Sitter och funderar lite och läser lite i GVK's säkra våtrum och under avsnittet tätskikt står det att:

"Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning,
vattenspill eller utläckande vatten ska ha ett vattentätt skikt
som hindrar fukt att komma i kontakt med byggnadsdelar och
utrymmen som inte tål fukt. Vattentäta skikt ska vara beständiga
mot alkalitet från betong och bruk, vatten, temperaturvariationer
och rörelser i underlaget samt ha tillräckligt stort
ånggenomgångsmotstånd. Vattentäta skikt ska även tåla
vibrationer från normal utrustning i utrymmet. Fogar, anslutningar,
infästningar och genomföringar i vattentäta skikt ska
vara vattentäta. (BBR, 6:5331)"

Innebär det att hela mitt badrum är ett våtrum? Innebär detta att även en tvättstuga, ett kök (runt diskho samt diskmaskin) också rent tekniskt är våtrum?

Jag funderar även på alla de där kabelgenomföringar som går genom en vägg i ett badrum... Termostat för golvvärme, uttag, lampor, brytare, handdukstork och allt som är där mittemellan... Hur gör man där?

Hur är det med en liten toalett där det enbart är en toalett och ett handfat, är det också att betrakta som ett våtrum då det kan innebära en risk att det blir en vattenläcka eller att man spiller vatten på golvet?!

Jag vet inte om det bara är jag, men vissa av reglerna är ganska så svårtolkade?!

T
Tänk golvbrunn.......

Okej, är man helt på den rätta sidan av reglerna om man tänker sig att allt med golvbrunn är våtrum?!

Det innebär att jag kan ha vad sjutton jag vill som golv i ett rum med enbart en toalett och ett handfat och får således skylla mig själv om jag förstör min persiska matta om jag spiller tandkrämsvatten på den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.