Mitt hus är byggt under hösten -06 och vi flyttade in under Jan -07. Detta betyder att det inte går under de nya branchreglerna som kom 1 Juli -07, utan under PER branchregler som var före.
Inför vår 2-årsbesiktning hällde vi ut en hink med vatten på golvet i badrummet och såg då att vattnet stannade kvar på stora delar av golvet (runt toastolen och utåt mot den andra långväggen) och att det tillomed var bakfall från elementet och mot handfatet.

Vad är det som gäller?
Jag har läst igenom reglerna och den säger att det skall vara fall där det regelbundet finns vatten samt där det är risk för vattenstänk. kan man (om ni tittar på bilden från mitt badrum) acceptera plant eller bakfall i någon del av badrummet?
Hur gör man (byggbolaget) för att åtgärda? Räcker det att lägga nytt klinkers?

Hilfe bitte...

Bilder på badrummet:

http://farm4.static.flickr.com/3090/3189298264_a84d29076c_o.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3524/3188454547_72fceecdcd_o.jpg

// Jonas

"Golvfall mot golvavlopp skall utformas
i underlaget och förekomma i sådana
delar av utrymmet som kan bli
utsatta för vattenbegjutning eller
vattenspill.
Golvlutning skall vara min. 1:100.
På golvytor under badkar och kring
golvavlopp skall dock lutningen vara
min. 1:50."

Betyder denna text att det måste vara fall i hela badrummet eller att det är OK med delar i badrum utan fall?

// Jonas

Jag ringde mitt försäkringsbolag när jag byggde en relax 2006. Då rummet blev ganska stort 5*3 m så blev det fundering på fall.

Fick då besked om att det räckte att jag hade fall lokalt under badet.

Hur det går i hand med BKR vet jag inte.

Linnex, Det verkar ju inte stämma med reglerna ACME länkade till.
Någon annan som vet vad som gäller?

// Jonas

Tja. det vet jag inte.

"Golvfall mot golvavlopp skall utformas
i underlaget och förekomma i sådana
delar av utrymmet som kan bli
utsatta för vattenbegjutning eller
vattenspill."

Tror inte att jag svettas så hårt i solariet eller på motionscykeln så att det är att räkna som vattenspill ;-)

Däremot så är det ju lite annorlunda vid ditt handfat och toastol.

Då cyklar du inte tillräckligt fort.. ;o)
Jag trodde du hade handfat etc i relaxen.

// Jonas

Ingen som vet vad som gäller i detta fall med hänvisning av bilderna?

// Jonas

Sanoj_lidatorp skrev:
Då cyklar du inte tillräckligt fort.. ;o)
Jag trodde du hade handfat etc i relaxen.

// Jonas
Nix. Toalett med handfat är i eget angränsande rum.

Skillnaden mellan de gamla och nya reglerna när det gäller fallbyggnad är att det tidigare bara fanns ett minikrav på fallet. Numera finns det ett max också (enligt vad jag har hört infördes det ett max för att något halkat och skadat sig i en dusch i ett allmänt badhus där man tagit det säkra före det osäkra och byggt en backe ner till brunnen).

Nu liksom tidigare gäller att det ska vara fall mot brunnen på hela ytan (med udantag för ytan precis där toastolen är monterad och om det är ett väldigt stort badrum). Bakfall får inte förekomma på någon yta.

Glömde svara angående åtgärd.

Man kan inte rätta till ett fall bara genom att lägga ny klinker. Vattnet kommer bara rinna rätt ovanpå plattorna, det vatten som rinner igenom fogarna kommer följa det gamla fallet.

Fallet ska rättas till under tätskiktet så det är bara att riva upp och göra om.

I det lilla badrum man ser på bilderna är det slarvigt att inte lyckas få i alla fall ett litet fall ända från dörren fram till brunnen men om det sen är så allvarligt att det behöver göras om får bli besiktningsmannens huvudbry.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.