Badrum
Anonymiserad 23608: Statistiksiffrorna i den artikeln är från 2005, och dom jag angav ovan är från Vattenskadeundersökningen 2008.
SnickarNicke: Hur gör man (med försäkringsbolag och dyl.) om det skulle uppkomma en fuktskada i ett gammalt badrum (typ 1960)? Finns det någon gräns för hur gammalt ett badrum kan bli innan försäkringsbolaget säger nej?
Mikael66: Hej! Jag skulle inte skruva fast den. Man kan välja väggbricka utan skruvhål. Se bara till så att det är tätt bakom väggbrickan gentemot rören/väggen. Använd industrisilikon. Hälsn /Mikael//
persuader: Jorå det är ett bra alternativ faktiskt! Det jag tänkte på var bara att det hade varit enklare att göra snygga rörgenomföringar om man hade bygt gipsväggar.... Nåja, jag får fundera!
JanneSjo: ok räcker det med isolering - jag trodde man måste ha något mer fast och tätt typ fogskum och målarfog
mandus: I boken Byggekologi av Varis Bokalders finns en ritning på ett tillbyggt badrum helt i oorganiska material. Om jag minns rätt består väggen av en skalmur i lertegel med mellanliggande isolering av perlit. Utan tätskikt.
hempularen: Var lite observant på hur detta hanteras avtalsmässigt. Säljarens försäkringsbolag kommer att betala ut ev. kontamt ersättning till säljaren, såvida ni inte har avtalat om hur detta skall hanteras så kan säljaren välja att helt enkelt behålla ersättningen. utan att göra någon åtgärd för pengarna. Detta kan vara OK om er köpesumma har sänkts motsvarande, men många köpare
RobZombie: Ytor som ska bekläs med kakel eller klinkers ska uppfylla kraven enligt BBV. Så ska du bara måla taket finns det alltså inga krav på våtrumsskivor där.
pirra: De finns en fyrkantig ram som man monterar golvbrunnen i. Men se till att du har samma tillvärkare på ramen som brunnen. Finns även en monteringsanvisning med. Följ den noga!! Så blir de bra! Finns att köpa på Dahl eller Ahlsell.
Cheever: Även jag hade samma problem men fick inte plats med Mingo. Beställde en tak vägg och en Josephine, funkar kalas om man absolut inte måste ha väggar på alla håll.
Cheever: HG-duschen är inte dyr, den kostar kanske mycket pengar men är prisvärd, bättre takdusch finns inte. Har en modell större själv ;)
jenfor: Beror helt på vilket kar du ska ha. Jag tycker att det bästa är att den sitter i badkaret, utifall du av någon anledning vill flytta/ta bort karet. Då är det trist med en blandare på vägg. Hade planerat för detta men missat att mitt IFÖ-kar inte gick att beställa med inbyggd blandare, vilket jag trodde från början. Fick därmed bygga ut en "pilsnerhylla" att fästa blandaren i för
tank77: [citat] Går inte att säga om man inte vet vad det är för plattstorlek, fönstersmygar, dörrsmygar, ytterhörn, snedtak. Det bästa är ju 4 raka väggar, inget fönster och lite håltagning : )
Sune Dosa: Du kan ju alltid kolla på "Göteborgs Hälericentral" Lopp o Elefantmarknad tror jag det heter, på Färgfabriksgatan,Där finns det mesta o finns det inte så säger dom " Kom tillbaka i morgon"
Martinez: Vi har precis fått upp våtrumstapeten i ett av badrummen som håller på att renoveras. Till vår stora besvikelse visar det sig att den vita tapeten blev blå när den kom upp på väggen. Är det någon som råkat ut för något liknande och hur gick ni i så fall tillväga?? Känns tråkig att inte få den färg på väggarna som man vill ha när man lagt ut en hel del pengar för att få
Grande: Tack för tipsen men jag tror inte att vi träffat rätt ännu. Fatet är ganska likt Agape spoon men är runt till skillnad från spoon som är ovalt. Skulle kunna vara ett Duravit Bacino Servante som är nedsänkt i skivan men om man tittar på ritningen http://www.vvsochbad.se/ProductFiles/032542dsv.gif så verkar detta fats sidor gå brantare in mot centrum än det fat jag letar efter. Det
jontis: Ok, tack för hjälpen och tipsen. Idos monteringsanvisning visade att man skylle lägga silikon mot porslinet där det kom i kontakt med väggen och jag gjorde så precis innan jag skruvade fast den. Några 2 mm blev knappast kvar efter monteringen utan det färska silikonet klämdes ganska tunt. Om det inte verkar fungera får jag väl skära loss den och köpa en dämplist
4you: [citat] Det skulle inte förvåna mig om det ligger en horisontell fog/silikon vid skarven vägg & golv tycker mig se en grå sika fog på bilden. har man använt den längre in så hindrar den flödet från väggen ner till golvet (bakom kaklet). Noterade även fästmassan som håller sockeln inte är tandad.
Lasse B: Vi fick en offert i torsdags på vårt badrum 4 M2 golv 20M2 vägg Plattsättaren utgår från spångolv och färdiga väggar allt våtgips klart i jobbet ingår flytspackling fuktspärr och att sätta kakel 20x45 plattor och klinker 10x10 skivor samt fogning Pris 63.000:- Vi tyckte intedet var vettigt
mikkat: Några exempel från IDO och IFO, men de flesta har http://www.ido.se/www/swe/idowwwswe.nsf/sp?open&cid=Content9AD85-3-2&template=kooste&cat=Ceramics&model=IDO Ceramics&unid=D68965A5E293BBACC22570F4002F6848 [bild] http://www.ifo.se/?id=118&ParentNodeID=9664&ProductGroupID=17027&SortList=productname [bild] /M
Strulputten: Tack för er input! Jag tycker att SvenDs resonemang låter helt rimligt.
y98matan: [citat] Kan kanske vara den felande länken, fattar dock inte riktigt varför, men på spackelpåsen står det föreskrivet visp. Reglarna är definitivt inte feldimensionerade, så mycket är klart. De är modell bronto och har klarat trycket de senaste 50 åren. edit igen: och ja, det blir intressant att höra plättlaggarnas idéer ;-)
Sippan7: Tack för svaret, skippade att kortla och golvet känns riktigt styvt nu när det är limmat och skruvat. Som du säger så verkar det vettigt att inte ta hål på mattan så det får bli silikon där.
Kodax: Vi har nyss gjort om vårt badrum som var 3 kvm till 7kvm för våran del var det perfekt då vi hade en stor hall och ta av ,som inte hade blive utnyttjad för våran del. Det man bör tänka på är ju att det ska vara rätt enkelt man kan ju inte gö om 3st rum bara för att toan ska bli större om man vill ha det billigt. Men finns det plats över i form av en hall el garderob t.e.x så kan
Snappen: Hej igen! Ville bara säga att vi nu i lla fall fått ett pris som blev riktigt bra för allt ovanstående. Han tänker ta 15 papp. Ja, det är ju knasigt att vi inte skrev från början i kontraktet just den här biten med badrummet. Men vi pratade om det innan vi skrev på och i från början ingick inte badrummet över huvud taget. Så det föll på något sätt bort. Men men... Nu återstår
rsjowa: [citat] Ojoj, du måste ha riktigt dåliga erfarenheter... :confused: men idiotiskt får stå för dig. Säkrast är förstås att INTE dra in nån ström alls i sitt nya hus, då håller man en minimal risknivå... Hur som helst, självklart bör man ha en fackman som gör jobbet. Det tog jag som en självklarhet när man bygger nytt. Och det blir riktigt bra med dimbar belysning i duschen kan