30 801 läst ·
7 svar
31k läst
7 svar
Laga hål i kakel efter ett misstag
Hej,
Hur lagar man hål i vita blanka kakelplattor?
Har byggt en "scen" 10cm hög för duschen. Scenen är en kvartscirkel med radien 95cm som skulle passa med runda duschdörrar 90x90. Nu när jag skulle sätta upp dörrarna visar det sig att när de är stängda mot varandra är de inte som en kvarts cirkel (som bilden visar) utan de går ut och är 100cm (i mitten från hörnet) dvs. de går utanför scenen.
Nu hittar jag inga dörrar som passar då inga verkar var 90x90 i en "riktig" kvartscirkel utan nu måste jag köpa 80x80 dörrar och då kommer givetvis mina 5 hål att synas i kaklet. Som sagt hur gör jag detta snyggast.
Hur lagar man hål i vita blanka kakelplattor?
Har byggt en "scen" 10cm hög för duschen. Scenen är en kvartscirkel med radien 95cm som skulle passa med runda duschdörrar 90x90. Nu när jag skulle sätta upp dörrarna visar det sig att när de är stängda mot varandra är de inte som en kvarts cirkel (som bilden visar) utan de går ut och är 100cm (i mitten från hörnet) dvs. de går utanför scenen.
Nu hittar jag inga dörrar som passar då inga verkar var 90x90 i en "riktig" kvartscirkel utan nu måste jag köpa 80x80 dörrar och då kommer givetvis mina 5 hål att synas i kaklet. Som sagt hur gör jag detta snyggast.
De är 30x60 plattor så det blir väldigt mycket knackande, 5 st. Finns det ingen annan lösning med någon fyllning? Får annars testa med lite vit silicon som man skär bort med rakblad.
Problemet om du inte väljer att ersätta plattorna är att du inte kommer att kunna laga det perforerade tätskiktet på ett acceptabelt sätt. Att bara trycka i silocon hindrar knappast den fukt som finns bakom plattorna att ta sig in i väggen.
Tätskiktet lär han ju inte kunna laga iaf så det blir tätt utan att riva hela badrummet och göra om. Man fyller ju silikon när man skruvar upp någonting på väggarna för att det ska bli så tätt som möjligt och det borde nog vara den bästa lösningen nu också.
Det är ofta snack om perforerade tätskickt men som föregående talare sa så skruvar man upp blandare, duschstång, glasväggar, tvålhyllor etc etc. och det anses bli tätt. Jag kommer nog försöka plugga det med silikon.
Det är mycket snack om branchreglerna i våtutrymmen men varför gäller inget i köket. Där finns inte krav på tätskikt/golvbrunn fast att man har kopplingar i det fria (oftast dolda), diskmaskin, blandare med handduschar, vatten till inbyggda kaffemaskiner, ismaskiner etc. Finns det ens något krav på belysningen ovanför diskhon?
Säger inte att det är fel med regler och jag följer dem men det borde finnas lite sunt förnuft. Det enda dom skyddar är försäkringsbolagen som kan hitta fel precis överallt på utförandet.
Det är mycket snack om branchreglerna i våtutrymmen men varför gäller inget i köket. Där finns inte krav på tätskikt/golvbrunn fast att man har kopplingar i det fria (oftast dolda), diskmaskin, blandare med handduschar, vatten till inbyggda kaffemaskiner, ismaskiner etc. Finns det ens något krav på belysningen ovanför diskhon?
Säger inte att det är fel med regler och jag följer dem men det borde finnas lite sunt förnuft. Det enda dom skyddar är försäkringsbolagen som kan hitta fel precis överallt på utförandet.
kungoliver skrev:Det är ofta snack om perforerade tätskickt men som föregående talare sa så skruvar man upp blandare, duschstång, glasväggar, tvålhyllor etc etc. och det anses bli tätt. Jag kommer nog försöka plugga det med silikon.
Det finns krav att diskmaskin, kyl och frys står i en "plastskål" som ska hindra vatten från att rinna in under köksinredningen vid läckage. När jag flyttade vår kyl och frys upptäckte jag dock att dessa spruckit. Vårt hus är 3 år gammalt. Bra kvalité...
När jag satte vara duschväggar fel så tog jag bort plattorna, tryckte silicion i hålet, kladdade gucka, satte en tätduk och kladdade gucka igen. Blev garanterat tätare än om jag bara hade valt silicion-i-hålet-alternativet. Å andra sidan är ju inte det heller by the book så var och en gör ju som man vill. I slutänden är det bara försäkringsbolaget som kan döma oss...Bezt skrev:
Klicka här för att svara