blir två ingångar till duschrummet. En från varje håll.
Den totala golvytan i källaren är ca 80kvm och det är bara dessa 3kvm som är "våturymme".
Det finns ingen platonmatta utvändigt men huset ligger på en liten kulle och det har aldrig varit problem med fukt i källaren. Alla golv och väggar är torra trots att den gamla husägaren lagt plastmatta på de flesta golvytorna i källaren.
Jag vill ändå se till att golvet kan andas men har bara hittat Ardex sortiment som fungerar. Finns det några alternativ?
Räcker det att jämna golvet och skapa fall med Ardex EB2, eller liknande, och sen lägga tätskickt eller måste det även finavjämnas ut med K301, eller liknande, innan tätskiktet?
Den totala golvytan i källaren är ca 80kvm och det är bara dessa 3kvm som är "våturymme".
Det finns ingen platonmatta utvändigt men huset ligger på en liten kulle och det har aldrig varit problem med fukt i källaren. Alla golv och väggar är torra trots att den gamla husägaren lagt plastmatta på de flesta golvytorna i källaren.
Jag vill ändå se till att golvet kan andas men har bara hittat Ardex sortiment som fungerar. Finns det några alternativ?
Räcker det att jämna golvet och skapa fall med Ardex EB2, eller liknande, och sen lägga tätskickt eller måste det även finavjämnas ut med K301, eller liknande, innan tätskiktet?
Klicka här för att svara