2 657 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Spackling av gips
Vid spackling av våtrumsgips är det ju inte tillåtet med "vanligt sandspackel" utan man ska använda "ett mineraliskt bundet spackel, alltså ett cement- eller gipsspackel"
Får jag då använda fix för kakel/klinker när jag spacklar?
/Kristofer
Får jag då använda fix för kakel/klinker när jag spacklar?
/Kristofer
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Sådana hål kan man fylla med lite vad som helst. Runt rör körs det ofta med Latex. Det finns också gipsbruk som används för glipor. Har för mig att gipsfiller från Casco finns i typ 2,5kg paket på k-rauta.
Fix fungerar säkert bra, möjligen kanske man skall titta på rekomenderad maxtjocklek. Antar att det finns risk för sprickor om man "gjuter" ex 20mm tjockt med något som inte är avsett att lägga mer än 5mm tjockt. Har ingen aning om vilka tjockleksbegränsningar som anges för fix.
Fix fungerar säkert bra, möjligen kanske man skall titta på rekomenderad maxtjocklek. Antar att det finns risk för sprickor om man "gjuter" ex 20mm tjockt med något som inte är avsett att lägga mer än 5mm tjockt. Har ingen aning om vilka tjockleksbegränsningar som anges för fix.
Kolla noga så att dina våtrumsskivor är alkaliresistenta innan du ger dig på med cementbaserat spackel, Norgips humidboard som vi använde är t.ex. inte det.För icke-alkaliresistenta skivor behöver du köra en primer, lämpligtvis en som ingår i din tätskiktsserie.
Gipsspackel brukar anses för svagt för att sätta kakel på.
Gipsspackel brukar anses för svagt för att sätta kakel på.
Såg att mina skivor inte heller var alkaliresistenta:
http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/boards/glasmat_gypsum/humid_board/index.html
Men vad betyder det? Att de inte tål cementbaserade produkter eller är det bara att de inte fäster?
Tänker ju på flytspacklet som snart ska läggas, det vore ju trist om gipset tog skada av det.
http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/boards/glasmat_gypsum/humid_board/index.html
Men vad betyder det? Att de inte tål cementbaserade produkter eller är det bara att de inte fäster?
Tänker ju på flytspacklet som snart ska läggas, det vore ju trist om gipset tog skada av det.
Om det kommer fukt på kontaktytorna mellan cementbaserade blandingar och icke-alkaliresistenta produkter kan det uppstå diverse otrevliga kemiska reaktioner, som är alltifrån allergiframkallande och lim/tätskiktslösande till ammoniakstinkande.
Det är alltså inget problem förrän det uppstått en läcka, eller om man har en felaktig ångspärr, men har man gjort fel blir skadan mer omfattande.
Det är alltså inget problem förrän det uppstått en läcka, eller om man har en felaktig ångspärr, men har man gjort fel blir skadan mer omfattande.
Klicka här för att svara