3 540 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Fall i duschhörna
Ska spackla fall i duschhörnan i badrummet.
En sak jag grunnar på:
Ska jag avgränsa flytspacklet i en cirkel runt brunnen med diameter X cm (?) eller ska man avgränsa i en halvcirkel och utgå från duschdörrarnas böjning/profil mot golvet och från den linjen spackla fallet mot monteringsramen?
Hur har ni andra gjort?
Erber
En sak jag grunnar på:
Ska jag avgränsa flytspacklet i en cirkel runt brunnen med diameter X cm (?) eller ska man avgränsa i en halvcirkel och utgå från duschdörrarnas böjning/profil mot golvet och från den linjen spackla fallet mot monteringsramen?
Hur har ni andra gjort?
Är det ingen som gjort detta förr???
Dvs ska man avgränsa i cirkel runt själva brunnen och från den klacken som bildas spackla ett fall, eller avgränsa från det läge duschdörrarna har när man duschar i en halvbåge från vägg till vägg och därifrån spackla fallet mot brunnen.
Brunnen sitter ju i ett hörn, drygt 20 cm från väggarna i vinkel.
Någon som har något förslag på hur man brukar göra?
/Erber
Dvs ska man avgränsa i cirkel runt själva brunnen och från den klacken som bildas spackla ett fall, eller avgränsa från det läge duschdörrarna har när man duschar i en halvbåge från vägg till vägg och därifrån spackla fallet mot brunnen.
Brunnen sitter ju i ett hörn, drygt 20 cm från väggarna i vinkel.
Någon som har något förslag på hur man brukar göra?
/Erber
Lägg en skumgummiremsa runt brunnen så att spacklet inte rinner ner, fall måste du ha runt brunnen men det inser du väl. När spacklet brunnit så spacklar du i runt brunnen där remsan suttit. Glöm inte primer.
Nja.....inser nu att det man själv tycker är busenkelt att förstå, när man skriver det själv, inte är så lätt för andra att läsa - än mindre förstå vad jag egentligen menar. För så få svar har jag aldrig fått tidigare på någon fråga. Eller så kan det vara att jag sparkar in öppna dörrar. Dock tycker jag själv att frågan verkligen är berättigad och jag kan inte vara den enda som tänkt samma sak - tycker jag. 
Det jag funderar över är inte om det ska vara fall eller inte - utan vilken form man brukar ha på själva ytan med fall - hel cirkel (dvs runt brunnen) eller följa väggens vinkel och duschdörranas välvning. Det blir de 1/4-dels cirkel, men med större radie. Lägga skummgummisarg i cirkel är ju busenkelt och gjort på en pisskvart. Det andra kräver mer eftertanke och tid. Men du minimerar ytor som inte har fall.
Men tackar ändå för svar.
Det jag funderar över är inte om det ska vara fall eller inte - utan vilken form man brukar ha på själva ytan med fall - hel cirkel (dvs runt brunnen) eller följa väggens vinkel och duschdörranas välvning. Det blir de 1/4-dels cirkel, men med större radie. Lägga skummgummisarg i cirkel är ju busenkelt och gjort på en pisskvart. Det andra kräver mer eftertanke och tid. Men du minimerar ytor som inte har fall.
Men tackar ändå för svar.
Haha, så knasigt jag läser din fråga, så blir det i bland. Om det är ett badrum/dusch utan annat vatten än just duschplatsen så tycker jag du ska göra ett lokalfall som håller i linje med duschväggarna, precis som sas ovan så gör fallet så att släplisten tätar mot golvet. Om du har annat vatten i rummet så gör ett allmänt fall, då är du säkrare OM du skulle få en vattenläcka.
Klicka här för att svara