Hej,

Jag är i valet o kvalet att välja tätskikt, rollat eller dukvarianten. Rollat lockar då det känns enklare att applicera, och duk lockar eftersom den ger ett högre värde (1 000 000 för rollat vs 3 000 000 förduk, fabrikatet är Höganäs).

En lockande kompromiss vore att välja att duk i själva duschutrymmet där vattensprutet uppstår, och rollat 4 m ifrån duschen, där det aldrig kommer annat än ev vattenånga...

Är det ok att göra så, eller måste man strikt köra rollat eller dukvarianten i hela vårutrymmet?

Någon hjälpsam person har något svar på detta?

Jens

Hej, har själv också Höganäs rollat+matta i hela badrummet. Visst kan du sätta endast matta i duschhörnet och övet golvet om du tycker det är lönsamt. Vet inte själv vad mattan kostade men plattsättarn sa att den var dyr. Sannolikheten att få vattenskada på annan vägg är ju mikroskopisk. Det är ju för din egen trygghet.

Såg nu att du skrivit rollat Eller duk. Jag har alltså både och, då duken fästes i massan och sen rollas över en andra gång.

Redigerat:
Välj ett fabrikat och kör det på allt i badrummet. vill du förklara för skadehandläggaren att du var kreativ och blandade? Vilken tillverkare tar på sig garantin?

Om man vill kunna luta sig mot tätskiktsleverantörens garantier så är det de som anger om man kan mixa duk med rollat eller inte. Vi kommer köra Cascos wetstop duk över hela vårt badrum (minst risk att göra fel), men i kontakter med dem så framgick det att det går bra att mixa så som du tänkt. Det går säkert bra andra leverantörer också - ring och hör med Höganäs. Vi har blivit riktigt bra bemötta från alla leverantörer vi kontaktat i olika skeden i badrumsrenoveringen.

Men tag rådet som så många andra i forumet skrivit flera gånger redan: Lita ALDRIG på säljaren i byggvaruhuset... Kolla alltid direkt med tillverkaren direkt om du är osäker.

Hej,

Jag ringde upp Höganäs teknikavdelning och hade ett samtal med en väl insatt person. Inga problem att mixa, dvs använda duk i duschnischen och använda rollsystemet på väggar som ej utsätts för sprut.

Kravet är 1000000 enheter, vilket det rollbara uppfyller.

Enda passusen var att se upp i skarven mellan duk och det rollbara, men fick även tips hur jag skulle hantera det!

Saken är biff! Det blir duk i duschnischen för säkerhets skull, och rollat där det ej finns vattensprut, en klockren kompromiss tycker jag!

Jens

• Gilla
Vemsomhelst PåKontoret
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.