Hej alla glada och ni andra oxo :D
Vet inte om det här hamnade under rätt ämne då den kan läggas under 3 olika.... men men
Jag ska strax lägga ner spångolv med vattenburen golvvärme i ett rum som lite senare ska bli badrum.
Finns det nån som kan ge lite tips om hur jag ska gå till väga, om det är några speciella regler som gäller?
Alla tips är välkomna.
Tack på förhand.

/putte

Det bästa (tror jag) att lägga spårade skivor mellan bjälkarna 60cc som du lägger slangen i, sen skruvas 22mm spånskivor som vanligt och flytspackla över med armeringsnät i botten.

Använder du vanliga spårade skivor så är det lite svårade, med plåtar som måste skruvas och primas med 8+9 eller liknande

Ring skivtillverkaren och fråga annars

P
Jag hade lagt slangen i spårade spånskivor med plåtar och sedan en flytande spackelkaka ovanpå det. Fördelen med den konstruktionen är att du skippar det värmetröga spånet.
Exakt hur du bör genomföra konstruktionen med spacklet får du kolla med tillverkaren av detsamma.

Jag lade Floorewa golvvärme. Det är frigolitskivor av lite stadigare frigolit. Sedan är det aluminiumfolie på ovansidan. Jag limmade frigolitskivorna med Kiilo flytfix + outspädd fixbinder i golvspån. Ovanpå detta primer CP från Mapei och sedan Mapei Megaplan (uniplan). Jag skar ut ganska långt i skivorna vid brunnen där jag har lite brantare fall och vann lite höjd runt brunnen. Jag har 25mm förhöjningsring och skrivorna är 12mm tjocka. Det var ganska kul att planera dragningen, jag hade klippt ut små bitar som jag lade på ett papper som sedan utgjorde ritning. Det känns nu stumt och bra och hoppas att det gör det i framtiden också. Det råkade vara extra pris på Floorewa så därför gjorde jag det valet.

Jag la golvvärme på vanligt golvspån, sen armeringsnät och flytspacklade över det hela. Tyckte det var enkelt och bra, dock så bygger det en del uppåt. Sen är det lite olika var man ska ha armeringsnätet och hur tjockt man måste flyta beroende på tillverkare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.