Hej

Jag har stött på ett problem vid min badrumsrenovering. Det är så att jag hade lite bråttom och tänkte inte till riktigt. Då blev det så att jag drog vattenrören längs golvet INNAN jag satte upp duschväggen. Jag vet, inte smart... Men nu till min fråga:
Jag kan lossa rören och sedan sätta upp duschväggen och borra hål i aluminiumprofilen som håller duschväggen och sedan dra igenom rören. Hur pass mycket åverkan kan man göra på profilen innan dess hållbarhet blir sämre? Är det någon här som har stött på samma problem som jag? Har inte stor lust att borra i profilen för att sedan märka att den inte håller...

Hoppas någon kan hjälpa mig med tips och råd!

Du kan utan problem borra hål för rörgenomföring i profilen, så länge den är gjord av aluminium och inte knäckebröd så behöver du inte oroa dig ;=)

Du får ett skyddande ytskikt per omgående i aluminiumprofilen när du borrar i det, det är det fina med aluminium att det skapas ett skyddande oxidskikt direkt det når en syremolekyl.
När vi anodiserar aluminiumet skapar vi ett ytskikt som är av samma princip. /Mvh Daniel, profilkonstruktör, Sapa profiler AB

T
Inga problem att borra hål i aluminiumprofilen.

PS. Det hade varit smartare att dra rören uppe vid taket på väggen, så hade du sluppit hålen i profilen!

Det låter ju bra, då behöver jag inte vara så orolig. Går det lika bra att borra i båda profilerna? Alltså både den man fäster på väggen och den som man fäster glaset på?

Vet att det hade varit smartare att dra rören längs taket men tycker inte det var något alternativ rent utseendemässigt...

N
tank77 skrev:
Inga problem att borra hål i aluminiumprofilen.

PS. Det hade varit smartare att dra rören uppe vid taket på väggen, så hade du sluppit hålen i profilen!
Smart och smart...

Hur hade det sett ut :confused:

Först och främst kommer vattnet till 99% in i badrummet nere vid golvet och då hade du fått dra upp dem längs väggen för att sen lägga dem vid taket och gå ner i duschhörnan...
Skulle du vänt upp och ner på duschblandaren sen eller :confused:
...du kanske skulle gått ner med rören till golvet inne i duschhörnan och svängt dem där för att sen gå rakt upp igen och ansluta dem på blandaren... Hhmm...

Njae... snacka om omständigt och FULT och onödigt många meter rör !!

Dra rören sist och borra hål genom båda profilerna när duschväggen är monterad är det ultimata och mest rätta förfarandet anser jag.

Mvh

Köksmontören

Tänk på att om du borrar efteråt kan det va svårt att ta bort den "inre" profilen. Gjode själv det misstaget och kommer i framtiden bli tvungen att kapa rören om jag ska byta duschväggen. Skulle jag göra om detta skulle jag nog ha fräst ur profilerna från väggsidan.

Har oxå funderat på att såga ut en glugg i profilen men vet inte hur mycket åverkan man kan göra på profilen för att den ändå ska hålla. Någon som vet hur många cm som måste finnas kvar av profilen?

T
Kära köksmontören:

Naturligtvis finns det blandare som du kopplar in ingående vattenrör uppifrån!

Kolla upp fakta innan du uttalar dig om något som du inte verkar ha en aning om.

PS. Ta inte illa upp (för känsliga personer)

Redigerat:
  • Gilla
DC73
  • Laddar…
Bara för att trådskaparen kanske inte tänkte på det behöver du väl inte ha en så otrevlig besserwisserton.?! Hade trådskaparen vetat allt hade h*n väl frågan inte ställts från början inte sant?

tank77 skrev:
Kära köksmontören:

Kolla upp fakta innan du uttalar dig om något som du inte verkar ha en aning om.

T
korsriddaren skrev:
Bara för att trådskaparen kanske inte tänkte på det behöver du väl inte ha en så otrevlig besserwisserton.?! Hade trådskaparen vetat allt hade h*n väl frågan inte ställts från början inte sant?
Som sagt, det funkar lika bra att borra hål i profilen nu i efterhand!

Tråd avslutad.

Kanske smart att dra rören uppifrån men hur snyggt när resten av rören går längs med golv? Och jag har än inte sätt någon som drar vatten upifrån ner till handfat och toalett. Blir konstigt med 2 rör som går upp längs utsidan på duschen för att sedan gå ner igen.

N
tank77 skrev:
Kära köksmontören:

PS. Ta inte illa upp (för känsliga personer)
:D:D:D

Väntade mig precis det svaret...

Jag VET att det finns att få tag på blandare med ingångshål på ovansidan, men hur vanligt är det och hur stort utbud på blandare finns det att välja på... :confused:;)

Jag har nog mer aning än du anar då jag inte enbart arbetar med kök... ;):cool:

Dock kan man undra hur stor koll du själv har när du tycker det är smartare att fylla väggarna med rör för att slippa borra hål i duschväggen... ;):D

Mvh

Köksmontören

Har mätt lite nu och profilen som ska fästas på väggen är ca 3,7 cm djup och jag skulle behöva såga ut ca 2,5 cm. Ni menar alltså att det räcker för att inte gå sönder?

Det skulle vara bättre för min del att veta att jag kan såga i profilen istället för att borra eftersom jag då slipper att kapa rören för att föra dem igenom den borrade profilen.

Japp, såga på, borra är kanske bättre rent hållbarhetsmässigt, men krångligare och att såga ut ger dig med justermån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.