Vi har avlopp på två ställen i stugan. Dels toa och handfat i det minimala toarummet beläget under trappan (oisolerad) innanför en smal och oisolerad farstu. Här får vi inte plats med en dusch hur gärna vi än skulle vilja... 
Avlopp finns även i köket, som i dag är ett mycket litet torpkök med en trasig gammal korkmatta på ett obehandlat furugolv och masonitväggar med gamla tapeter på. Tak med sådana där blanka 50-tals-plattor, vad de nu kan tänkas heta. Där skulle vi med lite vilja kunna trycka in en duschkabin i nödfall. Jag vet bara inte om vi bäddar för fuktskador då, och det skulle kännas lite surt att införa sådana i ett hus som idag är väldigt friskt och fint. Så även om det är en bekvämare lösning så vet jag inte riktigt om jag vågar...
I övrigt finns två rum med obehandlade golv där tidigare ägare ryckt korkmattorna och masonit/spånskiva bakom tapeterna vad jag kunnat se. Ingen källare (torpargrund med sågspån), inga betonggolv, inga plastmattor, inga våtrum eller tvättstugor så långt man kan se....
Vi har inte heller tänkt att göra några våtrum (bad, tvätt, toa) i den gamla delen, utan förlägga allt detta i utbyggnaden, så det vi gör för att få till en temporär dusch där är i princip ogjort arbete, så det får ju ändå lov att vara ett billigt fulbygge det där...
Avlopp finns även i köket, som i dag är ett mycket litet torpkök med en trasig gammal korkmatta på ett obehandlat furugolv och masonitväggar med gamla tapeter på. Tak med sådana där blanka 50-tals-plattor, vad de nu kan tänkas heta. Där skulle vi med lite vilja kunna trycka in en duschkabin i nödfall. Jag vet bara inte om vi bäddar för fuktskador då, och det skulle kännas lite surt att införa sådana i ett hus som idag är väldigt friskt och fint. Så även om det är en bekvämare lösning så vet jag inte riktigt om jag vågar...
I övrigt finns två rum med obehandlade golv där tidigare ägare ryckt korkmattorna och masonit/spånskiva bakom tapeterna vad jag kunnat se. Ingen källare (torpargrund med sågspån), inga betonggolv, inga plastmattor, inga våtrum eller tvättstugor så långt man kan se....
Vi har inte heller tänkt att göra några våtrum (bad, tvätt, toa) i den gamla delen, utan förlägga allt detta i utbyggnaden, så det vi gör för att få till en temporär dusch där är i princip ogjort arbete, så det får ju ändå lov att vara ett billigt fulbygge det där...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag flyttade det "gamla badkaret" till källaren och det fungerar utmärkt. Det är epoximålat källargolv och vitmålade stenväggar. Man kan duscha sittandes eller bada, det är knappt att det kommer vatten alls på golvet. Det fungerar hur fint som helst.
Själv tror jag inte att fukten från lite kortare duschar gör den typen av skador som du är rädd för. I ett nybyggt badrum finns det ju inte ens krav på hur taket ska vara tätt. Och i detta fall gissar jag att ni inte tänkt er ångande 20minuters duschar. Leta reda på en begad kabin och plasera den så ni kan nytja den och ev flytta på den lätt om den står ivägen för någon renovering.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden