Vid spackling av våtrumsgips är det ju inte tillåtet med "vanligt sandspackel" utan man ska använda "ett mineraliskt bundet spackel, alltså ett cement- eller gipsspackel"

Får jag då använda fix för kakel/klinker när jag spacklar?

/Kristofer

T
Ja!

Vad är det du ska spackla?

Om det är gipsskarvarna så är det totalt onödigt jobb.

Jag tänkte spackla igen alltför stora hål (glipor) vid rörgenomföringar. Har dessutom ett hörn där gipsskivan inte nåde riktigt ända fram, fattas 15mm.

Ska jag pensla med primer (om jag kommer åt) innan jag spacklar?

Sådana hål kan man fylla med lite vad som helst. Runt rör körs det ofta med Latex. Det finns också gipsbruk som används för glipor. Har för mig att gipsfiller från Casco finns i typ 2,5kg paket på k-rauta.

Fix fungerar säkert bra, möjligen kanske man skall titta på rekomenderad maxtjocklek. Antar att det finns risk för sprickor om man "gjuter" ex 20mm tjockt med något som inte är avsett att lägga mer än 5mm tjockt. Har ingen aning om vilka tjockleksbegränsningar som anges för fix.

Latexfog låter ju bra. Det blir nog lite lättare att få dit kring rören.

Kolla noga så att dina våtrumsskivor är alkaliresistenta innan du ger dig på med cementbaserat spackel, Norgips humidboard som vi använde är t.ex. inte det.För icke-alkaliresistenta skivor behöver du köra en primer, lämpligtvis en som ingår i din tätskiktsserie.

Gipsspackel brukar anses för svagt för att sätta kakel på.

Efter lite sökande verkar det som om det är glasfibern som inte är alkaliresistent.

Det borde ju inte ha någon betydelse för flytspacklingen, som inte ska fästa på vägen.

Om det kommer fukt på kontaktytorna mellan cementbaserade blandingar och icke-alkaliresistenta produkter kan det uppstå diverse otrevliga kemiska reaktioner, som är alltifrån allergiframkallande och lim/tätskiktslösande till ammoniakstinkande.

Det är alltså inget problem förrän det uppstått en läcka, eller om man har en felaktig ångspärr, men har man gjort fel blir skadan mer omfattande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.