H
Hus-kvarna: Jag la purusplattan 20mm över det spårfrästa spångolvet. Vid brunnen blir det 20mm flytspackel med armering sen lägger vi till ca 40-45 mm längst ifrån brunnen för att få fall hela vägen.
6 svar · 3,0k läst
Bödde
Bödde: Vi kommar höja golvet ca 13 cm så takhöjden hamnar på ca 2.25. Jag tycker personligen inte det spelar så stor roll i ett badrum om taket kryper ner lite...
1 svar · 1,2k läst
GoForIt
GoForIt: Använder du ex. Beckers Våtrumssystem? http://www.beckers.se/_files/pdf/Mala_vatrum.pdf Där anges att alla mjuka PVC-material ska helt bort. Ytskiktet ska om möjligt bort på vinyltapeter etc.
1 svar · 1,8k läst
S
Anonymiserad 23608: Spånskruv är det som gäller för Masterboard.
34 svar · 6,9k läst
H
Hemmakaklaren: Stäng av. Börja lägg plattorna ngr dagar efter avstängning när underlaget svalnat. Lägg plattorna och räkna 28 dagar från att du tillfört den sista cementbundna produkten dvs fogmassan. Sen sätter du på golvvärmen succesivt. Inte full patte direkt
4 svar · 1,2k läst
I
idron: Presskopplingar är godkända för inbyggnad när det gäller slutna system. Ej godkänt för inbyggnad på tappvatten eller vvc ledningar. Ursprunget till dessa branschregler är bristfällig kompetens hos hantverkarna som oftast har blandat material och sedan använt sej av ej godkända eller felaktiga pressverktyg / pressbackar.
2 svar · 2,4k läst
T
tank77: Vanligt sanitetssilikon är det bästa, sätt dit toastolen och dra silikon runt kanten, klart. Lätt at få bort om man vill byta stol.
5 svar · 2,3k läst
K
ktm250: Noll är ok vid brunnen med våtrumsmatta. Du behöver ju inte böjförstyvande egenskapen som 12 mm spackel ger. Kolla GVK om du är osäker.
5 svar · 3,9k läst
Caspár
Caspár: [citat] Sätt skivorna först och gjut sen. Har själv satt upp Minerit VT och därefter gjutit. Lycka till !
9 svar · 1,3k läst
nino
nino: Ta bort det är det bästa då är du helt säker på att inte det gamla spacklet släpper
1 svar · 866 läst
nino
nino: Är det betong förut så kan du det, är det träbjälklag nja... Betongen ska dock brinna gärna 3-4månader om du inte använder såkallat ROT bruk eller snabbslipsats
2 svar · 768 läst
C
Chelsea: [citat] Jo det var ju tanken. Säljaren visste precis vilken mjukfog vi skulle ha och gav oss en. Men det är för ljus. Den är ljusgrå (nästan vit), vi vill ha en som är mörk, mörk grå. Hittar jag en, så borde det väl gå att lägga den ovanpå den som jag drog i går ?
9 svar · 6,5k läst
D
Dem00niX: Sådär ... Nu var allt material hemma då ... fb6 och fb7 samt manchetter o allt med fix o fog ... Totalt pris för 30kvm vägg och 7 kvm golv blev 5030kr. Bara riva det sista från väggarna så kan man sätta fart o smeta ut allt klet.
3 svar · 4,1k läst
G
gaia: Det är fler akrylbadkar som har roliga , moderna former. Det som tillverkas i emaljerat plåt har ofta traditionella former med kanter i fyrkant. Dom passar att byggas in eller sätta tråkig fronter för att dölja underredet. Planerar man att bygga in karet så är emaljerat plåt en bättre val , tycker jag ... man kan isolera karet med frigolit på utsidan så den håller värmen bättre.
