Om man läser gamla inlägg verkar alla tycka att 3 mm fog är lagom till 10 x 10 cm klinker.

Men är detta verkligen så givet?

Jag har t ex för mig att i Höganäs utställning har man satt med 5 mm fog och jag har även sett bredare fog på andra ställen.

På väggarna sitter stående vitt 20 x 25 cm kakel med 3 mm fog. Klinkerplattorna som ska läggas är gråa.

Råd och synpunkter mottages tacksamt!

Jag har 10X10 grå klinker på golvet, som kom i ark, om 4X5 st tror jag det var, och jag skulle vilja påstå att fogen är ca 5 mm,

Kör med 4 mm;)

Besvärligt att ge ett rakt svar. Personligen gillar jag smala fogar. Max 3 mm men ibland är det omöjligt på grund av plattornas karaktär. Särskilt klinkerplattor som inte är kalibrerade kan variera en hel del i storlek.

Lägg ut ett gäng plattor och bilda dig en egen uppfattning om vad som just passar dig och dina plattor. VÄlj gärna plattor ur fler än samma paket så garderar du dig mot avvikelser.

Lycka till :)

3-4 mm.
Höganäs (Richetti, Puukkila, Höganäs) har i princip alltid fogbredden inräknat i bredden och det tycker jag är helt lysande samtidigt som den "känns rätt" varje gång. Lätt att anpassa till andra jämna mått i t.ex. kök
Exempel: Grynna 96x96mm, Arkitekt 97x97, Serie Höganäs 95x95

Tack för er input!

Till slut blev det 5 mm fog, kanske mest för att då gick det att få till tillräckligt stora plattor längs alla väggar samtidigt som jag inte behövde skära några plattor runt golvbrunnen.

Plattorna från Cir verkar vara välkalibrerade (99,3 mm sida) så jag har hitills sluppit pyssel med att kompensera för olika storlekar.

verkar handla om 2 saker detta med fog, utseende o hur svårt det ska bli för plattsättaren.

Smalare fogar så har man mindre utrymme att justera ojämnheter, kärver alltså mer tid och kan vara lite struligt. Grova stora plattro som har gammeldags stil så kan det va snyggt med stora fogar, smaksak. Jag har 2mm i hela badrummet, både golv o vägg, snyggt. Men smalare fog kan jag tänka mig kanske spricker lättare än bredare, har sett badrum där fogen kan släppa med åren.

K
Två anledningar till att fogen spricker/släpper:
Ej tillräckligt fyllda fogar. Ligger bara tunnt med luft bakom.
Rörelse i underlaget. Underlaget är inte tillräckligt böjstyvt och/eller formstabilt.

Man ju också konstatera att en klinkerfog är mycket starkare än en kakelfog med samma förutsättningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.