Testkörde nya tvättmaskinen (Siemens 1400rpm, 7kg) i det nya grovköket i går och när den kom till centrifugeringen så började maskinen skaka hemskt mycket och slå i mot skåpet och torktummlaren som är på var sida samt att den började åka iväg längs med fallet mot golvbrunnen :( Maskinen är alltså placerad under en bänk skiva och det är klinkers golv.

Jag var ganska över ambitiös när jag byggde fallet så det är nog lite mer än vad kraven säger...
Jag experimenterade lite med justeringen av fötterna och när jag höjde max i framkant så maskinen tog i bänk skivan så resulterade det i att den åkte upp mot fallet i stället och bänkskivan verkade också ha en dämpande effekt på skakningarna.

Hur ska man bäst justera maskinen för att undvika att den skakar så det dånar i hela huset? Ska den sitta fast mot bänk skivan och bänkskåpet eller ska det vara lite mellanrum?

Gäller det bara att försöka få maskinen i våg för att den inte ska börja vandra iväg vid centrifugeringen eller hur ska man göra?

Allmänna installations tips mottages också med tacksamhet, hur får ni era maskiner att hållas på plats?
:)

Har du tagit bort arreteringsskruvarna till trumman...??

bartholomeus skrev:
Har du tagit bort arreteringsskruvarna till trumman...??
Nej vad är detta? Uppenbarligen har jag missat nått.....

Nu har jag inte koll på just din modell. Men det brukar vara 4 skruvar på baksidan av tvättmaskinen som måste tas bort. Skruvarna är till för att hålla trumman på plats under transport. Tar man inte bort dem så skakar det rejält....!!!

Vad pinsamt.... Måste bli mer manligt att läsa manualen....

Skruvade bort transport säkringarna och ska testa igen i morgon.

Tack för hjälpen!

Det är manligt att INTE läsa manualen.....

bartholomeus skrev:
Det är manligt att INTE läsa manualen.....
Det är bara korkat, inget manligt med det.

Som alla säkert gissat så är problemet löst.
Tack igen

Märkte själv att jag var fjollig nog att läsa manualen vid installation förra veckan, tur var väl det för jag hade också glömt bort att det finns transportskydd på en del maskiner

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.