3 svar · 17,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Jag har inte kunnat använda min värmare då jag inte har ström nog fram. Har inte saknat den så mycket. Visst den gången man badar typ 30-40 minuter blir det att toppa på med lite varmvatten men jag har inga problem med det. Har man sedan varmvattnet från en billigare uppvärmning än EL så kan det ju vara en fördel att ta varmvattnet. För min del blev det värmare för att det ingick i
4 svar · 7,2k läst
L
Lasse B: Badkar eller inte är personligt såklart Generellt kan man nog säga att med små barn i huset ska man ha badkar och när man blir äldre är det vilsammare och skönare att ta ett bad än att duscha Summan av det ovan sagda blir att badkar är till för njutning/lek och dusch "rengöring" Så beroende på var i livet ni är väljer ni det ena eller andra men inte skulle jag vilka bo i en villa
4 svar · 5,7k läst
S
SJW: Jag lägger Mapei vätskebaserade tätskikt med VT-Primer och Mapegum WPS. Jag har köpt 25 meter varrentät Mapei tätremsa som jag planerar att lägga vägg/golvvinkel och hörn. I den torra delen av rummet är det Aquapanelskiva på bärande 70mm tjock plank innervägg, kanske jag kan sätta en enklare fiberremsa här och lägga dem i stället i skivskarvar i den våtare delen. Är det ok? I
0 svar · 1,6k läst
W
wedin: Du kan kräva skadestånd för de merkostnader som den felaktiga varan medfört. Kolla konsumentköplagen och/eller snacka med komunens konsumentvägledare.
1 svar · 1,1k läst
S
SaraLotta: Vi funderar på golv Aqualon från Forbo, det är en halksäker matta med runda "reliefer". Nån som har denna och hur funkar det mest med tanke på hur smuts syns/fastnar i "plupparna" som sticker upp?
0 svar · 1,5k läst
G
GustafH79: På tal om Svedbergs, Jag var inne nyss och tittade på bianca skåpet och hittade bara måttet från färdigt golv till den undre kortlingen men inte den övre, undrar om jag e blind =P Men som de andra ha sagt att veta vilket skåp man ska ha underlättar enormt, annars får det bli nån typ av helgardering. Har varit med om att kunder har bytt skåpval under renoveringen och det är inte så
5 svar · 12,6k läst
T
tank77: Japp!
3 svar · 2,6k läst
T
3 svar · 2,6k läst
HW
HW: Det beror på vilken modell du väler men oftast är dom 90 grader med löstagbar front. Se prinsipskiss här: http://www.poolspa.eu/_img/prod_galleries/big_12235658417498735194.jpg
4 svar · 3,0k läst
R
roggans: Tack för tipset.
2 svar · 4,0k läst
S
Slaktaren: Har plockat bort en duschkabin som stått ca 10 år. Tänkte sätta in duschhörna istället. Nu har ju dock klinkersen blivit rejält smutsiga OCH kalkiga och jag får dem inte rena. Tips? Har provat: Vanliga rengöringsmedel Klorin Kalkosan Ättika + bakpulver och skrubbat som en galning!!
0 svar · 1,4k läst
tihimas
tihimas: Är latexfogen lättare att jobba med, eller finns det en annan anledning till att du föredrar den?
8 svar · 2,8k läst
K
ktm250: Där ser man... de vill ha det åt andra hållet än vad jag ville. Enklare att måla först, men jag viker mig för tillverkarens monteringsanvisning :)
9 svar · 3,5k läst
Stormen
Stormen: När jag läser LIP fuktspärrsystem så ser de ingen skillnad mellan en våtrumsgippsskiva och betongvägg. Det borde gälla alla fuktspärrsmassor ? Jag tänker närmast på tex biltemas fuktspärr.
1 svar · 3,5k läst
J
jhaggstr: Hej! Har pratat med Arne på LIP och det batchnummer som jag har visar att silikonet var för gammalt! Det kommer aldrig att torka sa dom! Det är helt enkelt så att sigro.se sålt mig dåliga grejor! Skandal!!!!!!!!! Jag har försökt nå sigro men dom har telefontid på förmiddagen! OBS veckans tips är att kolla så att Ni inte använder gammalt silikon, det är inte roligt att göra om....
16 svar · 28,2k läst
M
Mäster: Jag kan inleda med att jag blev förvirrad, Men jag får för mig att så luftätt som möjligt är bra, för att minska risken för kondens och fukt att komma in när man t.ex duscar, Vid rördragning i väggar och golv har man ju ingen luftcirkulation att tala om, En tanke om stenskivan, är att kanske ha en gummilist under, istället för silikon, det blir lite enklare att ta bort den då, om
6 svar · 3,2k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: Jo du, den går att köpa. Broschyr. Men den kostar enligt hörsägen $20.000
21 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.