1 929 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
"Allt organiskt material måste sitta bakom plasten"???
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
I Läs innan du frågar-tråden står
Har lite svårt att acceptera att jag borde plocka bort mina liggande 45x45-reglar (och regla upp stommen tätare) just vid badrummet. Kan man få en hänvisning till BBV för denna slutsats?
(Ur mitt lekmanna-perspektiv torde det vara riskfyllt att göra infästningar inte bara genom tätskiktet utan hela vägen genom diffusionsskiktet, där eventuell genomträngande fukt sedan kondenserar och droppar ner på syllen)
Detta skulle alltså innebära att det inte är tillåtet att ha några reglar mellan plasten och våtrumsskivorna, utan dessa måste fästas direkt på stommen (som därmed behöver vara cc 300 just där).jon_h skrev:
Har lite svårt att acceptera att jag borde plocka bort mina liggande 45x45-reglar (och regla upp stommen tätare) just vid badrummet. Kan man få en hänvisning till BBV för denna slutsats?
(Ur mitt lekmanna-perspektiv torde det vara riskfyllt att göra infästningar inte bara genom tätskiktet utan hela vägen genom diffusionsskiktet, där eventuell genomträngande fukt sedan kondenserar och droppar ner på syllen)
Som jag tolkar texten innebär det att plasten placeras mellan skivmaterial och reglarna. Hur man än vänder och vrider på det torde det vara svårt att placera plasten på ett sätt som innebär noll penetrering av skruv/spik. Möjligen om man gör en tjock vägg med två fristående regelverk och plasten mellan dessa.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Visst, när jag spikar de liggande 2"2 på stommen spikar jag givetvis igenom plasten. Men jag perforerar inte både tätskikt och diffusionsskikt med samma spik/skruv, vilket jag skulle behöva göra om jag satte plasten direkt bakom skivorna.joflopp skrev:
Förstår inte hur du menar att "två fristående regelverk" skiljer sig i detta avseende från min konstruktion (220-stomme, plast, liggande 45x45, våtrumsskivor, tätskikt osv).
Ingen som kan förklara för mig var i BKRs regelverk detta avråds ifrån? Jon...?
Först: Jag är ingen expert på det här, utan glad amatör. Det vill säga inga garantier för att nedanstående är korrekt.
Som jag förstår det så är det viktiga att inget organskt material (som kan mögla) hamnar på "insidan" om det det tätaste skiktet i väggen. T.ex är en plast i väggen väldigt tät, och om fukt går igenom tätskiktet i badrummet så fastnar det i väggen mellan tätskiktet och plasten. Den kan inte torka ut "innåt" på grund av att rummet innanför vattenbegjuts hela tiden, och utåt så spärrar plasten fuktvandringen.
Det är av denna anledning som en del tätskiktstillverkare tagit fram folier (dukar) som har ännu högre ångmotstånd än plasten som normalt används i väggarna i hus. Dessa dukar är (som jag förstått det) ok att sätta mot ytterväggar även om de har plast, då en fuktvandring utåt då är möjlig.
Jag är inte själv helt övertygad om resonemanget, men det är det jag fått förklarat för mig i alla fall.
Så en tanke kan vara att ringa och kolla med din tätskiktsleverantör om de har något system som tillåter dig att ha kvar plasten i väggen.
Som jag förstår det så är det viktiga att inget organskt material (som kan mögla) hamnar på "insidan" om det det tätaste skiktet i väggen. T.ex är en plast i väggen väldigt tät, och om fukt går igenom tätskiktet i badrummet så fastnar det i väggen mellan tätskiktet och plasten. Den kan inte torka ut "innåt" på grund av att rummet innanför vattenbegjuts hela tiden, och utåt så spärrar plasten fuktvandringen.
Det är av denna anledning som en del tätskiktstillverkare tagit fram folier (dukar) som har ännu högre ångmotstånd än plasten som normalt används i väggarna i hus. Dessa dukar är (som jag förstått det) ok att sätta mot ytterväggar även om de har plast, då en fuktvandring utåt då är möjlig.
Jag är inte själv helt övertygad om resonemanget, men det är det jag fått förklarat för mig i alla fall.
Så en tanke kan vara att ringa och kolla med din tätskiktsleverantör om de har något system som tillåter dig att ha kvar plasten i väggen.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Jag är med på resonemanget, vilket även min kvalitetsansvarige förklarat för mig.
Just därför blir jag undrande när jon_h påstår att BKRs BBV inte godkänner luftspalt med träreglar (utan undantag för foliebaserade tätskikt).
Jag är egentligen inte jätteintresserad av hur och varför, utan vill bara ha svart på vitt huruvida som jag gjort är att anse som godkänt, strikt regelmässigt.
Just därför blir jag undrande när jon_h påstår att BKRs BBV inte godkänner luftspalt med träreglar (utan undantag för foliebaserade tätskikt).
Jag är egentligen inte jätteintresserad av hur och varför, utan vill bara ha svart på vitt huruvida som jag gjort är att anse som godkänt, strikt regelmässigt.
Jon verkar tyvärr vara borta från forumet på obestämd tid.mattiasj78 skrev:Visst, när jag spikar de liggande 2"2 på stommen spikar jag givetvis igenom plasten. Men jag perforerar inte både tätskikt och diffusionsskikt med samma spik/skruv, vilket jag skulle behöva göra om jag satte plasten direkt bakom skivorna.
Ingen som kan förklara för mig var i BKRs regelverk detta avråds ifrån? Jon...?
Jag kan ha missförstått dig tidigare. Du menar att du kan perforera både tätskikt, våtrumsskiva och plast när du ska sätta upp badrumsmöbler, armaturer och annat?
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Exakt. Det blir ju den till synes oundvikliga konsekvensen.joflopp skrev:
Och stålreglar duger väl inte heller då skruvinfästningar skall göras i massiv konstruktion, vilket jag - till skillnad från ovanstående - själv finner att BBV kräver (avsnitt 6.4.4) för att silikonet inte bara pressas igenom.
Klicka här för att svara