Hej,

Vi har vattenläcka från stammarna, förmodligen måste jag eller min granne få ett hål i badrummsväggen, man måste se om det läcker samt ev. göra en lagning (byta stam)

Nu frågade en inblandad som är ganska kunnig om jag hade kakelplattor över från tidigare renovering för 3 år sen, jag sa nej det räcker nog inte, då sa han "ja men då sätter vi en inspektionslucka" Då tänkte jag att hur stor måste inte denna lucka bli då? Fult kommer det bli, ska man skarva ett rör så måste man väl ändå bila upp 50x50cm för att komma åt? En sådan stor lucka vill jag då inte ha i mitt jättefina badrum! Snordyrt kakel.

1) Måste man bila upp så stort hål eller kan man göra mindre för stambyte?

2) Försäkringsbolaget mitt sa att gör man ett hål i väggen för stambyte så måste man renovera om hela badrummet, det går inte att punktlaga. Vad säger ni om detta? I efterhand tänkte jag att det kansek beror på att kaklet runt om det bilade hålet kanske spricker eller lossnar lite? Då kanske man anser att det blir en risk så då väljer man att renovera om hela rummet?

Jag vill inte ha nån jäkla stor lucka i badrummet, inte heller ett lagat hål med andra typer av vita kakelplattor så det missmatchar, jag har speciella hammrat italenskt kakel som är lite vågigt i profil.

Kommentarer tack på mina 2 frågor.

T
Tyvärr, försäkringsbolaget har rätt!

tank77 skrev:
Tyvärr, försäkringsbolaget har rätt!
Ok, men jag känner på mig att föreningen kommer säga nej till renovera hela badrummet, de kommer vilja göra hål o sätta en lucka, hur ska jag hantera detta då? Jag vill inte att de gör på felaktigt sätt och inte heller gör det fult. Vi har en äldre herre i huset som är gammal byggnisse, han vill ha nycklarna till min lägenhet o grannarnas, så de kan börja röjja o riva när det blir dags o när de vet vart de måste gå in, han sa att troligtvis i min lya då jag inte har ett badkar som står ivägen. Jag vill inte komma hem en dag sen så har de gjort något jag inte accepterar, sen får jag väl skylla mig själv som lämnat nycklarna. ??

(Föreningen har dubbla basbeloppet som självrisk, tror det är 82,000kr totalt, så de kommer inte nyttja försäkringen o därmed finns heller ingen kontroll att "badrumsingreppet" kommer utföras korrekt, föreningen är liten o det kommer klåpa på egen mané- som vanligt)

Alltså vad kan jag sätta emot, hur kan jag garantera att de kommer göra det på korrekt sätt, så att jag får ett nytt badrum. Jag kan ju inte ringa deras försäkringsbloag och rådfråga, vet inte heller vilka de är o dem är ju inte heller delaktiga om inte föreningen kontaktar dem vilet de nog inte kommer göra. Så då återstår det mig som kontrollant, ska jag bara acceptera det föreningen går o gör själva hos mig? Blir det fel eller fult vad ska jag göra då då? Ringa mitt försäkringsbolag? Det har jag gjort redan o de säger att jag inte är ansvarig osv. o ska inte behöva bry mig, "det är föreningen som skall återställa ditt badrum till den standard det va innan"

T
Är det inte i våtzonen, kan man väl tänka sig att det går att skaffa ett till pkt kakel och återställa, om föreningen ställer sig bakom ingreppet,
Det brukar kunna gå att ersätta en platta eller två, utan att ögat märker något.

Under kategorien bästervister, vill jag bara påpeka att "deras" försäkringsbolag, som du säger, är ju också ditt, då du ju faktisk också är "föreningen"

Mäster skrev:
Är det inte i våtzonen, kan man väl tänka sig att det går att skaffa ett till pkt kakel och återställa, om föreningen ställer sig bakom ingreppet,
Det brukar kunna gå att ersätta en platta eller två, utan att ögat märker något.

Under kategorien bästervister, vill jag bara påpeka att "deras" försäkringsbolag, som du säger, är ju också ditt, då du ju faktisk också är "föreningen"
Kruxet är att kakel är som kläder, kommer och försvinner. Jag har ett italienskt hammrat fint kakel, ser vågigt ut i profil, kommer med säkerhet inte få tag i det, minns det var 3-4 veckor leveranstid, och dyrt. Kan kolla med firman imogron och höra efter i alla fall.

Hålet kommer inte finnas i våtzoonen, bakom muggen, men det blir i all fall mkt fuktigt o rinner på väggarna när jag duschar i det lilla badrummet, självsugsfläkten fungerar inte ett dugg, det blåser in lite kall-luft bara, inte ut.

tank77 skrev:
Ta upp din fråga i Juridik-delen:

[länk]

Jag hade i alla fall inte accepterat att dom skulle förstöra ett så pass nytt badrum!
Både mitt o grannens badrum är lika nya, hon kunde tänka sig o renovera om då hon inte gillade lösningen som idag finns. Men där inte sagt att hon kommer vilja ändå böka med stambytet. Så de måste bryta upp något av våra badrum. Eftersom jag själv skulle kunna tänka mig att flytta på tolatten o handfatet så kan jag gå med på en renovering av hela badrummet, men då om föreningen flyttar om avloppen(bila upp hela golvet) ...de kommer de inte vilja göra...kostar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.