Hej, jag undrar vad man gör när man har för stort hål runt rör, ska man ta spackel eller någon sorts fog runt rören? Med spackel blir det ju stumt men det gör kanske inget, eller kan man spackla lite o sen foga närmast rören? Isf kanske någon har tips på något man kan trä runt rören så inte spacklet fastnar mot röret om ni förstår hur jag menar :o. En fråga till, är det på mm 160cc på rören till duschblandaren eller har man lite spelmån på blandarna?

• toanppp 066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ptlf skrev:
Är det på mm 160cc på rören till duschblandaren eller har man lite spelmån på blandarna?
Det måste vara exakt MEN om det skulle bli fel ändå så går det att lösa med två excenterkopplingar.

Du ska väl ändå ha någon annan skiva utanför spånskivan, om det inte
är plastmatta du skall ha, då fixar nog mattsättaren så att det blir tätt runt rören .

Ska du sätta keramik så hoppas jag ju att det inte är spånskiva vi ser. Är det en våtrumsskiva så kan du spackla igen med cementbaserat spackel. Runt röret kommer ju sedan en manchett att sättas vid tätskiktning.

har samma probem jag, men då köra jag på med spackel :-)

Har lite springor mellan våtrums skivan och taket. Vad kan jag använda där istället för spackel? lite smidigare med någon slags silikon än spackel

Det ärspånskiva för jag hade över men jag ska ha plastmatta så jag kanske tar typ byggfog runt rören å sen fixar mattläggaren helt tätt. Räknas 158cc eller 162cc EXAKT som 160cc eller är det bara 160,00cc som gäller.

Har för mig att jag läste i lips papper att man skulle köra med Akrylfog runt röret för att täta.

Om du skall lyckas ansluta det till en blandare så skall det stämma på millimetern.

2 cm fel är i sammanhanget ett otroligt stort fel.

Går som sagt att lösa med 2 excenterkopplingar, men det är ju snyggare och lättare om du kör rät mått från början

Hempularen
2 cm fel är i sammanhanget ett otroligt stort fel
Det håller jag med om, men 2mm då?:)

Ett bra sätt att få det exakt är att skaffa nån gammal blandare att skruva dit innan du fäster rören stumt. Då får du exakt rätt avstånd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.