Är det någon som har monterat in LED lampor i badrum?
Jag är sugen att ha LED istället för vanliga spot-lights i taket.
(LED ska tydligen använda mkt mindre ström, räcka längre mm).
Finns det dimmer till dem?
Får man överhuvudtaget ha dem i våtutrymmen?
Är ljuset behagligt?
Vore roligt att få höra om någon har erfarenhet av dem!
Camilla

Det finns ju LED-ljuskällor som man kan sätta i de vanliga infällda downlightsen, som en halogenlamps ersättare. Då är det inga problem, eftersom man förhoppningsvis har rätt skyddsklass på de infällda armaturerna från början! =)

Det man ska tänka på är att LED:en idag inte är lika bra på att återgefärger som lysrör och halogenlampor. Viktigt att tänka på om man ska sminka sig t.ex i badrummet.

S
rätta mig om jag har fel nu...
men LED ger ett väldigt vitt ljus normalt, men för att få de lite gulare behagligare färgerna som vi föredrar så lägger tillverkaren på ett filter på LED:en vilket gör att man förlorar en del ljusstyrka. T.ex. en Creed 3W led:
vit, 6400-7000k ger 214-228 lumen
varmvit 3200k ger 140lumen

ganska stor skillnad! (båda är alltså på 3w)

Jag är ganska sugen på LED i badrum jag också :)

Nått som är häftigt är att använda LED som led-belysning :-). Dvs under sockeln mm så man får en behagligt ljus om man vill gå på toa på natten till ex. Vi har lagt en ledslinga under vår säng som då gör att om någon av oss går upp på natten så behöver man inte tända taklampan eller fumla efter utgången för det är ljust ändå på golvet. Inget man stör sig av när man sover.

Sen har jag från Jula köpt 2st 1W E27 som jag har till kökslampan, funkar kanon och blir ett bra sken. Vi har inget annat vid köksbordet. Använder sedan lysröret vid diskbänken om man behöver stark belysning under någon timme eller så. Dvs man behöver inte integrera LED överallt i huset. Men viktigt är på de ställen som man har tänt ofta, det är där besparingen görs.

till seed:

Det finns igentligen inga Vita dioder, eller snarare, det finns inget LED-chip som alstrar vitt ljus.

För att få fram vitt ljus använder man sig av två olika tekniker.

1, Man tar ett rött, grönt och blått LED-chip och sätter den i en modul. När alla chippen lyser med samma styrka så får man ett vitt ljus.

2, Man tar ett blått LED-chip och lägger ett lager fosfor över chippet.
Ju mer fosfor desto gulare och "varmare" ljus. Nackdelen är att ju mer fosfor man har, desto kortare blir livslängden.

cambur skrev:
Är det någon som har monterat in LED lampor i badrum?
Jag är sugen att ha LED istället för vanliga spot-lights i taket.
(LED ska tydligen använda mkt mindre ström, räcka längre mm).
Finns det dimmer till dem? Ja det finns det, enklas och troligen billigast är att driva amaturen med en vanlig transformator och använda en dimmer som är avsedd för järntrafo.
De amaturerna jag dimmrar är en varmvit källa på 3,2w med 48 dioder i varje spotlight. (12v) Dock behöver du ha så pass många ljuskällor så att du har en förbrukning på min 25-30w för att dimmern ska kunna fungera.

Får man överhuvudtaget ha dem i våtutrymmen? Ja, om du ska använda led så behöver du inte tänka på burkar över amturerna.

Är ljuset behagligt? Ja! Inte lika starkt som hakogen men fullt tillräckligt.
Vore roligt att få höra om någon har erfarenhet av dem! Jag har goda erfarenheter.
Mvh Olle
Camilla
S´krivit in i din text, skriver detta meddelande för att kunna skicka iväg svaret..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.