Har kaklat badrummet med 30*20 cm vita matta plattor. Funderar på om man ska dra på en nästan svart fog. Har provat lite men det är svårt att skapa nån bra uppfattning om hur det ser ut innan man gjort en hel vägg.

Då jag har matt kakel så är plattorna inte så kallvita i färgen utan mer åt det varma hållet. När jag provade med ljusgrå fog tyckte jag att den var för kall i färgen för att passa kaklet. Är det någon som valt mörk fog till vitt kakel? Eller har hittat bilder på det?

En annan fördel är ju att fogen kommer se fin ut betydligt längre till skillnad från vit/ljusgrå som snabbt blir gulaktigt.

Edit: Laddade upp bilder över ljusgrå och grafit

• DSCN0646.JPG
  • DSCN0647.JPG
Redigerat:
Personligen tycker jag det ser förskräckligt ut, typ ofogat men det är ju som sagt bara min personliga uppfattning. Dessutom har riktigt mörka fogar samma tendens att missfärgas som riktigt ljusa. Det vill säga mörkgrå/svarta vitnar medans ljusa gulnar/mörkas.

Du kan inte tänka dig ett en mellangrå? De ser ganska mörka ut mot ett vitt kakel och jag tror att du skulle bli nöjdare i längden.

Sen är juh en ljus fog mycket mer förlåtande om inte plattsättningen är 100%-ig.

Men smaksak, en svag svag grå tycker jag är snyggt.

Mvh
Bambi

Håller med Abbe. Den första fogen eller något mörkare. Svart ser hemmapulat ut. Ta gärna en bild om du bestämmer dig för svart...

Hur vill du att det ska uppfattas? Svart kommer att upplevar som väldigt rutigt och grå,ljus eller mörk som om väggen flyter ihop och mer som enfärgat tillsammans.

Personligen tycker jag att svart ser ut som Kalle Anka, men vill man vara annorlunda och sticka ut så finns det andra saker som jag skulle gjort i badrummet. Fogen är ju som en tatuering, svår att få bort eller byta om man tröttnar.

Har sett ett badrum för nåt år sedan med vitt 15*15 kakel och svart fog. Såg inte alls så dumt ut, men smaken är ju som baken. Jag tänker lite åt:
Vit: Blir smutsigt och gulnar
Ljusgrå: Ser "kallare" ut än de varmvita matta plattorna
Grå: Kanske inte alls så dumt
Grafit: Annorlunda, man kanske ledsnar, hmm

Eller ska jag köpa på mig beige och brun och prova oxå ;) Tur man använder Cascos fog och inte Kiilto då hade man varit tvungen att välja bland ännu fler, hehe...

• svart_grå_ljusgrå_vit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avslutade ett projekt i somras där kunden själv köpte ut fog och plattor, de valde en beige fog till sitt vita kakel och det nya badrummet såg ut att ha 10 år på nacken, såg ut som en vit fog som gulnat, så det är inget att rekommendera, håller med föregående talare om att ljusgrå är det bästa, den svarta varianten såg jag i ett kök tidigare och det såg ofogat ut.

Lycka till

i HSB-tidningen nr 07/08 så finns det ett badrum med små vita matta kakelplattor med svart fog. Först gillade jag det inte men efter ett tag tyckte jag det var häftigt och annorlunda!

inez skrev:
i HSB-tidningen nr 07/08 så finns det ett badrum med små vita matta kakelplattor med svart fog. Först gillade jag det inte men efter ett tag tyckte jag det var häftigt och annorlunda!
Inte alls så dumt faktiskt.

Men... Jag fegade ur, blev vit fog istället. Måste ju kunna bli av med lägenheten den dag det är dags att flytta oxå ;) Är det någon som har nån erfarenhet av fogförsegling som kan hålla mina vita fogar rena längre?

T
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.