Jag orkar inte mer, helt ärligt så avskyr jag vårt badrum som ALDRIG blir klart...det tar sån jäkla tid och allt ska bara strula.

Igår satte vi sista plattsättningen...trodde vi iallafall....vi la 1 kvm mosaik i duschhörnet på golvet, mosaiken är i nät på ca 30 x 30 cm och varje platta är väl ca 2x2 cm. Vi använde oss av Casco fix white för mosaik och blandade korrekt och satte plattorna inom given tid (i vått fix). Vi kammade ut fixet med 4 mm kam.

Dels så trängde det upp en hel del fix i fogarna här och där vilket är helt j-vla omöjligt att få bort nu (vi tog bort så mycket vi kunde igår) när det härdat, nåt tips på hur få rent fogarna, det är som sten!

Sen så är det mååååånga av de små mosaikbitarna som är helt lösa och går lätt att lossa från nätet!!!!!! Nätet sitter fast i fixet men bitarna har inte fäst så nu sitter min man och pillar bort alla lösa mosaikbitar....hur sjutton gör vi nu???? Kan man limma dit dom i efterhand och isåfall med vad? Eller ska vi sätta nytt fix på varje liten mosaikbit (hur det nu ska gå till).

Snälla kom med råd om hur vi ska göra...det är säkert 10-20% av mosaiken som är lös!

/Frugan

Vad gäller fixet som trängt upp. Det finns en speciell fogkrats att köpa. Det är en tunn plåt med hårdmetallflisor som man slipar bort överflödig fix med. Min erfarenhet (fast har aldrig satt mosaik) är att det går lättare än man skulle kunna tro.

Jag har hört att det är helt normalt att en hel del mosaikbitar lossnar, och måste handsättas en och en. Tror att man kör en liten klick fix på var och en.

Om det är så mycket som 20% så kanske du skall ta in lite mer proffsig rådgivning om vad som kan ha gått fel.

85 bitar av ca 2000 st ger ca 4 % så det är inte så illa som vi först trodde. Dessutom gick fixet som trängt upp i fogarna att få bort med ett bågfilsblad...

Dock kvarstår frågan om lim eller fix på bitarna som lossnat, vad rekommenderas?

Mvh
/DrKassler

DrKassler skrev:
85 bitar av ca 2000 st ger ca 4 % så det är inte så illa som vi först trodde. Dessutom gick fixet som trängt upp i fogarna att få bort med ett bågfilsblad...

Dock kvarstår frågan om lim eller fix på bitarna som lossnat, vad rekommenderas?

Mvh
/DrKassler
Fix

Sätt det i fogen.

T
Japp, sätt dit dom när ni fogar, använd fogbruket.

Angående kratsen så är den för stor för mosaik. Använd en vanlig Stanley-kniv istället och skär bort fogen typ. Viktigt med ett nytt blad bara.

Personligen vill jag ha allt på plats när jag börjar foga så att man slipper hålla på att rikta in 85 mosaikbitar när man går lös med fogskrapan. Därför skulle jag ha satt fast dem med fix dagen innan jag fogar.

Thomas59
tank77 skrev:
Japp, sätt dit dom när ni fogar, använd fogbruket.

Angående kratsen så är den för stor för mosaik. Använd en vanlig Stanley-kniv istället och skär bort fogen typ. Viktigt med ett nytt blad bara.
Ajja bajja - ingen kniv mot tätskiktet tack!

T
Thomas59 skrev:
Ajja bajja - ingen kniv mot tätskiktet tack!
Varsam på hand och bara halvvägs ner!

Det blir sättning med fix i god tid innan fogning, känns enklast trots allt. Och för rensing av fogen kan ag som sagt rekommendera ett bågfilsblad, förutsatt att man har koll på djupet ner till tätskiktet då.
Det vita fix vi använt är för min smak alldeles för hårt för att skära i...

Tack för all hjälp!

Och till nästa gång så kommer ni såklart att gå lös med en borste eller liknande innan fixen torkar för att få bort överflödig fix mellan mosaiken... ;)

Går bra med en svamp också om man är där i tid ;)

Jag petade ur all överflödig fix INNAN den torkade, hade en sån kittskrapa från biltema. Ingen risk för tätskikt osv.

Såklart gjorde även jag miss, tex inte tvätta plattorna direkt då jag fogade, tog väl en 2 timmar att få bort och halva fogen följde med :(

Påt igen bara och lär av misstagen så går allt bra. Man spar ju stora pengar på att göra det själv och resultatet blev för mig bättre än om "proffs" hade gjort det. Vissa småmissar hände men inga större och inget man retar sig jättemycket på (bara ja som ser misstagen).

Hade samma problem med fix i fogarna. Helt hopplöst! Krafsade ur allt med en skruvmejsel innan det stelnade. Skitjobbigt, men det blev snyggt som f-n! :-)

Kommer nog aldrig sätta mosaik igen dock!

Tror att det helt enkelt är ett straff för att man inte gör rätt som ska se till att man lär sig den hårda krafsande vägen.

Och hur gör man rätt? Av dom plattor där fixet inte trängt upp i fogarna var dom som var lösa.. Dom hade vi ju uppenbarligen tryckt dit för löst.. :-)

Men att aldrig mer sätta mosaik ligger nära till hands, har satt sex kvadrat totalt i badrummet och överlag var det helt värdelöst.. Men fint blev det! :-)

/D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.